citroen Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Hoe dek ik best een sierstruik af tegen de vorst , enkel boven kant of geheel inpakkenkan een insectengaas er ook voor dienenwelke materialen zijn het best te gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Nou, dát is een vraag wat eigenlijk wel een heel erg uitgebreid antwoord behoeft. Daar is zo 1,2,3 niet een eenduidig antwoord op te geven. Wat voor een struik is het ? Welke vorst bedoel je ? En : waar staat ie ?Nú, dus nu zonder vorst in de weerskaarten voor onze streek ( ik woon in Rotterdam en jij in Antwerpen ), zou ik helemaal niets inpakken.Inpakken of afdekken doe je bij iets waarbij je verwacht dat het de verwachte koude niet kan hebben. Dan is het toch ook echt afhankelijk om wélke plant het gaat. Of het een wintergroene Oleander is bv, maakt heel veel verschil voor de manier van afdekken/inpakken, of dat het een grote pot bladverliezende Agapanthus isDe wijze van inpakken of afschermen tegen vorst is ook afhankelijk of dat de plant in de volle grond staat ? Of in pot ?Dan maakt het érg veel uit of de plant droog staat / kan staan, of dat de plant nu kleddernat staat ( bij ons nu buiten in de volle grond ) In z'n algemeenheid kun je voor lánger inpakken beter geen geheel gesloten laag plastic nemen : gevaar op broei overdag en rot als de plant kledder is. Maar es een nachtje of wat dagen moet meestal wel kunnen in bubbeltjesplastic of een vuilniszak.Vlies is voor veel dingen heel geschikt. Het tempert de koude wind. Het sluiert de plant af alsof het bewolkt is ( tempering vorst ). Echte vorsten houdt het niet tegen.Jute zak is ook gebruikelijk. Plant moet dan wel kaal zijn als het langer duurt.Rieten mat eveneens. Maar eigenlijk dus eerst de vraag voor jou specifiek ? Wat voor plant heb je die je denkt te moeten afdekken ? en waar staat ie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Bit ,Bit het gaat hem hier over 6 hydrangea's in mijn achtertuin tussen hofmuren4 hydrange's in volle grond2 hydrangea's in pot boven de grondplus 1 hydrangea op mijn volkstuin ,helemaal in open veld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Aan de Hortensia's in de volle grond hoef je nu helemaal niks meer te doen, ook niet gaan afdekken, gewoon zo laten. Wel ( heel ander iets ) zou ik ze eind maart eens goed onderhanden nemen om te snoeien: fors uitdunnen; veel takken diep in de struik helemaal onderaan er af. Struik verjongen / uitdunnen. Terugsnoeien kan je dan ook doen, net boven de grote dikke knoppen die je ziet zitten op de takken die je behoudt. Niets afdekken / bedekken nu, nergens voor nodig. Die potten kunnen wel een stootje hebben kwa vorst. Ik zou ze denk ik tegen het huis zetten, zo mogelijk wat droger ( onder afdakje ofzo, of zo tegen het huis dat het er minder regent )Krijgen we écht zware vorst toch ( richting -10 en lager ) en ook overdag vorst, dan kan je overwegen de hele pot + struik in te pakken ja. 2 a 3 dagen vorst, kan dat wel in plastic. Langer, dan liever wat anders. Jute zak = prima oid. Maar de plant kan heel wat hebben hoor. In de schuur zetten , als het écht gaat vriezen, kan ook. Ding heeft geen blad nu, dus heeft nu even ook geen licht nodig. Wel direct na de vorstperiode weer naar buiten.Ook die Hortensia in pot moet zwaar uitgedunt worden in maart / april. Veel takken er tussenuit, en iets insnoeien op de dikke knoppen. En bijvoeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Bit ,Welke takken zou jij wegnemen van de hortensia in potDe takken waar nog een bloem van verleden jaar op zit ?Hetzelfde voor de grote Hortensia in volle grond ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Niet speciaal die takken. De gewone ( deze ) Hortensia bloeit op alle takken die bloemknoppen aangemaakt hebben afgelopen seizoen. Meestal de rijpere takken. Je ziet de knoppen nu zitten al ( wat dikkere door mini-blad omhulde knoppen, wat hoger aan de tak ) Soms maar 1 paar, hoog in de tak. Soms tot wel 3 etages, ook hoger in de tak, maar dan ook soms wat dieper. Die probeer je te behouden. ( anders zou je echt álle bloei er uit snoeien ) Bij zo'n struik Moet je echter fors uitdunnen. Dat wil zeggen: gewoon hele takken echt diep weghalen. Helemaal er tussen uit. je laat 1/3 staan. misschien nog wel minder ook. Maar doe maar 1/3e dan. Dan bloeit de struik dit komend jaar wél, en gaat weer mooie sterke nieuwe takken maken ( wel mesten ) en snoei je de komende winter er op, de takken weg die je nu liet staan. De struik is dan mooi verjongt. Probleem is wel, dat ie dus in pot staat, en volledig doorwortelt is, maar goed. Dat wil je. Een Hortensia in pot. Behoorlijk bijmesten dus. En niet meer na half juli. edit : met 1/3e laten staan, bedoel ik dus niet 1/3e deel van elke tak. maar 1/3e deel van alle takken kwa hoeveelheid takken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Goedemiddag allemaal, De meeste soorten behoeven niet geregeld te worden gesnoeid,behalve om in maart of na de bloei de uitgebloeide bloeiwijzen te verwijderen. Neem beschadigde/zwakke scheuten weg in februari/maart.Snoei van H.arborescens en H.paniculata de bloeischeuten van het voorgaande jaar tot de helft terug in februari/maart.Neem bij H.macrophylla een deel van de 2-3 jarige scheuten tot aan de grond toe weg om de struik te verjongen en om jonge sterke scheuten te krijgen. m.v.g.Hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Prima aanvulling hoor hansi. Topicstarter heeft dus een H.macrophylla. Vandaar mijn antwoorden. Deze betreffende hortensia is reeds een aantal jaren niet gesnoeid of uitgedunt. Vandaar. Is wel een propvolle pot geworden nietwaar ?Zelf snoei ik de H.arborescens en H.paniculata wel graag tot bodem terug en mest ze behoorlijk. Ik hou van minder, maar grotere bloemen. Knip ze hoger af, en je hebt kleinere en méér bloemen ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Bit en Hansi ,bedankt voor de vakkundige uitlegwanneer neem je nu juist de uitgebloeide bloeiwijzen wegin Maart na de vorst ,of na de bloeiik dacht dat de uitgebloeide bloeiwijze de plant nog beschermde tegen de vorst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Ja, dat wordt wel vrij algemeen geadviseerd ja, de struiken pas snoeien na de zwaarste vorsten. Zeg ongeveer halverwege in maart ergens. Ik heb me daar nooit veel van aangetrokken overigens, een héél enkele keer met schade dus ja.De paniculata en arborescens snoei ik ook wanneer mij dat uitkomt, na bladval en voor april. Lekker dik mulchen en klaar is kees ( ik heet geen kees ). Helaas wil de klant veelal helemaal geen mulch en moet het allemaal bladloos zijn in de winter ( zie klaagtopic ) en dan wil zo'n plant wel eens een probleem krijgen he ? Risicoloos: half maart snoeien: zit je altijd goed. De jonge uitlopers zijn iets gevoelig voor wat grotere vorst. Maar als je half maart snoeit, gaat het daarna nog even duren voor er blad staat, en is het na half april wel over met echte vorsten die schade toe brengen. Geldt voor alle hortensia's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Bit ,Nog 1 vraag ,met welke mest , bemest jij de hortensia's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Eigenlijk moet je de naam van dit Topic inmiddels wel aanpassen he ? Op zich hebben Hortensia's niet iets van speciale mest nodig. Makkelijke planten hoor. Es een handje koemest in het voorjaar, en van mulchen houden ze ook wel erg ( slakken zijn soms een probleem )De Paniculata , de eikenblad, de arborescens, die houden wel van es wat extra's. Ze houden bijna allemaal van vocht. Vooral niet te droog zetten , en op zandgrond dik mulchen en wel mesten ( handje koemest ) Dat Pokon een Hortensiamest in zijn assortiment heeft ( Intratuin ook , ik geloof Ecostyle ook ? ) is gewoon nonsens en onnodig duur. Nou staat jouw Hortensia in pot. Dat is wel wat anders dan in de volle grond natuurlijk. Daar zou ik in maart koemestkorrels geven, gewoon er bovenop, onder een laagje nieuwe compost, afgetopt met bv schors. In de maanden mei, juni en juli ( 3x ong. ) een complete samengestelde mest: zoiets als een Siertuin-AZ van Ecostyle of iets vergelijkbaars. Is een mooie complete mest met alles er óp en er áan.die maanden elke x 1 dikke theelepel is zát. Dan is zo'n beetje de helft van wat ze adviseren. Ecostyle adviseert ook in de maanden aug en sept te mesten. Zou ik niet doen.die genoemde 3 maanden alleen koemestkorrels geven, zou ik dan weer niet doen. Is wel goedkoper natuurlijk, maar toch echt niet compleet genoeg. Heb je problemen in maart/april de potten aan te vullen met compost enzo, dan es de plant herpotten, deel van de wortels afsnijden, fors de takken snoeien en herpotten. En verse potgrond eventueel erbij. Maar dan ben je die op zich makkelijke struik al behoorlijk aan het verwennen hoor. Mag ook wel es, want dat ding moet het kennelijk jaren en jaren doen in die pot. 1x lekker verwennen mag dan wel toch ? De hele struik nu doorzagen en herpoten is ook nog een optie trouwens. Heb je gelijk meer struiken. edit: ik hoor de eerstvolgende poster al aankomen en zeggen : nou, dat doe ik niet hoor. Mijn Hortensia staat al jaren rijk te bloeien en ik heb nog nóóit mest gegeven.Oké. Is ook mogelijk. Gooi je de struik na 5 jaar weg en koop je weer een nieuwe ( 3.95 op de markt in de nazomer, heb je al een leuke maat ook ), elke 4 jaar. Ben je goedkoper uit inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts