Jump to content

Featured Replies

Posted

In de tuin komen de 'neuzen' van de rabarber alweer boven.

Laatst las ik iets over het voortrekken van rabarber, zodat je vroeger kunt oogsten.

Nu zijn wij dol op rabarbercompôte, dus het klonk wel heel aantrekkelijk.

Maar toch enkele praktische vragen:

Is het schadelijk voor de plant?

Hoe kan ik dit het beste doen?

Zijn er bepaalde voorwaarden? (bijv. de temperatuur)

Heeft het invloed op de smaak van de rabarber?

Alvast bedankt voor jullie info

Heb dit vroeger wel vaak gedaan toen ik de planten al wat langer in mijn bezit had, of een tuin kreeg waar al langer de planten stonden. En het ging prima. Heerlijk ook. De smaak is op z'n zachtst en je kan al een stuk vroeger wat oogsten.

Maar. De plant put je er redelijk mee uit. Het wordt echt aanbevolen dit alleen toe te passen bij planten die reeds een aantal jaren vast staan op hun plek. Grote, sterke planten dus.

Elk jaar hetzelfde herhalen bij die sterke planten wordt ook afgeraden. De planten moeten goed kunnen herstellen. Na die vroege oogst zwaar mesten ( gewoon een dikke laag organische mest ) is dan slim.

Je kan de manier van voortrekken zelf kiezen. Er zijn zelfs speciaal daarvoor ontwikkelde grote terracotta cloche's voor te koop. Moet geen glas zijn. Ze moeten in het donker opkomen. Plastic emmer of kuip op z'n kop werkt ook hoor ( wel wat kans op rot dan ) Je kan ook héél dik mulchen, en steeds verder aanvullen, tot een soort heuvel. Stro bv of een mengsel van van alles.

Wat je het beste wel doet, is als je gaat oogsten ( duurt wel ff hoor ) dat je dan toch echt niet álle stengels per neus neemt. Na de oogst de afdekking wegnemen, en de plant weer helemaal bij laten komen en aan laten sterken en het jaar daarop niet datzelfde herhalen.

edit : de temperatuur. Door afdekken weer je de koude en zal de plant verder en eerder komen dan zonder. Dat is je voorsprong op een plant zonder dit voortrekken. Je moet niet aan maaanden voorsprong denken. De neuzen zijn er nu al weer, maar staan weer wat stil als het gaat vriezen nog. En die vorst weer je door de cloche.

• Author

Fijn, bedankt voor jullie reacties.

Bit: Het zijn al oude rabarberplanten, die ieder jaar veel stengels geven. Ik ga het dit jaar bij 1 pol proberen.

Jorieke: Ik had al gezocht op het forum, maar alleen een topic gevonden over 'rabarberbollen'. Maar bedankt voor de link.