Addie Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Kan iemand mij uitleggen hoe het nu zit met het forceren van rabarber . Heb ik dan eerder rabarber? Smaakt het anders? En kan ik na het forceren nog normale stengels oogsten van de plant? Ik moet de rabarber plant nog kopen, dus het is pas voor volgendjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Als de plant nog jong is, kan je beter nog even niet forceren. Het kost heel wat energie van de plant namelijk.De stengels kan je eerder oogsten, en ze zijn malser. Maar toch heb je meer opbrengst als je de plant normale stengels laat maken. De stengels worden dan langer en dikker. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addie Posted January 20, 2011 Author Share Posted January 20, 2011 Bedankt Jorieke, ik kom het overal tegen en zag overlaatst ook van die bleekpotten staan. Het leek me al niet echt iets voor mij maar wilde het toch even weten. Ik laat de rabarber gewoon lekker zijn gang gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 En als je toch besluit om rabarber te forceren moet je altijd een paar kleine bladeren laten zitten om de plant niet uit te putten. Na meerdere keren oogsten moet je de bedekking weghalen en de rabarber de rest van het seizoen laten groeien zonder ervan te oogsten. Je mag niet elk jaar dezelfde plant forceren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Officieel natuurlijk een groente... toch maar even onder fruit geplaatst Ik heb gisteravond voor het eerst weer rabarber gegeten uit de tuin. Dit dankzij de 2 bleekpotten die ik over 2 planten heb staan.Onder die pot is het wat warmer, en donker, waardoor de rabarber al vroeger uitloopt en hele lichtroze stengels maakt. (iets te nat in het pannetje gedaan, dus meer soep dan moes ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ik moet er denk ik nog op wachten. Afgelopen week voor t eerst zo'n 'knol' in de grond gestopt. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ziet er goed uit Jorieke, ga ik volgend jaar ook eens proberen, het is duidelijk vroeger dan de ongebleekte en ben ook benieuwd naar de mildere smaak. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Je kunt het nog vroeger maken door het te laten broeien dmv paardenmest.. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ziet er goed uit jorieke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Hmmm, ik vind de pot erg mooi maar die bleekneusjes van stengels zijn echt lillijk.Maar wel heel leuk zo'n vroege oogst. Kan je doorgaan met forceren of kan dat maar 1 keer per seizoen? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ik heb de pot er nu nog even op, maar hij moet er straks wel van af. Volgend jaar doe ik 2 andere planten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Die rabarber ziet er prima uit Jorieke, laat hem smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Dit jaar was de rabarber al aardig ver boven de grond voordat ik 2 pollen afdekte met een pot. Ik heb gisteren wat stengels geoogst, maar kan ook al bijna van de andere planten eten. Niet echt veel winst dus Toch wat foto's: De bladeren tillen het deksel al wat omhoog: Tadaaaa: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Connie Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ze groeien op deze manier wel heel mooi recht omhoog zeg, wat een verschil.Alleen jammer dat het voor de plant zoveel energie kost om te doen, ik heb maar 1 plant staan en die staat nu pas voor het tweede jaar, zou ik eventueel volgend jaar ook de pot methode toe kunnen passen?En hoelang heb jij de pot er nu overheen gehad Jorieke? Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ik vind het verschil toch wel aanzienlijk hoor Jorieke. Als je nu de gewone ongeforseerde stengel zou oogsten, heb je toch zeker 50-60% minder ? Ik vind dat best wat. Het kost de plant wel veel energie ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 En hoelang heb jij de pot er nu overheen gehad Jorieke? Ja... als ik dat nou eens had genoteerd he? Ehm... een maandje denk ik. Niet langer, misschien minder lang. (warhoofd de laatste tijd...) Je zou het volgend jaar eens kunnen proberen. Nu de pot er hier af is, gaat de plant gewoon verder met stengels maken. @Bit: In een normaal voorjaar, waren de andere planten nog niet zo ver geweest. Op de foto van 2011 (hieronder) zie ik dat de normale planten op de 25e nog lang niet zo ver zijn als mijn planten nu. Ik kan er al bijna van plukken. De geforceerde stengels zijn wel langer, maar ook wateriger. Dus wat er aan moes van over blijft, is ook wel wat minder. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ongelooflijk, zo vroeg zo'n mooie rode stengels. Mijn nieuwe rabarbertjes zijn nog te klein om het oogst van te dromen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Wij hebben ons eerste maaltje rabarber alweer gegeten! Fluweelzacht (of waterig... ) en ook niet zo zuur. Ik heb de pot weer terug gezet, want er komen nog wel wat stengels aan die nu nog te kort waren. Ook staat er verderop nog een pot, op een kleinere pol. Chemisch kleurtje wel... De overige planten staat er nu zo bij: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Bij mij komt de rabarber pas net boven de grond. De grond is bij mij ook nog erg koud.Sorry was even off topic Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Bij mij hetzelfde. Hij komt juist piepen. Die pot is wel interssant als je genoeg rabarberplanten hebt. Mooie foto's overigens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Jaja, het was weer 27 maart gisteren, dus de rabarber drukte geheel volgens schema zijn deksel wat omhoog. Oogst is van 2 potten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 mooi! hier zijn ze nog lang ziet zo ver, amper bladpuntjes boven de grond....hoe doen jullie dat daar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Ze hebben hier de hele winter steeds geprobeerd of het al de juiste tijd was om uit te lopen. Dan bevroor er weer een stukje, en liep er vervolgens weer een andere 'neus' uit. En nu groeit de rest, zonder bleekpot, ook al flink hard. Lichte grond misschien? Want beschut zitten we niet. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Inderdaad enorm vroeg, de rabarber van Jorieke. Hoe doet ze dat?Ik heb een verklaring, althans deels. Twee foto's bij mij, vandaag: ^ Gekochte klauw (Holsteiner blut) geplant voorjaar 2015 (precies in het midden van de foto het eerste blaadje) ^ Gekregen klauw, van Jorieke, geplant voorjaar 2015 Planten staan drie meter van elkaar, zelfde grond, licht, water.Joriekes rabarbers zijn dus vroegertjes. En daar dan ook nog eens op zandgrond (hier op klei). Zo zie je maar weer eens: vergelijken alleen met precies hetzelfde basismateriaal. @Jorieke: Er is een kans dat je nu achterlijk veel verzoeken krijgt voor klauwen. Voel je vrij om dit bericht te verwijderen Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Tof Henk! Ja zo weten we het zeker inderdaad Ik heb nog plantjes opgepot dus met de MTFD kan men een stukje meenemen en eet het hele Moestuinforum straks al rond deze tijd rabarber Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts