Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiemen van Tinkerbell zaden

appelsientje 60

Recommended Posts

Ik heb op 07-01 Tinker bell red en mini yello bell gezaaid ze staan in een mini broeikasje op de vensterbank waar de

temperatuur ongeveer tussen de 25 en 30 graden is. Het is nu inmiddels 20 dgn. geleden dat ik ze gezaaid heb maar er

is nog niks gekiemd.

Ben ik nu ongeduldig of duurt het met paprika zaadjes altijd zo lang?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Ik vind dat ook wel erg lang. De mijne waren met een week boven. Ze staan hier bij 21 graden bovenop de radiator op de vensterbank (constante temp.). Heb je misschien oudere zaadjes gebruikt? Of misschien de zaaigrond te vochtig/droog? Anders gewoon nog eens opnieuw proberen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Ze staan inderdaad op de vensterbank boven de verwarming maar die gaat 's nachts wel uit in de kamer wordt het

dan zo rond de 18 graden.

De zaden zijn pas gekocht daar ligt het niet aan.

Dan moet ik misschien zo'n zaaibakje met verwarming kopen, die zijn nogal prijzig.

Hoe diep heb je de zaden in de aarde gestoken ? Capsicum moet niet te diep en normaal kiemen de meeste soorten tussen de 7 en 21 dagen bij voldoende warmte. Ik kiem er ook genoeg zonder kasje en mat in bkjes met wat folie maar, dan krijg ik gerust pas na 3 tot 4 weken kiemers. Dus geef de moed zeker nog niet op en lukt het echt niet probeer de Deno-methode eens. Wat dat is ? kijk eens bij Diana's mooie moestuin :http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Dure verwarmde propagator kopen hoeft niet... kan goedkoper...

Waterbedverwarmingsmatten via Marktplaats scoren (daar zet je de kweekbak op)

of je kan bv terrariumverwarmingsmatjes kopen bij bv de Repshop

http://www.repshop.nl/verwarming/p-1a/10004--terra-heatmat.html

Heb ik vorig jaar ook gedaan, tip op dit forum, (formaat 388x274 past ook mooi één kweekbak op)... en heb er veel plezier van (peperzaden zijn voorspoedig gekiemd dit jaar, wel met een timer ertussen om de temperatuur te reguleren).

Overnieuw zaaien is goed idee... én een paar van de zaden (als je genoeg hebt) via de Deno-methode ontkiemen is ook een goeie test. Het kán ook aan de zaden liggen... maar zou wel heel toevallig zijn als er bij allebei de soorten iets zou mankeren.

Misschien is het vóór het raam nog wat kouder als in de rest van de kamer door koudestraling van het raam?? Eventueel de raamkant afschermen met karton of folie of isolatiemateriaal?

Als ik iets zaai en het behoeft constante warmte, dan zet ik ze juist zeker niet echt voor het raam. Waarom zou je ze voor het raam zetten ? Het zijn zaadjes toch ? Wel er even bijblijven natuurlijk; komen ze boven, gelijk in het licht.

Ik zet mijn kiemende zaadjes ook niet voor het raam (of het moeten lichtkiemers zijn). Vooral pepers, paprika's en tomaten hebben warmte nodig om te kiemen en ik zet ze dan ook met kweekbakje en al gewoon op de radiator. Een goedkope manier van een verwarmde kweekbak dus! En zodra ze boven zijn, zet ik ze niet op de vensterbank (i.v.m. mogelijke temperatuurverschillen en tocht) maar op de eettafel vlakbij het raam. Ik hou de temperatuur steeds constant in huis, altijd rond 20 graden.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Dure verwarmde propagator kopen hoeft niet... kan goedkoper...

Waterbedverwarmingsmatten via Marktplaats scoren (daar zet je de kweekbak op)

of je kan bv terrariumverwarmingsmatjes kopen bij bv de Repshop

http://www.repshop.nl/verwarming/p-1a/10004--terra-heatmat.html

Heb ik vorig jaar ook gedaan, tip op dit forum, (formaat 388x274 past ook mooi één kweekbak op)... en heb er veel plezier van ?

Ik heb ook een matje besteld, het is goedkoper dan een propagator met verwarming!

Hoe diep heb je de zaden in de aarde gestoken ? Capsicum moet niet te diep en normaal kiemen de meeste soorten tussen de 7 en 21 dagen bij voldoende warmte. Ik kiem er ook genoeg zonder kasje en mat in bkjes met wat folie maar, dan krijg ik gerust pas na 3 tot 4 weken kiemers. Dus geef de moed zeker nog niet op en lukt het echt niet probeer de Deno-methode eens. Wat dat is ? kijk eens bij Diana's mooie moestuin :http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/
Dat ga ik straks eens ff proberen bedankt voor de tip, ik heb namelijk nog maar een paar zaadjes over het zou jammer zijn als dat ook zou mislukken

• 2 weeks later...

Goede tip mbt de thermomatjes. Wat is behalve het feit dat de zaden sneller ontkiemen, nog meer het voordeel. Stel dat ik het gebruik voor het ontkiemen van tomatenzaden, dan zijn ze sneller ontkiemd en dan? De plantjes kunnen pas half mei naar buiten. Zijn ze dan groter dan de late ontkiemers en geven ze eerder opbrengst?

Ik zou zeggen, leg er een thermometer bij in je kasje, kijk hoe warm het wordt.

Zet dan de timer eens op bv. 2 uur aan - 1 uur uit en kijk wat dat met de temperatuur doet...

Zo nodig aanpassen door langer aan of langer uit te zetten. Tot je de gewenste temperatuur hebt bereikt.

Na ontkieming mogen ze ook weer wat minder warm staan.

En let erop dat het in het midden wat warmer wordt als aan de zijkanten.

Eventueel kan je je bakje met een laag zand vullen en daar je binnenbakje opzetten zodat de warmte beter wordt verdeeld.

En inderdaad verleng ik mijn peperseizoen door in januari te beginnen mbv de matjes en tl's. Anders zou het te koud zijn in mijn vensterbank en te donker op de kachel...

Dank Erny voor je antwoord!

En mbt de tomaten: stel dat ze sneller ontkiemen door een verwarmingsmat, betekent dit dat ik per half mei dus al grotere planten heb, en eerder oogst? Ze staan dan wel langer binnen. Had begrepen dat ongeveer 8 weken voor het uitplanten gezaaid kan worden.

We hebben in huis nooit de verwarming hoger dan 18,5 graad. Wordt het hoger, dan breekt zowel bij mijn man als ik het zweet uit. Dus om die reden is een verwarmingsmat interessant.