appelvrouw Geplaatst: 2 september 2014 Geplaatst: 2 september 2014 IK kan mijn boerenkoolzaadjesenvelop volgende week wel opsturen naar Zelhem. Misschien is later het versturen in zo`n brievenbusdoos wel handig, dat is minder duur? En wie doen er mee? Iedereen die zaad levert?Iedereen die zich ervoor opgaf? Edit: als we de pompoenzaden erbij willen hebben zal het toch nog wel een tijd duren voordat de envelop rondgaat..die worden pas in november geoogst. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Als de zaden maar voor het voorjaar in huis zijn, toch? Ik heb hier ook nog een courgette liggen waar ik zaad uit ga oogsten als het rijp is (enorme bol, maar ik wacht nog even met zaad oogsten). Rondsturen lijkt me niet echt een efficiënte manier om het zaad te verdelen. De MTFD is een begin. Misschien daar ter plekke zoveel mogelijk verdelen onder geïnteresseerden die komen, die kunnen dan in hun regio de zaadjes verder verdelen/opsturen naar mensen die niet konden komen. Is dat een idee? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Erny Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Voel meer voor het idee om Gee als Spitsbergen-verdeelpunt te benoemen. Alle zaden naar de MTFD, daar al wat verdelen (van te voren inschrijven???) maar nog genoeg overhouden voor diegenen die er niet zijn en wel betrokken zijn bij dit project. Gee neemt mee wat over is. Maakt daar een leuk lijstje van. Nakomende rijpe zaden gaan ook naar Gee.Als wij dan iets willen hebben sturen we Gee een wensenlijstje, die stopt dat in een flop, wij maken de porto van te voren over en na ontvangst daarvan stuurt Gee de flop naar de betrokkene. Ik ben tégen een rondgaande enveloppe omdat het dan (wat mij betreft) allemaal toch weer te duur wordt voor die paar zaden en het risico op kwijtraken in de post dan ook groot is. Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Snijbiet rood , afrikaantjes hoog, komkommer Delicateß en kousebandbonen. Quote
weknow Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Alle zaden naar de MTFD, daar al wat verdelen (van te voren inschrijven???) maar nog genoeg overhouden voor diegenen die er niet zijn en wel betrokken zijn bij dit project. Gee neemt mee wat over is. Maakt daar een leuk lijstje van. Nakomende rijpe zaden gaan ook naar Gee.Als wij dan iets willen hebben sturen we Gee een wensenlijstje, die stopt dat in een flop, wij maken de porto van te voren over en na ontvangst daarvan stuurt Gee de flop naar de betrokkene. En de Blijde-Zaden-Doos dan? Zou ik gaan regelen, overnemen van Appelvrouw dit jaar......zou daar toch ook graag nog wat in kunnen stoppen van de MTFD.... Overigens hebben we voor dat kwijtraken bij de post intussen een oplossing en bovendien een manier om de hele doos/tas voor 4 Euro op te sturen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
SuusP Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Weknow, ik ben erg benieuwd naar die oplossing. Zit wel vaker te stuntelen met pakketjes dus een manier om de bezorging te verbeteren én de kosten te drukken heb ik wel oren naar Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Maar stuur ik nu de boerenkoolzaden naar Jorieke? ( stom, heb net Jorieke en Willy gezien..de zaden liggen hier nog steeds)..er is trouwens toch niemand meer die nu boerenkool gaat zaaien.Het zou mooi zijn als ik dan aan iemand op kan geven welke zaden ik zou willen hebben. Maar dan moeten we toch eerst weten wat er aan zaden komt...en ik denk dat de mtfd toch te vroeg is... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Appelvrouw, als je nog een keer naar NL komt voor mei volgend jaar dan hoeft het toch niet per se nu gepost? Tenzij je er graag vanaf wilt natuurlijk Maar nu gaat inderdaad geen boerenkool gezaaid meer worden, wie weet dat er tegen de lente weer een MTFD is waar je zelf bij kunt zijn. Als ik puur voor mezelf spreek: ik kan makkelijk genoeg palmkoolzaad overhouden voor 5 jaar eigen teelt en nóg 10 mensen van vergelijkbare hoeveelheden voorzien. Er komt gewoon een boel zaad van zo'n plant. Dus ik vind het geen probleem om de zaden centraal in te zamelen en vanuit 1 plek/persoon (GeeDee gaf zich op begrijp ik?) te regelen dat ieder krijgt wat hij of zij dat jaar nodig heeft en dat voor elke MTFD even te bekijken. Gewoon: kom en zoek uit wat je kunt gebruiken voor komend seizoen en lever de zaden in van het seizoen ervoor die je hebt geteeld of die over zijn. Ik ging er min of meer vanuit dat het lijstje in Joriekes eerste bericht een goeie indicatie is voor wat er dit jaar gekweekt wordt aan zaad. Maar blijkbaar is dat niet up-to-date, dat maakt het wel lastiger om een 'bestelling' te doen. Wie bied zich aan om een lijstje te maken van wat er in 2014/2015 aan zaden beschikbaar is? Wie niet naar de halfjaarlijkse MTFD kan komen kan altijd nog wel wat regelen met iemand die wel gaat en/of evt. een bestelling plaatsen en portokosten betalen als dat nodig is. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Hier kan ik me voor een deel wel achter scharen. Maar blijft mijn vraag: mag iedereen van dit zaad? Stel dat jij je palmkool meeneemt naar de mtfd en die 10 mensen die palmkool willen zijn daar ruim aanwezig. Niet ondenkbaar. Maar ik wil ook palmkool..en ik ben daar niet. ? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 6 september 2014 Auteur Geplaatst: 6 september 2014 Mensen van dit project mogen eerst lijkt mij. Is er nog wat over, dan is er voor anderen. Dus als men hier nou ook even aangeeft waarin hij/zij interesse heeft? Dan houden we dat ook bij in het 1e bericht? Nieuwe leden van dit project kunnen aangeven wat ze gaan kweken op zaad-gebied, en dan volgende keer ook mee doen met het krijgen van de zaden. Je kunt deze winter namelijk al witte kolen, wortels, knollen, bieten, etc. etc. overhouden om komend voorjaar door te laten schieten. Dat is een wat lange planning, maar daardoor krijgen we wel meer verschillende groente-zaden in ons assortiment Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Goed idee.Mijn nieuwe project wordt dan gele bieten..Golden Burpee`s.En voor de lijst op de eerste pagina: ik heb boerenkoolzaad, getest, het is 80 gram. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Ik vind het wel belangrijk om nog eens aan te geven: je laat niet je laatste 4 overgebleven bieten of kolen doorschieten, maar kiest daarvoor juist je 4 mooiste..deze genen worden doorgegeven in het zaad. Deze kies je al eerder in het seizoen, zorgt dat ze een optimale groei bereiken...zodat het zaad later ook van goede kwaliteit is.Anders kweekt iedereen minstens een jaar lang minder goede groente. Niet de bedoeling. Dus als je aan dit project meedoet ga ik ervan uit dat je je aan die regel houdt..en dus je mooiste groente kunt afstaan voor het produceren van zaad... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 (aangepast) @Weknow, volgens mij moeten we dit project los zien van de Blijde Doos en andere ruilenveloppen en de MTFD ruiltafel. En 4 euro voor wat zaadjes vind ik dus erg veel... (of bedoelde je dat ivm Blijde doos?) Volgende voorjaars-MTFD is misschien wel wat laat voor de koolsoorten? Samengevat: (anders wordt het wat onoverzichtelijk voor de Erny... ) - Deelname aan dit project door deelnemers genoemd in het eerste bericht. - Mensen van dit project mogen eerst. Is er nog wat over, dan is er voor anderen. (Dus als men hier nou ook even aangeeft waarin hij/zij interesse heeft? Dan houden we dat ook bij in het 1e bericht.) - Nieuwe leden van dit project kunnen aangeven wat ze gaan kweken op zaad-gebied, en dan volgende keer ook mee doen met het krijgen van de zaden. - Zaad op veilige manier gewonnen (geen andere (kruis)bestuivers in de wijde omgeving) en heeft een kiemtest en een zaadechtheidstest ondergaan. - Toevoeging van Appelvrouw: "je laat niet je laatste 4 overgebleven bieten of kolen doorschieten, maar kiest daarvoor juist je 4 mooiste..deze genen worden doorgegeven in het zaad. Deze kies je al eerder in het seizoen, zorgt dat ze een optimale groei bereiken...zodat het zaad later ook van goede kwaliteit is.Anders kweekt iedereen minstens een jaar lang minder goede groente. Niet de bedoeling. Dus als je aan dit project meedoet ga ik ervan uit dat je je aan die regel houdt..en dus je mooiste groente kunt afstaan voor het produceren van zaad..." - Verzamelen en uitdelen zaden via MTFD's aan deelnemers ná aangeven daarvan in dit topic. - Vervolgens gaan alle zaden richting Gee's Spitsbergen voor bewaring en verdere verdeling. - Bij belangstelling voor zaad laat deelnemer dat weten aan Gee via dit topic waarna een verstuurprocedure begint ("Als wij dan iets willen hebben sturen we Gee een wensenlijstje, die stopt dat in een flop, wij maken de porto van te voren over en na ontvangst daarvan stuurt Gee de flop naar de betrokkene".) Als Gee dat wil tenminste... (Volgend jaar (vanaf volgende mtfd) kan dan bijvoorbeeld iemand anders van de deelnemers deze taak overnemen zodat we rouleren?) Edit: - Bestellen/afhandeling/versturen van de zaden naar deelnemers vindt plaats in februari/maart - Zaden zijn verpakt in gepaste porties in zipzakjes voorzien van soortnaam, oogstdatum en kweker. - Versturen vindt plaats nadat door deelnemers een enveloppe met naar jezelf geadresseerde enveloppe met postzegel erin is opgestuurd naar Gee. Einde Edit. Vragen:- Klopt deze opsomming een beetje en zijn er nog toevoegingen?- Wil Gee het (Spitsbergen + versturen) dit jaar op zich nemen?- Wie houdt de lijst op pagina 1 bij? (Jorieke?) Voorstel:- Een tweede topic openen waar we alléén bijhouden wat er aangeboden wordt en wie wát wil, zonder "discussies/overleg" tussendoor teneinde het overzichtelijk te houden. Kan "men" zich hierin vinden? 7 september 2014 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 @ ErnyDie 4 Euro was inderdaad voor de Blijde-Zaden-Doos (een pakket). @ SuusP Ik stuur je later nog wel een berichtje over hoe verzenden goed en veilig kan voor 4 Euro. Ik ben ook bezig met gericht zaad winnen. Al is het maar omdat we in mijn Velt-afdeling ook een soort zadenbank/bibliotheek willen opzetten. Vooralsnog heb ik alleen zaad geoogst van een prima sla-soort, die ik weer van iemand kreeg onder de naam "Marokkaanse sla" en die inderdaad ooit meegenomen was uit Marokko. Na lang zoeken heb ik ze - via website van Vreeken - op naam kunnen brengen. Het gaat om deze: 266050 PLUKSLA 'Catalogna' ook wel genoemd: HERTSHOORNBLADSLA / RADICHETTA OF MAROKKAANSE CRESSONNETTE (Eng: Loose Leaf Lettuce)(Lactuca sativa)Zaaien op rijen met een tussenruimte van ± 20 cm. van maart tot juni. Buitenste blaadjes plukken bevordert de doorgroei. Stevige, donkergroene sla met lange, prachtig ingesneden bladeren. De gelijkenis met hertshoornweegbree dringt zich op. Een pluksla met een probleemloze teelt, niet bijzonder vatbaar voor ziekten of aantastingen. Schiet in de zomer niet snel door. Verder heb ik - al zeg ik het zelf - prachtige knolselders van het ras Monarch. Een ras dat ik als "zeer goed"" beoordeel (Niet te veel loof, dikke gesloten knollen en hoewel in maart gezaaid, zonder een doorschieter en goede smaak). Daarvan wil ik de 2 beste knollen in zand bewaren en dan in maart/april weer uitplanten voor zaadwinning. Is dit ook geschikt voor het projekt? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Die knollen zijn zeer zeker geschikt, lijkt mij. Die pluksla ook Mag ik ook die tip over verzenden voor 4 piek ontvangen?? verder:Wat mij bovendien makkelijk lijkt: als eenieder zijn eigen bijdrage voorziet van de THT datum (even opzoeken dus). Ook kunnen we afspreken dat de "bestellingen" in februari/maart gedaan én afgehandeld worden?? is dat wat? En wat denken jullie over een aan jezelf geadresseerde en gefrankeerde flop naar mij sturen ipv bankieren? Quote
SuusP Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Erny, dankjewel voor de samenvatting. Lijkt me een strak plan om even een apart overzichtstopic te openen met een lijstje wie wat bied en wie wat zoekt Verder schaar ik me helemaal achter de "regels" die jullie al noemden qua deelname enzo. Prima!Bedankt GeeDee voor de moeite Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
weknow Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Wat mij bovendien makkelijk lijkt: als eenieder zijn eigen bijdrage voorziet van de THT datum (even opzoeken dus). Het lijkt me zinvoller als je bij zaad het oogstjaar (+ evt. maand aangeeft). Dan kan iedereen inschatten hoe lang het (prima) bruikbaar blijft. Dat beetje "deskundigheid" mag je van mensen op dit forum die dit zaad gaan gebruiken toch wel verwachten? Houdbaarheid en kiemkracht is buiten soort van vele omstandigheden afhankelijk. Die tabellen (die iedereen op internet van elkaar overschrijft ) met houdbaarheidsdatum zeggen me niet zo veel. Als het aan mij lag, zou het zelfs wettelijk verplicht moeten worden om oogstjaar + maand te vermelden op commercieel zaad. Nu is er te veel ruimte voor gerommel of (expres weggelaten gegevens....ik denk aan Vreeken bijv.) onduidelijkheid. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
SuusP Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Het kan ook allebei, hè: oogstdatum en tht jaar. Maar op zich zou ik alleen oogstdatum ook al wel zat vinden. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Precies vanwege die deskundigheid die je mag verwachten van iemand die een bepaald soort zaad heeft gekweekt, verwacht ik dat degene zich ook in kiemkrachtduur van zijn "kindjes" verdiept heeft. Het lijkt mij makkelijk als beide info vermeld wordt. Ik vroeg dat namelijk zodat we straks niet van 50 zakjes de houdbaarheid per stuk moet gaan opzoeken om tijdig de zaden te verdelen (alsook weer aan te vullen) die niet meer lang houdbaar zullen zijn. Volgens mij doen ze dat in Spitsbergen ook En over deskundigheid gesproken.....ik heb een Gooligan pompoen succesvol handmatig bestoven. Op het zakje stond niet F1 vermeld doch op internet spreken ze van hybride Wie weet of het zin heeft om de zaden aan te bieden in dit topic? Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Gooligan pompoen is een F1/hybride. Quote
geedee Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Ik zal de zaden in elk geval apart van dit project houden; we hebben dus geen Gooligan. In dit specifiek voorbeeld is de hybride-plant niet mannelijk steriel daar er een vrucht met zaden gevormd is. Of er straks iets moois valt te telen uit deze F2 variant, gaat blijken. Ik ga een paar plantjes volgend jaar ervan telen....gewoon uit nieuwsgierigheid wat ervan gaat komen; het zal in elk geval een eetbare soort zijn. Ik lees op internet ook dat F1-hybriden in beperkte mate kunnen bijdragen tot nieuw uitgangsmateriaal, dus wie weet, sluit ik me ooit nog aan bij http://www.bingenheimersaatgut.de/ . Quote
Erny Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Dacht ook nog dat het misschien handig is als men het zaad, vóórdat het naar Gee gaat, alvast in gepaste porties (per zaad/groentesoort andere hoeveelheden natuurlijk) in zipzakjes doet zodat Gee alleen maar de zakjes hoeft te pakken en niet zelf aan het zakkenvullen hoeft. Deze zakjes zijn dan door betreffende zaadleverancier voorzien van wat jullie al aangaven: soort, oogstjaar/maand en kweker. Bestel/verstuurperiode februari/maart lijkt me een goed idee. En het staat natuurlijk iedereen vrij om het eigen geoogste zaad ook toe te voegen aan Blijde Dozen en rondgaande zadenenveloppen of voor mtfd-ruil/zadentafel. Ik heb ondertussen de rest van het Snijbietzaad geoogst, ligt nu te drogen in mn huisje.De kiemtest was ook succesvol. Nu maar afwachten of de slakken wat overlaten zodat ik kan zien of de soortechtheid ook klopt. Verder heb ik overlegd met tuinvriendin L. waar mijn Lucullus-snijbiet nu mooi staat te groeien. We willen die volgend jaar wel in de bloei laten schieten (mits ie na de winter terugkomt) zodat ik daar de volgende ronde zaad van heb. Deze snijbiet is vooral erg geschikt voor gebruik "als spinazie" omdat ie erg zacht en mals is. En ik heb mijn samenvatting op pagina 19 ge-edit.../bijgewerkt. Quote
geedee Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Erny Ik heb intussen een lekkere knolvenkel (Finale) gegeten vandaag en toen ik ze ging oogsten zag ik dat er 1 heel erg dik en groot is; die wil ik laten staan en er zaad van gaan oogsten voor dit project. Ik heb zo niet meteen een overzicht of deze zich kan gaan kruisen dus ik ga m afschermen van de rest van de wereld Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Wat betekend precies: minimale populatiegrootte voor behoud voldoende genetische diversiteit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Dat je met 4 of 6 stuks toch nog voldoende diversiteit qua genen overhoud om geen zwak ras te kweken(inteelt) Het kan best zijn dat voor een bepaald ras de minimale populatie 20 is.... Maar ...waar staat dat?? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.