Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Forumproject: Zaadjes kweken en delen


Jorieke123

Aanbevolen berichten

DSCN541047471391270027.JPG

 

Goed. Als het oké is Jorieke, kun je mij noteren voor gewone prei ( herfst / winterprei ) en voor knoflook.

De prei plant hierboven vanmiddag daar heen verplaatst, de mooiste die ik nog had. Vorig jaar hetzelfde gedaan en daar heb ik nu zaad van liggen.

Ga ik dat zaaien en es kijken wat dat wordt. Wordt dat niks behoorlijks laat ik het wel weten.

 

Knoflook ( kralen , mini-teentjes dus ) vorig jaar ook verzameld, en staan al een paar maanden in trays. Alles geworteld, maar nog niet boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mensen, ik wil wel meedoen en mijn pastinaak in het zaad laten schieten.

 

(Overigens, er werd al gezegd dat je met kolen op moet passen voor kruisbestuiving, maar zelf heb ik enkele jaren mijn pompoenzaden geoogst en ik moet zeggen: daar moet je mee oppassen. Het kan zijn dat iemand dat in de pagina's hiervoor ook al gezegd heeft, maar ik schrijf het toch maar op.

Want terwijl koolhybriden vervelend maar eetbaar zijn, kunnen bij pompoenen ook sierkalebassen inkruisen en die kunnen giftige bitterstoffen bevatten... Dit geld voor alle Cucurbitaceae (pompoenfamilie, dus ook komkommer en courgette doen hier aan mee). Het is toch minder genieten van je pompoenen als je voorzichtig moet proeven van een dubieus uitziend exemplaar...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als we een goede zomer hebben heb ik voor jullie wel een paar bonensoortjes van eigen kweek

 

citroenbonen

grauwe erwten

wieringer bonen

cranberry bonen

borlotti

soldatenboontjes

 

(met dank aan alle gulle gevers)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb nog een tip voor als het 'fout' gaat. Als je er achter komt dat er toch waarschijnlijk kruisbestuiving plaats vond, of bij spontaan in bloei schieten. Zaad niet weggooien. Je kan het dan misschien niet meer aanbieden als zaaigoed, maar mogelijk is het nog wel geschikt als materiaal om kiemgroenten te kweken. Lees dit artikel eens, dan krijg je er spontaan zin in: http://www.zelfmaakrecepten.nl/kiemgroenten/

 

Of als er een F1 in bloei staat... voor kiemzaad lijkt me het geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe niet mee, want ik kan gevoelsmatig niet vantevoren bepalen welke gewassen ik laat doorschieten. Tevens heb ik vorig jaar de Amerikaanse pluksla, de pastinaken Tender and True en mijn Rode tuinmelde laten schieten om hiervoor het zaad aan te bieden - echter zit ik nog steeds mer zo'n halve kilo zaad, gezien er geen animo voor was. Eerlijk egzegd had ik dan dus liever mijn struik opgegeten, zegmaar... (bij sommige gewassen geef je dan namelijk 2 á 3 maaltijden op)

 

Ik wil ze graag achteraf aanbieden als het per toeval gebeurt, als dat wel goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sovreze,

Jammer, maar blijkbaar heb ik je aanbod gemist. Zowel de pastinaken als de melde heb ik voor dit jaar bij de zaadhandel in kleine hoeveelheden besteld. Als je nog steeds over hebt dan houd ik me aanbevolen.

Veel heb ik niet te ruilen, vanavond check ik nog even wat. Daarna doe ik wel een pb-tje. Ik kan natuurlijk ook betalen. Wat jij wilt.

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral door m'n deelname aan de growcontest op het peperforum, ga ik al de grote paprika-soorten kweken.

Ik heb al de paprika-zaden van paprika's die extra grote/zware vruchten geven.

Ik ga ze allemaal dezelfde aarde, bemesting en bewatering geven en dan zien welke het productiefst zijn en welke soorten dat echt extra grote vruchten leveren.

En van die vruchten ga ik dan zaad nemen.

 

Weet er iemand of olifanten knoflook zaad kan produceren? Hoe gaat dat juist in zijn werk?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet er iemand of olifanten knoflook zaad kan produceren? Hoe gaat dat juist in zijn werk?

 

Werkt hetzelfde als de 'gewone' knoflook. Is ook een topic over : "knoflook zaaien" geloof ik. Of zoek zelf even.

In ieder geval doe ik dat sinds vorig jaar ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sovreze,

Jammer, maar blijkbaar heb ik je aanbod gemist. Zowel de pastinaken als de melde heb ik voor dit jaar bij de zaadhandel in kleine hoeveelheden besteld. Als je nog steeds over hebt dan houd ik me aanbevolen.

Veel heb ik niet te ruilen, vanavond check ik nog even wat. Daarna doe ik wel een pb-tje. Ik kan natuurlijk ook betalen. Wat jij wilt.

Groet, RvO

Ik denk het ook, ik hoop echter dat de zaden nog kiemkrachtig zijn (ga vd week wat zaaien). De rode melde heb ik nog behoorlijk wat zaad van - een diepvrieszak(maat) vol. Die ben ik van plan mee te nemen naar de moestuinforumdag, mag je gratis een hoeveelheid uit nemen, ik vind het zonde om weg te gooien.

 

Sommige zaden strooi ik nog wel eens in het openbare perk naast mijn achterpad om te testen op kieming en als ze kiemen heeft iedereen een hapje, maar dat durf ik met melde niet aan gezien de omvang vd volgroeide plant

 

Dus, voor de geinteresseerden: RODE TUINMELDE, neem ik mee naar de MTFD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me superleuk om hieraan mee te doen!

Ik weet nog niet precies wat ik dan door kan laten schieten, maar ik heb sowieso van afgelopen jaar nog rucolazaden, ik weet niet of dat ook mee kan doen? Koolzaden zijn wel lang houdbaar, maar ik zaai ze met liefde nog een keertje uit om ze door te laten schieten.

Doen we ook aan kruiden? Die willen bij mij nog wel redelijk goed zaad produceren.

Gewone kruiden als dille, peterselie en basilicum.

En ik heb gemerkt dat snijselderij per plant in het tweede jaar heel veel zaad geeft, maar ik heb op de tuin ook knolselderij en bleekselderij (de laatste mislukt elk jaar ). Zou dat gaan kruizen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jarno: een goed opmerking: snijselderij! Ik heb 4 hele mooie planten staan die gaan dit jaar natuurlijk bloeien. Maar ik weet de variëteit niet want de plantjes komen van een Kortenhoefse teler..kans op F1 zaad misschien..of zou dat bij snijselder niet veel voorkomen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook bleekselderij staan nog, die gaan komend jaar ook weer bloeien als ik ze niet zou weghalen. Helemaal mislukt die dingen . Knotsgrote dingen maar ik wist helemaal niet hoe ik ze moest bleken ! ( vroegtijdig aanaarden geloof ik ? ) Niet gedaan. De dingen zijn nog groen bij mij nu.

 

Ik dacht eigenlijk dat knolselder ander moment bloeit ( echt pas 2e jaar en dan veel vroeger ) de Bleekselder heeft 1e jaar bij mij al gebloeid, heel laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jarno vroeg het al, maar doen kruiden ook mee?

 

Mijn peterselie gaat dit jaar bloeien en ik heb nog een megazak met korianderzaad van vorig jaar, of is er niet veel behoefte aan kruiden?

 

Mijn spinazie van vorig najaar staat nog in de tuin, daar kan ik er wel een paar van laten bloeien.. (de rest eet ik op als eerste tuingroente van het jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft de bladselderij (het keukenkruid) de winter overleeft. Ik heb geen idee welk ras. Maar die kan ik zonder veel moeite laten schieten.

Ik heb nog geen idee of selderij gemakkelijk kruist met andere kruisbloemen. Iemand wel een idee? Zo nee, dan ga ik dat nog uitzoeken.

Over andere soorten moet ik nog even nadenken.

 

Edit: even niet goed opgelet. Ik ben niet de eerste met snijselder. Nou ja, ik zie wel. Weggooien kan altijd nog.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: even niet goed opgelet. Ik ben niet de eerste met snijselder. Nou ja, ik zie wel. Weggooien kan altijd nog.

 

Het lijkt mij niet slecht als er van elke soort meerdere "leveranciers" zijn, stel dat er maar 1 persoon heeeeeel veel slazaadjes aanlevert maar ze zijn om een of andere reden niet goed of toch gekruist dan heeft niemand goede sla. Gewoon alles van dezelfde soort van verschillende mensen bij elkaar doen geeft volgens mij de grootste kans op succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of juist appart gaan houden maar wel van iedereen wat zaden ontvangen en dan zou je ook nog kunnen gaan in kruisen om de eigen soorten juist vitaal te houden en steeds weer wat vers d.n.a. in te brengen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...