Ga naar inhoud

Eitjes in broedmachine gelegd :-)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil ook graag kuikens, maar geen een van mijn krieltjes is broeds (dan kan ik wat Bresse broedeieren kopen want een haan hebben we niet). In de net wat rondgekeken en op kippenforum ook, maar ik kon geen goede broedmachines vinden. Of ze waren super groot (ik wil eentje voor 5-10 eieren), of ze waren te duur. En volgens het kippenforum doen die kleine machines het ook niet zo goed.

Heeft iemand hier een goede ervaring met een kleine low-budget-broedmachine?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik blijf toch bij natuurbroed. Nog eenmaal de BM ingezet omdat m'n platenbonte haan de geest heeft gegeven.

Van 10 eitjes 4 bevrucht en daarvan 2 aangepikt en ik moeten assisteren. LV ging niet boven 65%. Eentje heb ik tot de pel uit het schelp gehaald, die heeft het overleefd. 2de aangepikte is gestorven in het ei en de twee anderen zijn nooit aangepikt.

Mijn overlevertje is ter wereld gekomen eind januari en is intussen - op haar pruikje na - volledig in de veren.

Ook vreselijk handtam en dol op meelwormen.

Hier is ze met haar franke snuit ongeveer een weekje na uitkomst

IMG_20150204_211232_zpsjnc7pdeg.jpg

Geplaatst:

Zonde zo'n slechte uitkomst.

Ik had vorig jaar ook een slecht kippenjaar wat bevruchting betreft. Hopelijk gaat het dit jaat wat beter. De eerste kuikens komen begin volgende week uit het ei.

Boven 65% vocht is overigens niet nodig, bij mij komen de kuikens uit in de uitkomstmachine bij een maar iets verhoogd vocht gehalte (55%). Van de bevruchte eieren zeer regelmatig >80% uitkomst en weinig achterblijvers.

Ook ik help soms wel eens een kuiken maar vaak blijven dat wel de achterblijvers.

Wat een halve dag na het eerste aanpikken niet uit komt gaat meestal geen succes meer worden (al blijf ook ik het proberen, zolang er leven is is er hoop).

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Pirke... Ik heb nog niet opgegeven... Ik heb een broedster die op 12 eitjes zit ( 4 van zichzelf en de rest cochin kriel/krul ) Ik hoop dat de nieuwe hanen al hun job doen.

Bij de eerste schouwing ( na 3 dagen ) kon ik hier en daar al wel wat aders uitmaken, volgende schouwing volgt straks of morgen ( dan zit ze bijna een weekje en is alles beter zichbaar )

Mijn geholpen BM kuiken doet het nog steeds fantastisch. Bij 65% zag je het eimembraan zo "opstijven" tijdens het uitpikken... Vandaar dat ik vermoedde dat de LV te laag lag.

Hier is Chip, nu dik 2 maanden oud.

04C08A71-0FD8-4324-B657-F33C231D2D6F_zpsv3wnyclf.jpg

en heeft inmiddels gezelschap van bijna-kuiken-af araucana Sierra. ( niet op de foto )

Het was haar ( ik blijf erbij dat het een hen is ) allereerste ervaring met een andere kip. En ze gedraagt zich "kips". Lol

Zijn er al terug broedsters bij jou?

Geplaatst:

Chip lijkt me ook een hennetje al is het met zijdehoenders altijd lastig te zien.

Het zijn wel erg leuke kippen. Bij mij waren dit de kippen die altijd het laatst door hadden waar ze naar binnen konden, waar het eten stond en allerlei andere zaken. De slimste zijn het niet

Bij mij zijn er inmiddels al veel kuikens uit de broedmachine gekomen en ook alweer veel kuikens verkocht. Volgende week voorlopig de laatste serie kuikens. Het blijft leuk die kleine pluizebolletjes.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik denk ook hen, omdat haar "pruikje" alle kanten op gaat.

De snuggerste zijn zijdehoenders idd niet.... Ze kunnen soms even heel dom naar iets kijken terwijl het voor hun neus weggepikt wordt door een andere, snellere kip.

Ik heb voorlopig "dom" bij "dommer" steken: twee kuifhoendames ( ook niet van de snuggersten ) houden mijn zijdehoenhaantje gezelschap terwijl zijn tiranniek broeds monster op haar eitjes zit. Het zijn uiteindelijk 6 bevruchte geworden. Allemaal "alive and kicking" bij de laatste schouwing.

Ik vermoed dat ze komend weekend uitkomen. ( ben de begindatum vergeten )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...