appelvrouw Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Bericht van moderator: Nieuw topic, ontstaan als off-topic in een ander onderwerp. Vandaar dat het zo uit het niets begint Grappig ik zat toevallig vandaag hetzelfde te denken toen ik houtas bij de asperges had gestrooid..of dat wel ok is voor de kippen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Houtas is ook wel wat anders dan kalk natuurlijk. Geen verstand van. Maar erg panisch zou ik er niet gelijk mee omgaan hoor, die dieren weten meestal zélf wel wat echt slecht voor hun kan zijn.En ook de as is met een dag regen een heel eind weg he ? ( geen houtskool uitstooien ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 mijn brandstapel ligt in de kippenren en ik heb ze nog nooit horen klagen over de as, ze scharrelen er de dagen nadat hij gebrand heeft zelfs erg graag in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Ok, maar het gaat natuurlijk niet alleen om de kippen..dat is al belangrijk, maar ook om wat jezelf binnen krijgt via de eieren...was er laatst niet nieuws over de hoeveelheid dioxine in eieren van kippen in de buurt van verbrandingsovens, of haal ik nu twee dingen door elkaar? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Vuurtjes stoken bij je kippen is de ideale methode om dioxine in eieren te krijgen.Ongelooflijk dat men dit nog doet in deze tijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 (edited) ligt er maar net aan wat je verbrand en hoe. "Dioxine kan alleen ontstaan wanneer de vier basiscomponenten aanwezig zijn. Allereerst moeten koolstof, zuurstof, waterstof en chloor met elkaar kunnen reageren. De eerste drie stoffen zijn aanwezig in de (buiten)lucht. In bijvoorbeeld huisvuil, papier en karton is altijd wel chloor aanwezig in de vorm van keukenzout (NaCl). Als tweede moeten in het afval koolwaterstoffen aanwezig zijn. Verder moeten metalen aanwezig zijn die de dioxinevorming bevorderen, zoals koper en cadmium. Ten slotte moet de verbandingstechnologie gunstig zijn, dat wil zeggen een voldoende hoge temperatuur, een voldoende lange tijd en een gunstig zuurstofgehalte." Edited February 1, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Als het op gezondheid aankomt neem je geen dergelijke risico's vind ik. Te meer daar men dit eenvoudig kan vermijden, gewoon geen vuurtjes waar de kippen lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Waar helpt as voor dan in de tuin? Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Ik heb een kampvuurplek en de kippen lopen daar ook..net zoals in de rest van de tuin en boomgaard. Zomers stook ik vaak vuur, maar dan blijven de kippen in de ren. In de winter maak ik af en toe een vuur om rozentakken/bramen/ander wild of ziek spul dat niet op de compost gaat te verbranden. Hooguit 1 x per maand. Zou dat een probleem zijn dan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Wie meer wil weten en wat dieper gaat dan zijn eigen intuïtie raad ik volgende link aan.http://www.maldegem.be/milieudienst/130701_dioxine-uitstoot.pdf Kort gesteld: In Vlaanderen zijn er metingen naar verricht waaruit blijkt dat het verbranden van tal van zaken, evenals "onschuldig" tuinafval zoals snoeihout zorgt voor aanzienlijkeconcentraties dioxines, stof en polycyclische aromatische koolwaterstoffen en allemaal niet zo onschuldig is als het lijkt. Voor de duidelijkheid: ik wil hier niemand tegen de schenen schoppen maar gewoon inlichten zodat mensen beseffen welke risico's zij creeëren zowel op vlak van gezondheid als milieu.Aan degenen die enkel zichzelf als hoogste bron van wijsheid beschouwen: doe geen moeite aub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 het gaat daar over afval verbranden. genoemd: plasticafval, pvc-flessen. het lijkt me logisch dat je dat niet moet verbranden. verderop staat:"Maar ook de verbranding van 'onschuldig' tuinafval zoals snoeihout en bladeren zorgt voor aanzienlijke concentraties dioxines, stof en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). "jammer dat daarvan dan weer geen oorzaak wordt genoemd. Later staat er weer dat verbranden van plantaardig afvalstoffen wel is toegestaan. Vooral niet te panisch mee om gaan. Bij het verbranden van hout kunnen er idd dioxines vrijkomen door zuurstof tekort wanneer er niet goed geventileerd wordt of bij grote bosbranden.zoals ik al zei, het ligt er maar net aan wat en hoe je de boel verbrand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Volgens mij is het open verbranden van tuinafval toch gewoon bij wet verboden ? Of zijn dat gemeente-wetten ( bepalingen ) ?? . Bij ons in ieder geval wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 In onze gemeente is het toegestaan (buiten de bebouwde kom) tijdens bepaalde periodes van het jaar. Tot november en ergens in maart weer geloof ik. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 hiier kun je een stook vergunning aanvragen voor jou perceel, in dien je aan de voorwaarden voldoet word deze toegewezen en dan mag je gewoon stoken, snoeihout en onbehandeld hout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts