palmera Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Overal kan je wel vinden onder welke temperatuur de groenten/kruiden/bloemen het beste ontkiemen, maar welke gewenste temperatuur na het ontkiemen?Kan iemand me hier aan helpen waar ik dat kan vinden, dan weet ik wat ik vooral koel moet zetten en wat warm mag blijven staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Goeie vraag !!! Ik heb het antwoord niet bij de hand, maar mijn idee is; koeler, wel vorstvrij en veel licht. Ik denk dat het afhangt van de soort plantjes.Tomaten of pepers bijvoorbeeld, zou ik niet snel in een koude ruimte zetten, maar koolplantjes wel. Ben benieuwd wat de kenners antwoorden!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 (edited) Er is een kenner die het allemaal voor je op een rijtje heeft gezet:Diana schrijft op haar site (mooie moestuin): "Een erg handige website is trouwens de website van Tom Clothier; je kunt daar van duizenden planten vinden hoe en hoe warm en wanneer ze gezaaid willen worden."http://tomclothier.hort.net/Zoek de gewenste plant op in een van de Germination Databases (Latijnse naam) of gebruik de zoekfunctie daarvoor.Bij heel veel soorten geeft hij ook aan waar de kiemen het liefst verblijven ná de kiemperiode, maar niet bij alle. Denk trouwens dat je met een beetje gericht zoeken de gewenste info per plant ook op het net wel kan vinden... Het lijkt me namelijk nogal moeilijk om hier een enorme lijst te gaan plaatsen van alle teelttemperatuursbehoeften van alle soorten groenten... Edited February 3, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 @ Palmera. Een moeilijke vraag om algemeen te beantwoorden. En er zijn heel veel verschillende groenten, met vaak weer een andere "gebruiksaanwijzing" ook hierin. Dat zou een lange lijst worden. Daarom even nagedacht en ik denk dat je met de volgende vuistregel weinig blunders kunt maken. Op gekochte zaadzakjes staat altijd een advies over wanneer je ze buiten kunt uitzaaien. Neem van die periode ongeveer het midden en bedenk wat dan een normale buitentemperatuur is in Nederland. Dus prei: april = tempereratuur rond 12 a 15 graden. (midden)Sla en spinazie: maart rond 10 graden. (koel)augurken juni: rond de 18 a 20 graden. (warm) Het komt echt niet op een paar graden! Als je het zo indeelt in koel (ca. 10 graden), gemiddeld (rond de 15) en warm (20 graden en meer) dan weet je wat er best in een verwarmde ruimte staat (tomaten bijv.) om op te kweken, wat onverwarmd binnen (middengroep) en wat ook buiten in een platte bak o.i.d. mag staan in deze periode als je het opkweekt en ook wanneer je je opkweekplek kunt veranderen als het geleidelijk lente en warmer wordt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Ik laat groenten die binnen voorgezaaid kunnen worden vaak warm ontkiemen. Er zijn maar een paar gewassen die ik na ontkiemen nog warm (lees: binnenhuis) laat staan. Dat zijn warmteminnende gewassen zoals tomaten, paprika, pepers, komkommer (pas in april zaaien) en pompoenen. Zelf zaai ik bijvoorbeeld tomaten en paprika op een warmtemat (+/-25 graden). Na het ontkiemen zet ik ze koeler, zo'n 15-18 graden. De reden daarvan is vooral dat bij de hoge temperatuur de plantjes veel te snel groeien. Zelfs in een kas (en vooral binnenhuis) zou dat in deze periode van het jaar voor zwakkere en meer langgerekte plantjes zorgen. De rest van de groenten staat liever nog wat koeler, weer om de reden dat ze anders te snel groeien (lichtgebrek). Deze groenten kiemen echter wel het beste bij hogere temperaturen. Voorbeelden zijn kolen, sla, prei en zaaiuien. Die zet ik na het ontkiemen binnen in de kas waar ze meer licht hebben en een stuk koeler staan (5-15 graden). Dan kom ik tot de volgende vuistregel: zaai voor het beste resultaat zo dicht als mogelijk bij de optimale kiemtemperatuur maar zet de plantjes 5-10 graden koeler dan de temperatuur waarop je ze gezaaid hebt. Misschien zelfs nog koeler. De optimale groeitemperatuur is dus niet relevant. Zou je de planten bij de optimale groei temperatuur wegzetten (bijvoorbeeld tomaten) of laten staan bij de optimale kiemtemperatuur dan zit je binnenhuis binnen enkele dagen met langerekte, iele en zwakke plantjes. Puur omdat ze te snel groeien maar te weinig licht ontvangen.Dat is wat mij betreft doorslaggevend bij je keuze. Overigens kiemen zaden ook bij lagere temperaturen, zie onderstaande tabel.Neem bijvoorbeeld prei: 20 graden. Bij mij in de kas is de prei bij veel lagere temperatuur gekiemd (kanttekening, mogelijk wat onregelmatiger en met een lager kiempercentage dan bij optimale temperatuur). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 "Een erg handige website is trouwens de website van Tom Clothier; je kunt daar van duizenden planten vinden hoe en hoe warm en wanneer ze gezaaid willen worden."http://tomclothier.hort.net/Wat een ontzettend informatieve website is dat zeg! Het is me nu een stuk helderder geworden waarom mijn Helleborus zaadjes niet waren ontkiemd vorig jaar. Leuke schrijfstijl ook van Tom.Ik kijk erg vaak op de website van Diana's mooie moestuin, want ook daar staan veel interessante beschrijvingen maar deze link had ik nog niet gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmera Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts