Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bed aardperen onkruidvrij maken?

berijl

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik een paar aardpeertjes gekregen van een vriendin en ze gepoot op een strook grond waar ze gewoon hun gang kunnen gaan. Tijdens het poten heb ik een stuk onkruidvrij gemaakt en daar hebben ze prachtig gebloeid. Tegen het einde van het seizoen heb ik dat stukje niet heel goed meer schoon gemaakt dus er staat nu wel weer wat gras en onkruid, net als de rest van dat stuk grond. Het liefste zou ik zien dat de aardpeertjes daar gewoon tussen het onkruid door zouden groeien maar kan dit ook of worden ze dan overwoekerd en kan ik beter het stuk weer vrij maken van gras/onkruid?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

• 2 weeks later...

Onkruiden groeien alleen maar op onze gronden omdat ze deze proberen te herstellen, dus ze doen ons in principe een gunst. Het is voor ons moestuinierders alleen soms wat lastig, omdat ze alle ruimte innemen en onze gewassen soms overwoekeren. Daarom is het zaak eerste de onkruiden te bestuderen, wat vertellen ze ons over onze bodemconditie, waarna we maatregelen kunnen nemen en de onkruiden kunnen verwijderen.

Hetzelfde geldt voor slakken, die zijn er alleen maar om de boel op te ruimen, d.w.z. ze eten ziek of zwak plantenmateriaal. De BBC had hier laatst een prachtige documentaire over, maar ik weet de naam er niet van, het ging over slakken in het amazone gebied. Zodra jou aardperen dus van goede kwaliteit zijn, zullen slakken ze met rust laten. Zolang planten worden aangetast door wat dan ook, een ziekte of plaag, zijn ze niet gezond. Gezonde planten, net als gezonde mensen, kunnen onmogelijk ziek worden. Het punt is alleen dat wij, door alles wat we geleerd krijgen, een zeer beperkt beeld hebben van wat gezondheid nu werkelijk is. Zoek naar werkelijke kwaliteit en je zult zien wat er mogelijk is. De basis van elke kwaliteitsgrond is een goede laag van organisch materiaal, humusrijk, vol met een grote verscheidenheid aan bacteriën en schimmels en ander bodemleven, rijk aan mineralen in juiste verhoudingen (vergeet NPK + mg, absoluut geen kunstmest (deze dood alle kwaliteit), denk voornamelijk Ca (weinig Mg) en P (in natuurlijke vorm), daarnaast een goede basis macro-mineralen, en de meest grote verscheidenheid aan spoorelementen (gesteentemelen, zeemineralen bijv.)). Zonder deze basis vol leven en natuurlijke mineralen is het groeien van kwaliteit niet mogelijk. De vraag is dus, hoe is het met onze bodem gesteld?

Comprehend and copy Nature

Je kunt inderdaad aan de (on)kruiden zien hoe de grond is.

Maar dat slakken alleen zwakke planten eten is wishful thinking.

Mijn Ligularia's zijn kerngezond en willen liefst de hele tuin innemen als ze de kans krijgen, maar als ik ze aan het begin van de groeiperiode niet bescherm tegen slakken heb ik GEEN Ligularia's. Zodra de eerste puntjes boven de grond komen zie je de slakken uit de hele tuin naar de Ligularia's racen. Zelfs de Hosta's worden overgeslagen!

• 2 weeks later...
Hetzelfde geldt voor slakken, die zijn er alleen maar om de boel op te ruimen, d.w.z. ze eten ziek of zwak plantenmateriaal.

Ik zelf heb een beetje het zelfde idee als Malouis

Maar dat slakken alleen zwakke planten eten is wishful thinking.
Mijn paddenstoelen worden op gegeten als ze pinnen en zijn zeer zeker niet ziek,zwak of misselijk.
Als er teveel slakken zijn (zodanig dat je gewas erge schade oploopt) en je gewas is wel gezond, dan zijn er wellicht te weinig natuurlijke vijanden van de slak aanwezig...?
Er lopen vliegen hier genoeg natuurlijke vijanden maar alsnog wel vaak schade door slakken(het is ook dat hoe minder gif en kunstmatige spullen je gebruikt hoe meer leven in je tuin(dus ook die je liever niet wil hebben).

Verder heeft Castaneda gewoon een punt. En wat anderen ook al aan geven beter niet niets doen. kijk anders eens bij permacultuur. Daar werkt men o.a. met vaste eetbareplanten op dit soort stukjes tuin waar je de aardpeer mee kan helpen en voor je zelf iets kan nemen dat in jou onderhoudsritme valt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl