appelsientje 60 Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 Ben bezig om de moestuin bakken om te spitten en aan te vullen maar kan ik er alvastwat meststoffen doorheen mengen en wat is dan het beste om te gebruiken?Ik dacht zelf aan een van deze meststoffen maar ik weet niet wat nou het beste is. Koemest korrels of samengestelde meststof 12-10-18of groenten en kruidenmest?En ga ik die mest er dan onder werken of oppervlakkig in harken? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Bit Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 Ga ik ervan uit dat je die 3 hebt staan. De samengestelde meststof kun je inzetten ja, maar niet nu. Er groeit denk ik, in je bakken nu toch niets ? Zodra straks je zaailingen er in staan kun je een week of 2 daarna beginnen met wat te mesten wel.Dus zet je eind maart je 1e sla, dan mest je dat half april ( grof gezegd hoor )Zo ook je groente en kruiden mest, dat is net zoiets als die samengestelde mest, maar dan , neem ik aan , van een lager gehalte aan NPK. Zal iets van 4,5,6 zijn ofzo. De koemestkorrels zijn ook goed. Dat is meer een voorraadbemesting voor het hele seizoen. Nooit echt fout. Kan je ongeveer half maart gaan strooien. Waarom allemaal niet veel eerder ? Omdat, welke mest je ook inzet, de meststoffen vrijkomen en opgenomen moeten worden. Maar er is nu nog niks. De koemest bv, wil wat hogere temperaturen , om het bodemleven de kans te geven de noodzakelijke arbeid te verrichten de stoffen om te zetten in voor de planten opneembare stoffen. Nu spoelt de mest alleen maar uit.Eigenlijk zo simpel : er groeit nu niks ( of maar heel weinig ) en dus : waarom zou je nu mesten ? Om het de grond in te laten zakken met alle regen ? Als je gaat mesten , licht inharken. Alles in de toplaag houden, de stoffen zakken dan vanzelf naar de wortels. Of de wortels zoeken de mest vanzelf op Heel algemeen : vanaf half maart gaan mesten. Maar niet nét voor het poten van zaailingen. Die willen eerst even groeien zonder al die mest.Koemest kan minder kwaad, die kan in maart er ook al in ook vóór het poten van zaailingen. Dit alles héél algemeen. En óók heel algemeen : mest ook niet téveel. Daar groeien planten niet beter van Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 6 februari 2014 Auteur Geplaatst: 6 februari 2014 Kijk daar heb ik wat aan Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
sannie Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 dan is mijn vraag: Ik kan bij de vereniging stalmest bestellen. Is dat verstandig om elk jaar te doen of om het jaar stalmest en om het jaar korrels?Of maakt dat niet veel uit... Quote
Bit Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 In andere topics geeft onze gewaardeerde mede-forummer 'Weknow' daar zéér uitgebreide antwoorden op. Ik kan dat lang zo mooi niet. Stalmest is altijd goed. Maar nooit jong ! Dus optasten op een hoop bv en een jaartje wachten bv , of verwerken in je composthoop ( zie weknow )Kolen kunnen wel wat jongere mest hebben. Maar in zijn algemeenheid : liefst wat oudere. Zelf zou ik ook wat versere mest voor de winter wel uitspreiden over een paar delen van de tuin , maar ja, je vervuild daarmee het grondwater wel behoorlijk ( uitspoeling ) Ik zou zeker de mest nemen, en een hoop maken. Om het jaar bv ja. en het andere jaar wat korrels strooien of de bemesting overslaan ( zie de teelten - topics naar behoeftes ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.