mopperdoos Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 In een pot? Achter het raam? In de kas in een pot? In de kas in de grond? Buiten in een pot? Buiten in de grond?......wat is het beste? Enne wat voor grond is het beste om pepers op te zaaien.....zaai en stekgrond of van die zweltabletten ( zo ja welke soort).... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Voor de beste resultaten in een kas in de grond (warmte). In de volle grond heeft een plant alle ruimte om te wortelen maar in een pot gaat in principe ook perfect. Tweede keuze zou zijn buiten in de volle grond of in pot. Binnenhuis telen zou ik je niet aanraden. Ik zaai de paprika en pepers in potgrond en/of zaai-stekgrond. De zweltabletten heb ik zelf minder ervaring mee. De zaaibakjes zet ik warm weg, nadat ze gekiemd zijn zo licht mogelijk en mag de temperatuur naar beneden. Als ze 2 echte blaadjes hebben (zien er anders uit dan de kiemblaadjes) kun je beginnen met verspenen naar een klein potje. Vervolgens weer licht en niet te warm wegzetten. In april (kas) of mei uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mopperdoos Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 mijn dank is groot..ik ga proberen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Pepers moeten vanaf begin maart gezaaid worden in zaai- of stekgrond. Zorg vooral dat plastic potjes goed ontsmet worden met kokend water om de kans op schimmelaantasting van de zaailingen te verminderen. Jiffy turf tabletten zijn prima geschikt om in te zaaien, maar vergeet niet bij het verpotten om het omhulsel van de tablet te verwijderen. Je kan het beste in een zaaikastje zaaien. De grond moet op ongeveer 25 graden celcius gehouden worden tijdens het ontkiemen, dat wel twee weken kan duren. Leg voor het zaaien de zaden eerst een halve dag in warm water, daardoor ontkiemen ze gemakkelijker. Zet het zaaikastje ook iets open, de omgeving mag niet al te vochtig zijn. Liever iets aan de droge kant waarna je wat water bij geeft dan te nat. Als de plantjes 4 echte bladeren hebben (naast de schutbladen) kan je ze verpotten. Het beste grondmengsel bestaat uit 50% compost, 40% cocoscompost (cocopeat) en 10% perliet. Perliet koop je bij de bouwmaterialenhandel. Voeg aan een liter perliet eerst een halve liter water toe alverens het met de grond te mengen. Perliet reguleert het vocht; het absorbeert te veel water en geeft het weer terug als het droog is. Pepers laten zich goed kweken in een pot. Naarmate de plant groter is heb je een grotere pot nodig. Neem bijvoorbeeld voor een plant van 60 cm hoogte een pot van minimaal 8 liter. Zet de pot onder een afdakje als het hard regent en zet hem later weer in de volle zon. Maar als je een kas hebt is een kas een prima plek. Laat geen water in de schotel onder de pot staan. De pepers kunnen naar buiten na de ijsheiligen. Laat eerst de plantjes een week afharden. Dag 1, 1 uur buiten, dag 2, 2 uren buiten enz. In het begin bemesten met mest die veel N bevat. Als de planten 20 cm groot zijn hiermee stoppen een overgaan op mest die veel P en K bevat. Zorg ook dat er Mg bijgemengd is. Gebruik biologische mest om te zorgen dat de sporenelementen niet ontbreken. Veel succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Zoveel mensen zoveel methoden . Ik zaai alle pepers en paprika's(Capsicum) op de Deno methode zie : Diana's mooie moestuin ; http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ . Ik kweek wel pepers en paprika's binnen enkel let wel op dat ze niet op de tocht staan dan krijg je luis en trips in je planten. Vooral de kleinere soorten en de cayenne kunnen goed binnen al dan niet onder de lamp. Zelf gebruik ik geen warmte mat of verwarmt kasje/propagator bij het zaaien en dat gaat heel goed.(duurt soms wel wat langer) En ook in wat kleinere potten gaat de teelt goed maar, zal je wat vaker moeten voeden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ik zaai ze altijd eind januari binnen in een onverwarmd kweekkasje (zet het kasje wel bovenop een radiator ). Ik zaai ze in zaai- en stekgrond (doe ik eigenlijk overal mee, maar zweltabletten gaat ook top, is maar net wat je zelf prettiger vind). Ik zaai alles in plastic bekertjes, 1 plantje per bekertje. Zo kunnen ze gerust tot mei lekker licht binnen blijven staan en hebben ze grond genoeg. Daarna zo zonnig mogelijk buiten zetten en ik zet ze altijd in een grote pot. Gaat super! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Zaaien doe ik in zaai en stekgrond.Eens de kiemblaadjes open zijn, verspeen ik ze in potgrond.Ik zet zoveel mogelijk pepers in volle grond, de rest in potgrond.Vorig jaar had ik een veel grotere opbrengst in volle grond.Dit jaar ga ik wat basaltmeel mengen door de potgrond of in het plantgat , dat bevordert de waterhuishouding. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Voor pepers moet je er eigenlijk vroeger bij zijn. Velen beginnen al in januari, dit jaar ben ik half februari begonnen want ik heb een 5-tal planten laten overwinteren om deze zomer opnieuw vruchten te oogsten.Verder zaai ik zoals, Stan, met de Deno methode. Simpel en ultra goede resultaten en zeer snelle opkomst. Je moet ook zien welke pepers je zaait want naargelang de familie hebben ze meer tijd om af te rijpen. Dacht dat de Chinense en Baccatum als eerste gezaaid moeten worden. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 De Baccatums groeien dacht ik net vrij snel.Chinenses zijn trage groeiers en hebben meer warmte nodig heb ik vorig jaar opgemerkt.Bij de annuums merk ik nu op dat hoe kleiner en pikanter de pepers/paprika's, hoe trager ze groeien...dat zal wel niet voor alle soorten zo zijn neem ik aan Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Ik zaai in januari/februari in vermiculiet, een bakje van de chinees 3 cm vermiculiet erin, zaadjes erin, deksel erop (geen gaatjes) en hup op de kachel. Geen omkijken naar maar af en toe even spieken of ze al opkomen. Dan naar het licht en uit de warmte. Als er echte blaadjes komen zet ik ze per stuk over in een bloempotje potgrond, in mei (hier april) naar buiten en de tuin in. In Nederland gingen ze in april/mei afhankelijk van het weer in bakken op het balkon op het zuidwesten. Ging ook prima! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts