Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had gister al een vermoeden. Elke keer als ik binnen in het kippenhok kwam, zat er een jonge hen op een van de nesten. Maar aangezien er drie heel erg op elkaar lijken wist ik niet 100% zeker of het telkens dezelfde hen was. Vanmiddag was ik weer in het hok om de eitjes te rapen en er zat weer een hen op het nest. Nu maakte ze ook een hoop geluid en zette ze haar veren op. Ik heb wel even onder d'r kont gekeken en er liggen geen eieren. Ik heb dus hoogstwaarschijnlijk een broedse kip.

Ik vind het eigenlijk iets te vroeg in het seizoen, dus ik twijfel of ik er een aantal eieren onder zal leggen.

Karin

Geplaatst:

Hier zijn er ook al wel af en toe wat broeds. Maar ik heb nu geen mooie aparte ruimte om de hen neer te zetten (met eieren van andere hennen), dus broed ik met de machine.

Ik heb ook veel kippen die op elkaar lijken. Twijfel ik over broedsheid, dan spray ik wat van dat blauwe spul (wat we normaal gebruiken bij het bekappen van de schapen) op haar veren. Dan herken ik haar de volgende keer

Geplaatst:

Hier ook een hen (Wyandotte) die eigenlijk permanent broeds is.

vorig jaar heb ik haar in april nlaten broeden, was erg leuk.

als je genoeg ruimte hebt of de kleintjes zeker kwijt kunt zou ik het zeker een keer aanraden.

erg leuk.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

het is mooi op tijd Hier zijn ze nog niet zo ver, het leggen van de eitjes is ook nog niet heel erg goed op gang gekomen dus we zullen nog even geduld moeten hebben. Vandaag heb ik een keuze gemaakt qua hanen voor dit jaar en de overige zullen dit weekend "op wintersport" gaan in onze vriezer.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Nou, ik had toch besloten er 6 eieren onder te leggen, dus dat is woensdagavond gebeurd. Ze zit apart maar kan toch van het nest af en terug naar de groep gaan. Gisterochtend zag ik haar dus in de wei rondlopen maar na een klein uurtje zat ze weer op het nest. Sindsdien is ze er niet af geweest. Dus hopelijk heb ik rond 6 maart kuikentjes.

Geplaatst:

Als je zeker wilt zijn dat de eitjes bevrucht zijn, kan je ze schouwen. Na een weekje zie je al een "spinnetje" in het eitje zitten, als het eitje bevrucht is

Niet bevruchte eitjes kan je dan probleemloos verwijderen.

Ben je niet zeker, even wachten en enkele dagen later terug schouwen.

Zo zit je kip niet nodeloos te broeden en ben jij zeker wat er ( ongeveer ) uitkomt

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Toen ik afgelopen vrijdag ochtend in het dierenverblijf kwam waren er drie kuikens uit het ei gekropen, ook was er 1 die nog bezig was met uitkomen. Helaas toen ik 's avonds de boel ging controleren was dat ene kuiken nog steeds niet uit het ei en inmiddels overleden. De andere twee eieren heb ik zaterdag ochtend voorzichtig boven de groenbak opengemaakt. Deze waren niet bevrucht. Al met al geen slecht resultaat: 3 kuikens van de 6 eieren .

Nu moeten ze nog een weekje apart zitten en dan langzaam weer wennen aan de groep.

IMG0115-175721394474726.JPG

Geplaatst:

Nee, het zijn noord hollandse blauwe. Maar inderdaad aan de kleuren te zien hebben we 2 hanen en 1 hen. Vinden we niet erg want bij ons gaan de hanen ook op wintersport zoals ik ergens anders op dit forum heb gelezen.

Geplaatst:

Mooie kuikentjes!

Wat doe je juist met een broedse kip als je er geen eitjes onder wil/kan leggen? Onze haan is een paar weken geleden op onbekende manier aan z'n einde gekomen (ik verdenk een van de buren) dus die gaat niet veel meer doen maar nu zit een van de kippen de laatste paar dagen telkens op een leeg nest ...

Geplaatst:

Ik doe er niet zo veel mee. Gewoon een paar keer per dag van het nest afhalen. Het gaat vanzelf over. Als het echt lang duurt kan je de kip in een kaal hokje zetten, met harde bodembedekking (rechtstreeks op de stenen bijv.), met alleen eten en drinken (en schaduw natuurlijk), dan is de broedsheid in enkele dagen over.

Geplaatst:
Mooie kuikentjes!

Wat doe je juist met een broedse kip als je er geen eitjes onder wil/kan leggen? Onze haan is een paar weken geleden op onbekende manier aan z'n einde gekomen (ik verdenk een van de buren) dus die gaat niet veel meer doen maar nu zit een van de kippen de laatste paar dagen telkens op een leeg nest ...

Ik haal haar dan meerdere keren per dag van het nest en geef haar meteen wat lekkers en water. Op het kippenforum heb ik weleens gelezen dat mensen de kip een paar seconden met haar kont in koud water zetten, dat zou ook moeten helpen

Geplaatst:

Broedse kippen moet je afzonderen zodat ze niet meer op een nest kunnen broeden. Normaal duurt dit een dag of 2-3, bij de hardnekkige iets langer.

Vaak kan je het merken aan het zgn 'klokken" wat wsl een belgische uitdrukking is, het geluid dat zo'n hen maakt. Eenmaal broedsaf stopt ze daarmee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...