Geplaatst: 10 februari 201411 j Ik zat gisteren eens in mijn tuintje te kijken en zag dat de herfstframboos al op kwam! Ook bij de zomerframboos (tulameen) zitten er overal groenen koppen aan met kleine blaadjes! Hetzelfde geld overigens voor mijn bosbes die ook knopjes krijgt.Die hebben denk ik hun tijdsklokje in de war door het zachte winterweer. Ik wilde eigenlijk juist van de week de zomerframboos toppen, ik had gelezen dat dat goed is voor de zomerframboos om in februari te toppen. Is het verstandig om dat nu te doen, nu hij denkt dat het al voorjaar is? Of is deze knopontwikkeling normaal in februari?
Geplaatst: 12 februari 201411 j Geen idee eigenlijk waarom je een zomerframboos zou willen toppen. Wat is daar de bedoeling van ?
Geplaatst: 13 februari 201411 j Even los van het beoogde doel van het snoeien, frambozen zijn volgens mij niet ziektegevoelig of vorstgevoelig omtrent snoei, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.Het beeld dat ik bij frambozen heb is dat van een soort onverwoestbaar onkruid.Als de plant al uitloopt dan lijkt het me voor de plant een beetje energieverspilling om blaadjes te maken op een stuk tak wat je later gaat afknippen. Dan kun je beter de tak nu afknippen.
Geplaatst: 14 februari 201411 j Auteur Bedankt voor de antwoorden. Ik had op internet gelezen dat je een zomerframboos moet toppen? Maar zo te horen, hoeft dat niet perse
Geplaatst: 15 februari 201411 j Bij mij lopen ze nog niet uit, maar ik heb ze toevallig vandaag wat ingekort (1.20 hoog) voor het overzicht. En mijn appels en peren gesnoeid, was er mooi weer voor (droog, ronduit warm en geen vorst in zicht).
Geplaatst: 16 februari 201411 j Bij mij loopt bijna alles al uit. Peer, kiwi, kiwibes, framboos, aardbei
Geplaatst: 16 februari 201411 j Hier is het zeer verschillend, maar de honingbessen bloeien al, en de peren en perziken in de kas komen er ook al bijna aan. Perenbomen buiten zijn dan nog diep in slaap. Ik krijg al zin in het voorjaar! Frambozen in de overwintering beginnen ook uit te lopen. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.