Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Frambozen planten denken dat het voorjaar is!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zat gisteren eens in mijn tuintje te kijken en zag dat de herfstframboos al op kwam! Ook bij de zomerframboos (tulameen) zitten er overal groenen koppen aan met kleine blaadjes! Hetzelfde geld overigens voor mijn bosbes die ook knopjes krijgt.

Die hebben denk ik hun tijdsklokje in de war door het zachte winterweer. Ik wilde eigenlijk juist van de week de zomerframboos toppen, ik had gelezen dat dat goed is voor de zomerframboos om in februari te toppen.

Is het verstandig om dat nu te doen, nu hij denkt dat het al voorjaar is? Of is deze knopontwikkeling normaal in februari?

Geplaatst:
  • Auteur

Weet niemand een antwoord voor mij?

Geplaatst:

Geen idee eigenlijk waarom je een zomerframboos zou willen toppen. Wat is daar de bedoeling van ?

Geplaatst:

Even los van het beoogde doel van het snoeien, frambozen zijn volgens mij niet ziektegevoelig of vorstgevoelig omtrent snoei, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.

Het beeld dat ik bij frambozen heb is dat van een soort onverwoestbaar onkruid.

Als de plant al uitloopt dan lijkt het me voor de plant een beetje energieverspilling om blaadjes te maken op een stuk tak wat je later gaat afknippen.

Dan kun je beter de tak nu afknippen.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de antwoorden.

Ik had op internet gelezen dat je een zomerframboos moet toppen? Maar zo te horen, hoeft dat niet perse

Geplaatst:

Bij mij lopen ze nog niet uit, maar ik heb ze toevallig vandaag wat ingekort (1.20 hoog) voor het overzicht. En mijn appels en peren gesnoeid, was er mooi weer voor (droog, ronduit warm en geen vorst in zicht).

Geplaatst:

Bij mij loopt bijna alles al uit. Peer, kiwi, kiwibes, framboos, aardbei

Geplaatst:

Hier is het zeer verschillend, maar de honingbessen bloeien al, en de peren en perziken in de kas komen er ook al bijna aan. Perenbomen buiten zijn dan nog diep in slaap. Ik krijg al zin in het voorjaar!

Frambozen in de overwintering beginnen ook uit te lopen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.