Geplaatst: 29 februari 20242 j Ach jee… Wat een fijne herinneringen aan Pleun. Maar wat een boel narigheid zo achter elkaar allemaal Jorieke. Heel veel sterkte. Gelukkig komt de lente er aan. Dan schijnt tenminste nog de zon als je een traantje moet wegpinken.
Geplaatst: 7 juli 20241 j Gisteren, ter voorbereiding op een voor Zowie angstige avond/nacht vanwege voetballawaai (vuurwerk en harde toeters), een langere wandeling gemaakt (langs de Weg naar het Klooster-pad). Daar staan dus elk jaar kuddes met Friese hengsten in de weides daar. Prachtige jonge dieren. Nu waren ze eerst erg geinteresseerd in de nieuw geplaatste kudde aan de overkant.... totdat... ik met Zowie langsliep... Toen waren alle ogen op haar gericht. Het is echt net of ze zich van alles afvragen... Wat is dát??? Is dat een mini paardje??? Kijk naar die hoofden. En ze kijken echt niet naar mij maar naar haar: Zowie, die net niet wegwaait. (En die wegens het trauma pas om 5 uur vanmorgen uit haar schuilplaats durfde te komen... het leek hier wel Oud en Nieuw, arm ding. Dus woensdag slapen we op het complex... stel je voor dat Engeland verliest... ) Ze is nu trouwens weer ok, alleen het onweer was wel weer een trigger.
Geplaatst: 30 augustus 20241 j Onze poes Luna. Ze wilde niet dat wij de koffer in gingen pakken 11 juli. Want dat betekent dat de baasjes een tijdje weg gaan. Gelukkig hebben we lieve buren en die hebben voor Luna en de moestuin gezorgd.
Geplaatst: 30 augustus 20241 j Dit is Sientje, gisteren is ze 5 geworden. Zo ligt het toch het lekkerste als het zo warm is 😊.
Geplaatst: 20 september 20241 j Ze slaapt in de zomer in de tunnel en zit altijd rond de tomaten, geen last meer gehad van woelmuizen en dergelijke, helaas ze eet geen slakken.
Geplaatst: 21 september 20241 j Wat een beauty. Toch de beste tegen de woelmuizen hè, geen Topcat maar een top kat! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 juni 202530 Jun Game over.Gisteren had ze nog de puf om een woelmuis om te leggen. Ik zie dat ik een klein jaar geleden een soortgelijke foto heb gepost. Ook zo warm destijds. Ik vind het altijd sneu die hitte.
Geplaatst: 23 december 202523 Dec 4 uren geleden, Tanja65 zei:Helaas lees ik online dat citrus hystrix kat-onveilig isWat goed dat je dat zegt!!!! Dat wist ik niet en er loopt hier ook een kat rond 😬. Ik schrik hier wel van! Tot nu toe is het gelukkig goed gegaan. Onze kat heeft een sterke voorkeur (zeg maar gerust obsessie) voor sprietvormig blad. Ze trekt zelfs riet uit het water en komt dat thuis brengen. Daarom heb ik ook geen alliums, die ook giftig zijn voor katten. Behalve st jansuitjes, maar die staan op een plek waar ze niet bij kan. De citrus is direct verhuisd naar een vensterbank van een kamer waar ze niet in kan. Dank je wel!!!
Geplaatst: 23 december 202523 Dec @Dahli de meeste katten ruiken goed wat ze wel en niet kunnen eten.Citrus kun je ze mee wegjagen en alliums ook. Probeer maar eens. Stukje citroenschil voor de neus of een snippertje ui. Trappen ze echt niet in. Bweuh!Daglelies zijn ook dodelijk voor poezen, maar ik heb er echt nog geen enkele poes aan verloren. Als poes naar buiten gaat vinden ze daar allerlei gras om uit te kotsen, als poes altijd binnen is hebben ze behoefte aan kattengras, parapluplant of ander groen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 23 december 202523 Dec @woldistel je hebt in algemen zin gelijk, maar onze kat is toch al meerdere keren ziek geworden van - denken wij - dingen die ze buiten heeft gegeten. Niet alle katten zijn zo verstandig. Ze gaat ook blind achter bijen en wespen aan, ondanks dat ze al eens eentje in haar bek heeft gehad en flink gestoken was (en ook daar ziek van). Niks van geleerd. Dus ik gok het er maar niet op. De aloe vera heb ik om die reden ook het huis uit gedaan en ook de pepers laat ik dus niet binnen overwinteren. Het zij zo. Liever de kat gezond dan onnodig het risico nemen.@Dahli als jehet zeker wilt weten, altijd even op internet zoeken. Het is eigenlijk altijd wel ergens te vinden. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 december 202523 Dec 3 uren geleden, woldistel zei:de meeste katten ruiken goed wat ze wel en niet kunnen eten.Geldt dat ook voor honden? Ik heb geen domme hond, maar ze heeft al diverse keren van planten gegeten die niet zo oke zijn en zeker van de Komkommerkruid, die had ik ook in de volle grond gezet en die zaait zichzelf ook 100 x uit, maar ik haal ze nu allemaal weg, behalve die hoog staat. Want ik wil wel de bijtjes en de wespen trekken.
Geplaatst: 23 december 202523 Dec 3 minuten geleden, Tanja65 zei:blind achter bijen en wespen aanDat is mijn angst ook. Mijn hond vangt elke keer wespen, terwijl ze helemaal geen kwaad doen, ze zoemen alleen maar hier. Maar dat is ze gewend van Spanje waar veel meer insecten vlogen denk ik. Ook al diverse keren gezien dat ze hap zei, maar niets gemerkt tot op heden.
Geplaatst: 26 december 202526 Dec 4 jaar geleden,na de dood van mijn geliefde Mechelse Herder Lex,hebben wij 'Emma' geadopteerd.Óók een Mechelaar,die op de leeftijd van 8 maanden al 3 baasjes 'versleten' had.Het asiel had amper hoop op een nieuw gezin voor haar.😑Waarom dat dat beestje al zoveel eigenaars achter de kiezen had op die leeftijd?Geen idee,onwil én onbekwaamheid van de eigenaars die 'kickten' op de 'John Wick' films,óf sukkels die dáchten dat ze een Mechelse Herder zomaar naar hun hand konden zetten?Het is een TR*T van een hond,en ik moet haar wegzetten bij élk bezoek van familie en vrienden,maar ik wéét dat ze voor mijn gezin tot aan het gaatje gaat,want dát heeft ze al bewezen!Mijn gezin van 4 is GEK op haar en andersom óók.....Waarschijnlijk helpt het óók een beetje dat ik al meer dan 35 jaar ervaring heb met dat ras.😉Ze is bij ons gekomen als graatmagere teefje,maar nu is het een MOOIE dame geworden! ❤️
Geplaatst: 26 december 202526 Dec Oh jij hebt ook al een hond geadopteerd. Wij ook, vorig jaar en zo te zien houd je ook van grote honden, net als wij hier.Prachtig om te zien. Ik zal morgen ook wat schrijven over onze honden. Maar nu gaat het om jouw prachtige Emma.
Geplaatst: 26 december 202526 Dec Bedankt @Petrasmoestuin !🙂Onze Emma is eigenlijk een ROTHOND voor vreemde mensen,maar de mensen van het asiel waren al gerustgesteld naar mij toe door de manier waarop ik de 'bolero' danste met die 'bitch' met hun eigen lange lijn tijdens onze kennismaking terwijl andere adoptanten in een grote boog rond ons heenliepen..4 jaar geleden zeiden ze 'we komen eens een keer kijken hoe het haar afgaat bij jullie'',maar tot op de dag van vandaag hebben wij nog NIEMAND van het asiel aan de voordeur gehad.Je hebt 'grote honden' en je hebt ' Mechelse Herders'.Niet om mezelf te profileren als een soort 'Superman',maar niet elke hondenliefhebber is geschikt voor dát specifieke ras,getuige de asielen die er vól mee zitten.
Geplaatst: 27 december 202527 Dec 7 uren geleden, Bernaar zei:Waarom dat dat beestje al zoveel eigenaars achter de kiezen had op die leeftijd?Geen idee,onwil én onbekwaamheid van de eigenaars die 'kickten' op de 'John Wick' filmsIk denk dat je zelf de vraag al beantwoord.7 uren geleden, Bernaar zei:Het is een TR*T van een hond,en ik moet haar wegzetten bij élk bezoek van familie en vriendenZou haar zelf zoveel mogenlijk bij bezoek zetten en dan de leiding over haar nemen. Constant corrigeren op haar gedrag.Als je haar apart moet zetten.. wil ze er eigenlijk bij zijn. Maar vanwege het gedrag wil jij dat niet.Dus lekker laten wennen aan 1 persoon erbij dan twee personen er bij. Etc.Vriend van mij heeft verschillende honden die "slecht" lees "niet gewenst" gedrag vertoonde weten om te vormen naar goed gedrag.Welliswaar was dat goede gedrag vaak alleen aanwezig als hij in de buurt was, maar het baasje heeft ook de gasten aangeleerd hoe deze moesten handelen met de hond als hij er niet bij was. Koste hem wel veel tijd en correcties maar kwam er wel.Voor mij opsluiten geen optie. De hond ziet waar hij woont als familie. Die wil er graag bij zijn.
Geplaatst: 27 december 202527 Dec Op 23-12-2025 om 20:51, Petrasmoestuin zei:Dat is mijn angst ook. Mijn hond vangt elke keer wespen, terwijl ze helemaal geen kwaad doen, ze zoemen alleen maar hier. Maar dat is ze gewend van Spanje waar veel meer insecten vlogen denk ik. Ook al diverse keren gezien dat ze hap zei, maar niets gemerkt tot op heden.Mijn hond deed het ook naar heel veel insecten springen en happen . Haar probleem was dat ze niet in hun hok zaten . Kippen eenden keek ze niet naar als ze in hun hok zaten . Zo eens geweest bij mijn ouders eenden water aan het geven en had me op mijn huk gezet en zei stond tegen mijn been en andere kant van haar op nog geen 20 CM stond de eerste eend keek ze niet naar maar als er eens 1 uit hun ren was zat ze er wel achter . Maar was wel een speciaal geval iemand op HS haar leiband geven nog geen 5 meter er van beginnen janken . Haar laten zitten of liggen en zeggen dat ze moest blijven zonder leiband en er 50 meter van gaan geen probleem.
Geplaatst: 27 december 202527 Dec 10 hours ago, rorror said:Zou haar zelf zoveel mogenlijk bij bezoek zetten en dan de leiding over haar nemen. Constant corrigeren op haar gedrag.Gaat niet lukken.Probeer een Mechelse Herder van +30 kg die onmiddellijk in de aanval gaat maar eens te stoppen vóór die iemand gebeten heeft,zélfs als ie jou goed gehoorzaamt.Ze was een jaar oud toen ze hier kwam en ik heb haar nog tamelijk goed gekregen.Maar die reactiviteit wegnemen,is me niet gelukt.Óók niet met de steun van 2 verschillende hondenpsychologen.Die hebben na een tijdje allebei zelf de handdoek in de ring gegooid.Een dure grap,en niks verbetering,omdat Emma niet voedselgericht is,en vóóral niet eens ze in haar 'flow' zit.M'n beste vriend mepte me vorig jaar voor de grap met een kussen,ze beukte gewoon het veiligheidshekje met pluggen en al uit de deuropening,ik kon haar nog juist op tijd stoppen voor ze bij hem was.Ik sluit haar ook niet echt op als er bezoek is,ze mag alles zien en horen,maar met een hekje ertussen als fysieke en tevens mentale barriëre.Emma is intussen m'n 4de Mechelaar,dus 't is niet 'my 1st rodeo' maar het beestje heeft een enorme rugzak meegebracht van haar vorige leven..... 27 december 202527 Dec aangepast door Bernaar
Geplaatst: 27 december 202527 Dec Hoe dan ook zijn Mechelaars gewoon honden met een echt heel stevig karakter en verschrikkelijk intelligent. Mijn zwager en schoonzus hebben er eentje die is afgekeurd voor de politie. Want te lief voor politiewerk en daardoor snel afgeleid. Maar ook die heeft gewoon doorlopend haar grenzen nodig. Heel consequent zijn in alles! Maar zij is ook heel lief en vooral heel blij met iedereen. Sterk roedelgevoel. En ze haalt de boodschappen uit de auto enzo. Want Mechelse herders zijn echt heel slim. Mijn moeder heeft er ook net als jij, ooit een uit het asiel gehad. Was als zwerver opgevangen en ook nog jong. Onbekende opvoeding, niks grenzen vanaf puppy stadium. Geweldig lieve hond, echt. Wilde ook graag op schoot.Maar helaas waren er bepaalde dingen niet meer aan te passen. Ze was fysiek voor mijn moeder te sterk om uit te laten en te waaks m.b.t. het territorium. Dat gaat niet samen met het hebben van een garage met pompstation. Ze is wel goed terechtgekomen. Bij een consequent iemand met veel land om te bewaken en een gezin. Ik denk dat veel van deze honden verpest worden omdat men ze onderschat. Knap van je @Bernaar dat je deze hond weer een huis biedt 👍 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 december 202527 Dec 3 hours ago, woldistel said:Ik denk dat veel van deze honden verpest worden omdat men ze onderschat.Dat heb je met vele rassen.Élke keer er een film uitkomt waar een bepaald ras expliciet in de verf gezet wordt,zoals bijv. bij John Wick 4,101 Dalmatiërs,Hachi - a dogs tale en dergelijke,hou ik m'n hart al vast.Want vele impulskopers RENNEN al naar de fokker zo gauw ze uit de bioscoop komen.Leuk voor de kinderen,leuk voor zichzelf......tot ze erachter komen dat die hond eigenlijk niet geschikt is voor hen,en dan volgt de ontnuchtering en de rit naar het dierenasiel....
Geplaatst: 27 december 202527 Dec 5 uren geleden, Bernaar zei:2 verschillende hondenpsychologen.Intussen ben ik er ook achter dat je sommige honden gewoon niet kunt veranderen.Mijn buurvrouwtje heeft vroeger zeker meer dan 50 honden gered, ze had een soort opvang van honden die de meeste mensen niet wilden nemen: pitbulls, steffords, herders, rottweilers, etc. Ik dacht eerst ook: in aparte kamers? Totdat ik haar beter leerde kennen en ze is gewoon een dierenfluiseraar.Ze is er op een moment mee gestopt, omdat ze op een gegeven moment vol kwam te zitten, velen kwamen met dieren naar haar toe, ook paarden en katten. Zo erg, dat ze zelfs haar naam op FB veranderd heeft. Ze kon het niet meer langer aan om te zien hoe gehavend de dieren binnen kwamen na ik denk wel 15 jaar de ellende meegemaakt te hebben.Ze hield op een gegeven moment 3 honden over die elkaar niet verdroegen en die hield ze apart in 3 verschillende kamers. Eentje is intussen overleden toen ik haar leren kennen. De pitbull blafte altijd als wij binnen kwamen vanuit de kamer, de Stefford niet. De Stefford hebben wij beiden een keer gezien, omdat ik ernaar vroeg en ik niet bang ben of zo en een dierenliefhebber ben, ook mijn man. Een vrolijk en lief beest, was niet van ons weg te slaan.Maar het verhaal is dat de Stefford vrat alles wat hij maar zag, dus je kunt niets laten liggen en je kunt dan geen gasten ontvangen die alles laten liggen, zoals de telefoon, e.d. maar ook schoenen, jas, echt alles.Maar die pitbull, nee geen mogelijkheden iemand erbij te hebben, die valt iedereen aan. Zelfs haar dochter. Waarom was de pitbull zo? Dat dier is zo beschadigd, zo vaak geslagen met iets hards, veel trauma’s. Mijn buurvrouw en buurman accepteerde de hond wel, omdat ze met heel veel geduld maar ook door veel ervaring het dier het vertrouwen konden geven. Maar dat geldt dus niet voor anderen. Maar het bleef zo, dat het altijd buiten mensen gehouden werd. Even een verhaal waar ik nog steeds moeite mee heb, omdat een hond hier kon zitten i.p.v. achter een hek. Ik zou hem ophalen met mijn auto, 3,5 uur rijden heen en 3,5 uur terug.Een paar weken geleden is de pitbull overleden, alleen de Stefford nog. Ze wou een andere hond. Ik heb haar geholpen erbij via een goed en bekend asiel in Spanje waar onze hond ook vandaan komt.Vorig jaar onze hond geregeld via een dame waar ik contact mee had en die stuurde dan iemand die huisbezoeken doet. Met beide dames had ik een goed contact. Dus ik stuurde beide dames het bericht dat mijn buurvrouw een bepaalde hond wou.Info gestuurd, ik had er best werk aan met alles te vertalen en schrijven. Lang verhaal kort: werd afgewezen, omdat ze nog een Stefford reu heeft lopen en de hond kan geen reu hebben. Het was een standaard formulier, dus ik heb achteraf uitgelegd aan degene die de huisbezoeken moet doen, wat mijn buurvrouw allemaal had gedaan en dat de honden apart gehouden kunnen worden, totdat de Stefford overlijdt, want die is intussen ook al aardig oud. En eventueel passen ze wel samen. Ze heeft een heel groot terrein.Ik hoorde niets meer van degene die de huisbezoeken moest doen, want die deed de communicatie verder met mij. Ik heb de persoon die uiteindelijk de beslissing moest maken over de hond wel of niet sturen zelf opgezocht in Spanje en die zei uiteindelijk dat de hond wel kon komen, want mevrouw de buurvrouw heeft veel ervaring en als ze eventueel gescheiden kunnen leven en misschien samen als het lukt, dan is het prima.Intussen had de buurvrouw een pup genomen van een asiel hier in de buurt, toevallig was er een nestje, dus toen kon het niet meer. Want de hond die ze wou kon ook niet met pups overweg. De organisatie zelf is fantastisch, alleen sommige medewerkers maken een inschattingsfout. Dat kan, maar geen excuses of niets. Nee de vrouw van de huisbezoeken zei: ik had er geen goed gevoel bij. Dus de extra info ging niet naar Spanje.Maar ik kan Spanje nu direct benaderen, mocht iemand een hond nodig hebben. Dus de vrouw in Spanje zag wel dat er een misser gemaakt is. Beter een hond die heel de dag aandacht en liefde krijgt, dan in een asiel waar de hond eenmaal uitgelaten wordt en eenmaal per dag eten krijgt achter tralies.
Geplaatst: 27 december 202527 Dec Ik wist zelf ergens al wel dat die psychologen het óók niet voor elkaar zouden krijgen,maar ik geef nu eenmaal niet zo snel op,en die mensen waren 'mijn laatste strohalm'.Misschien kon hen lukken wat mijzelf niet lukte,ondanks m'n jaren ervaring met Mechelaars.Maar zoals je hierboven al schrijft,sommige honden kan je niet drastisch veranderen,hoogstens een bepaalde mate van controle over krijgen.Cesar Millan en Tia Torres (pitbulls and parolees) krijgen ook niet elke hond terug op z'n plooi,maar dat zie je natuurlijk niet op TV,want dat moeten FEELGOOD programma's blijven.😉Ik vind het trouwens prachtig dat je je zo inzet voor Spaanse asielhonden @Petrasmoestuin ,maar ik zou onze eigen asielen ook graag wat leger zien....😉
Geplaatst: 27 december 202527 Dec 22 minuten geleden, Bernaar zei:ik zou onze eigen asielenNatuurlijk heb je gelijk! Dat heeft te maken met het feit dat ik op Mastins verliefd ben geworden, nadat ik 2 Mastins heb genomen, wel gekocht, ik wist niet dat er zo veel Mastins waren om te redden, dat zag ik later. Wij hebben 2 Mastins genomen met diverse klachten moet ik zeggen, dus ook van een fokker ben je niet zeker. Maar het karakter van een Mastin is zo geweldig als je dat eenmaal hebt meegemaakt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.