Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Reddingsactie solitaire bijen.

Featured Replies

Geplaatst:

Eingelijk zou je een plattegrond moeten hebben,waar de schakels er op staan.

Dan staan er 140 bijtjes kris kras????

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Bakker gaat huisjes voor solitaire bijen zo snel mogelijk in zijn assortiment opnemen.Dit is 1 schakel die zal wel verspreid nieuwe ophangplaatsen bereiken.Vogelbescherming Vlaanderen gaat huisjes met recyclage materiaal opnemen in zijn assortiment.De ketting loopt.Net 141 binnen.Een plattegrond is moeilijk,al 6 schakels in Frankrijk,minstens 2 in uk,1 us,1 Kroatie,1 Denemarken.Sommige schakels hebben al meer dan 10 huisjes gehangen .De ketting loopt met minstens 141 schakels nu maar ik weet niet hoeveel nog zijn zonder dat we het weten.Gr.

Geplaatst:

Dat van die kaart is een goed idee. Kan je of analoog of via google-maps doen. Als je wat hulp erbij nodig zou hebben geef maar een pb.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:
  • Auteur

Is op zichzelf wel een goed idee een kaart.Maar is al een project op zich lijkt me.Ik doe oproepen en beantwoord vragen ,opmerkingen over de actie,vragen over kastjes,geef schakelnumers aan wie er één opvraagt.Ik krijg na 5 vragen dan soms door dat ze paar kastjes gemaakt hebben of kastjes in het assortiment in de winkel opnemen.Alles gaat snel en ik hou enkel de stand per land bij van de schakels die zich melden.Sommigen blijven liever anoniem zelfs.Slechts een paar rare reacties gehad.Voor een kaart zou ik alles moeten effenaan bekijken waar ze wonen .Dank voor het aanbod van de kaart maar ik ga vooral voor kastjes ,hotels en verspreiding van de oproep.Iedereen mag gerust de oproep helpen verspreiden.Er werd al gevraagd om een lijst aan te leggen welke soorten erin komen(dat gaat ook niet lukken lijkt me maar op de site van denederlandsebijen is er een pagina welke soorten er in hotels kunnen komen).Er is veel respons en dank hiervoor maar ik stel voor dat we gaan voor veel kastjes.Hartelijk dank voor uw kaartaanbod maar doe gerust oproepen .Ik ga voor een kastje in iedere gemeente.Dank.

Geplaatst:

Ik zag het voor mij platte grond Belgie.

10 in Antwerpen 30 in Gent en 1 in Brussel.

niet per adres maar plaats 'e'en bijtje.

Ik denk dat mensen daar dan naar kijken en zicht afvragen daar bij ons nog niets ,zullen we maar beginnen.

En zodra er 'e'en is begonnen volgen ermeer.....................

maar ideeeeeeeeeeeeeeeeee

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Voor mij ok.Wie zo een kaart wil maken stuur mij een pb.Ik geef dan per pb al de plaatsen door die ik weet.Zal grote kaart worden tot in de vs al.Gr.

Geplaatst:

Wij hebben een bloemenwei, dit jaar bijenhotel maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Een bijenhotel mooi zo.Bij een bijenhotel is het altijd mooi meegenomen dat je er aandacht mee trekt.

Hierdoor worden vaak mensen overtuigd om ook een kastje te bouwen.

Geplaatst:

Je hebt een pb. Enkel ik heb aangegeven te willen helpen hierbij en ga nog even wat kennisen aanspreken o.a. imkers voor raad en daad en ga eens kijken of er nog kosten aan zitten als je zo'n kaart op b.v. Google zet.

Groet, Stan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Imkers kunnen goede raad geven, succes.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Even een stand van zaken.282 schakels.Ceravennoten kunnen bij aveve met kortingsbon hotel kopen,lidl deed kastjes actie,optiek ommerslaeger Oudenaarde deed oproep in zijn nieuwsbrief en geeft 3 hotels weg via prijsvraag aan zijn vaste nieuwsbrieflezers,Groenland((op één) Belgische televisie gaat dit seizoen nog vragen om kastjes te plaatsen)....De eerste schakels zijn nu uitgedoofd maar hebben meestal 1 of meer nieuwe schakels geactiveerd.De keting loopt dus.

Geplaatst:

Hier zijn de hommels momenteel in volle vlucht... Bijtjes heb ik nog niet gezien, maar ik heb een takkenhoop op m'n mesthoop liggen waar ze kunnen schuilen.

Een deftig kastje moet nog gemaakt worden ( eerst de buurman even aanspreken over enkele stukken bamboe )

Verder zijn er al Afrikaantjes gezaaid, deze zullen veel bijtjes aantrekken, zowel in de serre als erbuiten en binnenkort komen er nog zonnebloemen bij.

Geplaatst:

Ik heb via een andere forum ook een oproep gedaan... Benieuwd of ik reactie krijg...

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hier ook bezig aan een bijen/insectenhotel. Bijna klaar.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Iedereen bedankt die meedeed aan de actie.Bijenhotels zijn intussen heel wat bekender geworden en door vele verenigingen en handelszaken opgenomen in het assortiment.Hopelijk volgend jaar opnieuw veel bijenhotels overal bij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.