marije124 Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Hoi, Omdat ik hier klem naast het Maasheggengebied (bekend om de meidoornhagen) woon en alles prachtig bloesemt nu vraag ik me af of de bessen van de meidoorn hier straks ook eetbaar zijn? Ik woon hier voor het eerste jaar dus vandaar dat ik dit nog niet weet. Iemand? Als ze lekker zijn kan ik hier achter voor heel nederland jam maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 (edited) Zijn inderdaad eetbaar, dat wist ik wel, maar ik wist niet dat ze zoet waren (heb ze nog nooit geprobeerd), tenminste dat staat hier: http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&page=13&pid=322 Edited April 7, 2011 by Guest Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Zoet en lekker... beetje overdreven. Hij valt te eten. Ik zou zeggen: probeer gewoon eens of je ze lekker vind! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Ik zie dat ze medicinaal nogal wat nut hebben............leuk om te googlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 www.vrouwholda.nl/cadeau/meidoorn.pdf Culinair gebruikDe plant heeft een lange geschiedenis in de keuken en dit heeft zijn sporen nagelaten. Meidoorn heeft de bijnaam ‘brood en kaashaag’(in België ‘boterhammen met kaas’), omdat de blaadjes een goede aanvulling waren op de lunch. Plattelandskinderen kauwden ookop de jonge blaadjes en knoppen wanneer zij honger hadden. In de Tweede Wereldoorlog werden de vruchten tot meel vermalen enin brood verwerkt.De groene bladknoppen (met een nootachtige smaak) en de jonge bladeren worden gebruikt in salades en in kruidenkwark, maar jekunt ze ook heel goed zo van de boom eten. De bessen hebben rauw een droge, meelachtige structuur. Ze worden wel verwerkt ingelei of jam (bijvoorbeeld met appels of pruimen), in ketchup en in wijn. Je kunt van de bessen een alcoholische likeur maken, dejonge, gedroogde bladeren kunnen (groene) thee vervangen en van de geroosterde zaden kun je een koffiesurrogaat maken.De bloemen worden verwerkt in siroop, zoete pudding, wijn en likeur (bijvoorbeeld met suiker op brandewijn). Op sommige plaatsenin Engeland worden meidoornknoppen nog steeds gebruikt in een hartig gerecht met niervet: rol een lange, lichte niervetkorst dunuit en leg daarop de groene knoppen en heel dun gesneden bacon. Rol de korst op, strijk de naden glad en stoom het minimaal 1uur.Meidoorn 8 Crataegus monogyna/laevigataReceptuur Gewoon lekkere theemelangeGelijke delen blad van Meidoorn, Salie, Citroenmelisse en Zwarte bes(Gonnie van Elteren)Hartverwarmende thee* 10 trosjes meidoornbloesem* 8 blaadjes Melisse* 1 liter waterAan elk trosje bloemen zitten meestal ook één of twee groene blaadjes. Deze kunnen mee de thee in. Het water even goed doorkoken. Vuur uitzetten. Bloesems aan het water toevoegen. Melisse klein snijden of knippen en toevoegen. Een kwartier laten trekken.Thee eventueel zoeten met (vruchten)suiker.(Odin)Bloeiende ijsblokjes* 13 trosjes meidoornbloesem* 8 blaadjes Citroenmelisse* 5 eetlepels (vruchten)suiker* 1 liter waterDe thee is ook koud lekker. Hou drie trosjes bloesem apart. Van deze trosjes de bloemetjes losknippen. Een ijsblokjeshouder vullenmet water. De bloemetjes verdelen over de vakjes. Bloemetjes in het water duwen en invriezen. Het water even goed door koken.Vuur uitzetten. De tien trosjes bloesem aan het water toevoegen. Melisse klein snijden of knippen en toevoegen. Een kwartier latentrekken. Meidoorn en citroenmelisse uit de thee zeven en suiker toevoegen. Thee laten afkoelen en in de koelkast zetten. Vlak voorhet opdienen de ijsblokjes in de ijsthee laten glijden.(Odin) Meidoornjam* 2 kilo meidoornbessen* 750 gram suiker* Beetje citroensapDe vruchten van de Meidoorn hebben een zachte, nootachtige smaak en zijn ook zo eetbaar.Zet de vruchten op met een bodempjewater en kook ze toto moes. Zeef ze. Zet 1 kilo van de moes op met de suiker en wat citroensap. verwarm het heel zachtjes en blijfgoed roeren, omdat de vrij dikke puree makkelijk aanbrandt. Controleer vrij vlug op dikte. Giet de jam heet in potten en sluit zeaf.(Wil en Netty Engels-Geurts) Meidoorngelei* 1 kilo meidoornbessen* SuikerWas de bessen en zet ze op met een bodem water. Kook ze gaar. Zeef de vruchten. Weeg het sap en neem per liter sap 750 gramsuiker. Kook het sap in tot 2/3 van het oorspronkelijke volume. Voeg de suiker toe en kook in tot de goede dikte. Giet de gelei heetin potten en sluit deze af.(Wil en Netty Engels-Geurts) Meidoornsiroop* Meidoornbessen* Witte suiker* 2 citroenenpluk op een zonnige herfstnamiddag zoveel mogelijk meidoornbessen. Was ze en zet ze in een kookpot op een vuur en laat zegedurende enkele uren zachtjes koken. Zeven en uitpersen door een neteldoek en hier een gelijke hoeveelheid witte suiker en het sapvan twee citroenen aan toe voegen. Opnieuw aan de kook brengen en overgieten in een glazen fles. Luchtdicht afsluiten en enkelekeren omdraaien zodat het laatste beetje lucht in de fles gesteriliseerd is. Koel wegzetten tot gebruik in de kelder. Voeg je een beetjetoe aan mousserende wijn, dan heb je een prima aperitief. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Hartstikke bedankt Jasmin. Ik ga daar zeker wat van proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Voor mij ook nieuw hoor, dacht dat ze giftig waren... Dat PDF-filetje moet je aanklikken... stampvol informatie over de meidoorn.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ik ga morgen maar eens aan de slag met de meidoorn, de bessen zijn al goed rijp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Echt niet lekker om puur iets van te maken, kan ergens bij maar lekker ofzo zijn dit soort wilde vruchten puur alleen niet. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ik ga zo wat meidoorn bessen samen met heel wat bramen in de ontsapper doen, kijken of die smaakloze meidoorns daardoor wat smakelijker worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 We hebben het hier toch over dit plantje niet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Ja. De sap van gisteren is denk wel lekker, ik ga zo een glaasje proeven. Alleen na is het sap denk 1/10 meidoorn en de rest braam want ik had geen zin meer om uitgebreid meidoorns te plukken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts