Growing4ever Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Hai allemaal, Ik heb me net aangemeld en val meteen al met een vraag naar binnen (en zo hoort het ook) LOLIk wil dit jaar beginnen met moestuinieren en heb bij Praxis zo'n kunststof vierkante meter tuin gekocht. Soepel materiaal van PU (plastic met vermoedelijk draad erin?) 1 a 2 cm van de onderkant af zit bij elk vak een soort drainage opening met een metalen ring er omheen.Wie heeft ervaring met zoiets en hoe is het bevallen (voors en tegens) Ik wil die zak vullen met de makkelijke moestuinmix omdat ik daar veel positieve dingen over heb gelezen.Mijn 'angst' met zo'n zak is dat het mengsel te nat wordt/blijft en dat daardoor de wortels wegrotten.Dus...wie o wie heeft er ervaring mee. Vriendelijke groet, Margreet Quote
Bit Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Geen ervaring mee nee. Maar kan je misschien een foto plaatsen ? of een link naar de aanbieding oid ?Bedoel je niet een grote tuin-afvalzak ? Vierkante Meter Tuin hier op het forum wel bekend, maar nu ook al vierkante - meter zakken ? ( is dat een Big Bag ? )Ze verzinnen wat he ? Ik ben wel benieuwd. Quote
Growing4ever Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Dit is die vierkante meter tuin van PU. Afmetingen 1.00 bij 1.00 bij 25Geen big bag dus:-) Was maar 8,95 bij de Praxis en leek me wel handig om daarmee uit te proberen of een moestuin in de praktijk haalbaar voor me is. En na afloop van het groeiseizoen zou je in principe de moestuinmix in een zak in de schuur kunnen gooien en die PU zak opvouwen en wegproppen (schuur is bij ons een weggooi en volprop item) Vrolijke groet,Margreet Quote
beertjerinke Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Geen ervaring mee maar de afwatering is denk ik wel een probleem of er moeten gaatjes onderin zittenheb wel eens wat in een ikea tas geprobeerd en heb daar toen gaatjes onderin moeten maken.het water liep niet goed weg succes ik hoop dat het werkt Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Growing4ever Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Bij elk vak zit onderaan, net 1 cm boven de bodem, een gaatje. (afgewerkt met een metalen ringetje)Lijkt me wel zinnig om aan de binnenkant een stukje worteldoek voor zo'n gaatje te plaatsen om wegspoelen van de moestuinmix te voorkomen. En mocht er ondanks die gaatjes toch teveel vocht in de zak blijven staan (denk aan na een hoosbui bijvoorbeeld) kan ik met een verhitte breinaald wat gaatjes bijprikken. (eng!) Vrolijke groet, Margreet Quote
beertjerinke Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Afwatering is er Succes Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Erny Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Zie ik het nou goed op dat plaatje en zijn het 9 afgesloten compartimenten? Dan zou je dus net zo goed 9 vierkante potten neer kunnen zetten... (= ook nog te verschuiven...) Want zij hebben er zo te zien ook gewoon 9 potten met plantjes ingezet... ?Vraag me dus af wat de meerwaarde van de 9vakkenaanelkaarvast dan is... (behalve dat het goedkoper is misschien ). Want het SFG principe gaat hier dan niet geheel op lijkt me... Verder prima om mee te beginnen lijkt me, als het plastic goed blijft, en beter als géén moesbakje! Quote
Growing4ever Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Ik kan niet goed op die foto zien of ze er inderdaad gewoon potten met planten in hebben gezet. Zou heel goed kunnen, want dan maak je meteen duidelijk wat de bedoeling is van zo'n ding De vakverdeling zit in elk geval niet aan de bodem vast...Meerwaarde is voor mij de prijs; denk dat ik voor 9 vierkante potten algauw het tienvoudige (wat deze gekost heeft) kwijt zou zijn. Bij zaadhandel van der Wal hebben ze ook zoiets en daar wordt het de negen vakjes tuin genoemd. De afbeelding die daarbij staat oogt wel wat meer als een sfg. Vakken netjes met aarde gevuld en plantjes er in. Quote
greetje Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 ik denk......... best een leuk ding om in te beginnen!je hebt hem gekocht dus.....go for it!!!sla radijs en sperziebonen en bietjes doen het er zeker goed in! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Growing4ever Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Vanochtend al cherrytomatenzaad voorgezaaid, binnenkort de moestuinmix scoren en nog wat zaden bestellen. Denk dat ik er nog 1 zo'n moestuinzak bij koop en dat moet toereikend zijn voor een beginneling:D Vrolijke groetjes, Margreet Quote
sjuutje Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Ik heb zoiets ook gehad van een iets ander materiaal. Soort van jute met kunststof erin verwerkt ofzo. Het ding kwam bij de welkoop vandaan en heeft het 1 seizoen volgehouden en was toen aan de onderzijde compleet verrot door de natte grond die er het hele jaar in had gezeten. Bij mij geen succes dus want ondanks dat dat spul water doorlatend zou moeten zijn, was het dat duidelijk niet voldoende. Quote
Growing4ever Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Geplaatst: 24 februari 2014 Wat een tegenvaller joh, want 1 jaar ermee doen is wel heel erg kort! Wat ik heb gekocht is qua materiaal te vergelijken met zo'n Ikea zak en het is niet waterdoorlatend.Zitten wel drainagegaatjes in en hoop dat die toereikend zijn als er plensbuien vallen (met plu ernaast staan zie ik niet zo zitten eigenlijk) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Zulke bakken (zakken) zou ik toch op een dikke laag, 2à3cm, grof zand bvb rijnzand 0-5 zetten voor de afwatering. Dat zou het rotten van onder wel tegengaan denk ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
sjuutje Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Dat zou inderdaad misschien wel helpen. Ik had het op de tegels gezet zodat ik er netjes omheen kon werken zonder in de modder/gras te hoeven staan. Quote
kris1984 Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Ik zag vandaag bij de praxis zoon zak liggen voor 4,50. Wel leuk als je het uit wil proberen. Quote
Growing4ever Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Geplaatst: 25 februari 2014 Wow, 4,50...? Ik had er 8,95 voor betaald en vond dat al zo goedkoop! Quote
Pauline Perenboom Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ik zag de zak net op internet..ben op zoek naar zoiets voor in mijn klas. Komt buiten op grind te staan. Zou het wat zijn om met kinderen wat te tuinieren op deze manier?En hoeveel liter grond gaat er in? Gewoon tuinaarde? Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com
Growing4ever Geplaatst: 2 april 2014 Auteur Geplaatst: 2 april 2014 @ Pauline Perenboom:Bij de Praxis hadden ze ook kunststof zakken met vrolijk motief, speciaal voor kinderen. Inmiddels heb ik ook een paar houten bakken bij de Boerenbond/Welkoop gekocht: 20 cm hoog, 1.00 x 1.00.Kostte 19,95 en een halve meterbak (voor tegen een muur of schutting) was 14,95.Je kunt tuingrond in zakken kopen en daar compost aan toevoegen. Je kan bij de Boerenbond/Welkoop ook moestuingrond in zakken kopen. Voor een vierkante meterbak heb je iets meer dan vier 40 liter zakken nodig. Voor kinderen is het heel leuk om te doen en het verhoogt hun zin verse groentes te eten. Je kunt zaadjes kopen, maar ook miniplantjes die je zo in de vakken kunt zetten. Lekker makkelijk om mee te beginnen. Succes er mee Vrolijke groetjes,Margreet Quote
Pauline Perenboom Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Hoi margreet, Dank je voor je reactie. Ik las al over miestuingrond maar het hoeft denk ik allemaal niet zo tiptop. Denk dat ik toch eens ga kijken bij Praxis.Zelf zaadjes genoeg en enthousiasme ook...nu de uitvoering nog. Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.