Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

MIJN AANBOD:

ZADEN: vrijwel allemaal afkomstig van Vreeken of van der Wal

Droog (stam)bonen:

soldatenboontjes

huberts misschung (bont mengsel)

hinrichs riesen (droog en vers te eten)

gele citroenboon

gewone stam bonen:

linera

saxa

neckar königin

canadien wonder (red kidney)

chevrier vert (groene flagolet)

snijbonen:

de langste romano stamsnijbonen

wonder van venetie (gele stoksnijboon)

erwten/peulen:

stamdoperwten tristar

stampeulen lage de grace

erwten kelvedon wonder

Pompoen: Red Kuri eigen oogst 2013

Goldana gele tuin/herfstknolletje

Echte hop

Aardbeispinazie

Doorlevende spinazie

Redbor rode struik boerenkool

Tall Utah bleekselderij groen

Witlof Zoon F1

Maagdenburger (suikerij) Wortelchichorei

Wortelpeterselie

Zeekraal

Kruiden:

Meerjarig bonenkruid

Anijs

Marjoraan

Lavas

Venkel groenbladig

Witte salie Alba

Witte struiksalie zilverwitte alsem

Californische witte salie

POOTAARDAPPELS:

(ik heb niet overal evenveel meer van)

‘Anya’ OP

(1997) Ouders: Desirée x Pink Fir Apple. Dit unieke ras biedt een stevige, wasachtige textuur samen met een kenmerkende smaak, die elementen van kastanje en hazelnoot in zich herbergt. De knollen zijn langwerpig en iets knobbelig. Zowel warm als koud (zelfgemaakte salade) maar ook geroosterd een heerlijkheid! Anya werd erkend door de “Guild of Fine Food” en won de eerste prijs (in 2009) werden in September 2009 aangekondigd als Gold award winnaars van de Guild ‘Great Taste’ Award (de oscar binnen het wereldvoedsel). Middentijds rijpend, Schots ras.

‘Apache’

(1986) Ouders: TSKO x Wiljo. Een bijzondere verschijning: warmrode schil met grote crèmekleurige vlekken rond de ogen. De knollen zijn meestal vrij klein en rond. Schrob ze schoon en kook ze met schil en al voor een prachtige aardappelschotel! De vrij vaste structuur en uitstekende, bijna zoete, boterachtige, kastanjesmaak verwennen te tong! Middentijds rijpend, Nederlands ras van J.P.G. Könst.

‘Osprey’

(2000) Ouders: Kestrel x Sante x Stroma.

De milde smaak en bloemige textuur maakt dit ras tot een echte liefhebbersaardappel. De knollen zijn stevig en wasachtig genoeg om lekker als afgekoelde aardappel in salades te worden verwerkt. Vrij vroeg oogstbaar, Schots ras van Dr. Jack Dunnett, de “vader” van de beroemde ‘Kestrel’. Hij houdt kennelijk van roodvogels, want Osprey betekent: Visarend en Kestrel: Torenvalk...

‘Vivaldi’ OP

(1998) Ouders: Monalisa x coderas.

Dit Nederlanse ras wordt in uiteenlopende klimatologische regio's geteeld, zodat er alle “vier seizoenen” aanbod kan zijn: vandaar de naam. De knollen hebben een dunne, lichtgele huid en knolvlees met een unieke fluweelachtige textuur. Boter of jus toevoegen is eigenlijk overbodig. Geschikt voor alle kooktoepassingen, de knollen blijven na het koken stevig. ‘Vivaldi’ ontving een Gold Award in de categorie “Fresh Produce” bij de Britse National Quality Food Awards. Middentijds oogstbaar.

'Schwarze Ungarin'

(Solanum tuberosum)

ZWART- OF PAARSSCHILLIG RAS VOOR FIJNPROEVERS.

De schil is dieppaars tot bijna zwart en het knolvlees is paars, gewolkt of wit. Om het verrassende effect van de kleur te behouden bevelen we aan om de knollen niet te schillen maar te wassen voor het koken. De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

"Zwarte muisjes" noemen we dit Hongaarse ras, ze zijn donkerviolet van schil en wit van knolvlees en (voor een zwartschillige) tamelijk vast van structuur. De mooie ovalen muisvorm met weinig diepe ogen maken het ras aantrekkelijk om ongeschild te koken. Ze geven een grote oogst na de sierlijke lilawitte bloei.

'Harlequin'

(Solanum tuberosum)

VASTKOKEND RAS VOOR FIJNPROEVERS.

Ze blijven zeer stevig na de kook, koken dus absoluut niet af, zijn wasachtig stevig van structuur. Na afkoeling zijn de knollen nog steeds een lekkernij en worden bijv. aangewend voor salades. De meeste vastkokende rassen zijn middenvroeg tot laat oogstbaar: smaak kost nu eenmaal tijd om te ontstaan…! De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

(2009) Dit is een nieuwe kruising tussen de vastkokende smaaktoppers Pink Fir Apple en Charlotte. Het is goed geslaagde poging om de zeer wasachtige PF Apple wat gladder te krijgen. Het resultaat mag er zijn: wel langwerpig, zoals zoveel saladeaardappels, iets minder wasachtig als de PF Apple, maar met de gladde buitenkant van de Charlotte. De kleur is ook grappig gemengd: gele schil met roze gloed rond de ogen. Voor een vastkokend ras vrij vroeg oogstbaar.

'Sarpo Surprise'

(Solanum tuberosum)

ZELDZAAM RAS VOOR FIJNPROEVERS

Dit zijn de nakomelingen uit kruisingen tussen Sarpo Mira x Vitelotte Grande. Ivan Maertens heeft de kruisingen uitgevoerd in zijn tuin en is samen met Lieven David bezig met het selecteren en proeven der nakomelingen! Van de ene ouder kregen deze zaailingen mogelijk een flinke resistentie tegen de aardappelziekte mee, van de andere een fijne smaak. Er zitten gekke vormen en kleuren - ook inwendig - tussen! Ook zit er variatie in de oogsttijd: reken maar op vooral halflate tot late rassen. Selecteer zelf uit deze knolletjes de lekkerste en productiefste planten, helemaal naar eigen smaak: zo kun je met wat geluk een nieuw ras noemen naar je geliefde (of naar jezelf!) en dan de pootaardappeltjes delen met je tuinvrienden. De resistentie is natuurlijk variabel, maar dat maakt het spannend. Als ze al toleranter of resistenter zijn dan de meeste klassieke rassen, ben ik al tevreden. Het leuke is dat ze niet hoeven te beantwoorden aan commerciële eisen: de soms gekke vormen, soms diepe ogen, de paarse en roze tinten in het vruchtvlees… die passen niet in het klassieke plaatje.

PLANTJES/STEKKEN:

Sinaasappelmunt

Rozemarijn

Citroenmelisse

Thijm

Salie

Stokroos

Zaailingen van :

peper madame jeanette 3 x

peper cayenne 2 x

peper adji amarillo 3 x

aubergine half lang violet 6 x

aubergine estada de gardia 3 x

aubergine purple green 2 x

brignal aubergine 3 x

berg linzen 30 x

bleekselderij zelfblekende 10 x

bleekselderij tall utha 10 x

OVERIG:

Glazen (hak) potten inhoud iets meer dan 600 gram

Te gebruiken om in te maken

WAAR IK NAAR OP ZOEK BEN:

Vlier stek

Rode rabarberstekken

Verschillende soorten sneeuw/grasklokjes

Eeuwig moes (heb ik inmiddels)

Stekken van bessen soorten en ander klein fruit

Aardbeien soortjes (Ik heb al ostara en framboos aardbei)

Soorten knolletjes zoals knolcapucien en dergelijke

Muntsoorten

Basilicumsoorten

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ik geef:

Bit: zaailing van witte salie

Indy: sinaasappelmunt

Appelvrouw: stokroos stekken en 3 x verschillende witte salie zaailingen, gele snijboon, bleekselderij van allebei wat

Monika: pootaardappelen van alles 2/3, sinaasappelmunt, red bor rode boerenkool zaad, bleekselderij tall utha

Beertjerinke: saliestek, sinaasappelmunt, doorlevende spinazie, linzen en een aubergine purple

Angela: red kidney, tall utah bleeksledrij

Erny: stokroos stekken

Este76r: anya, vivaldi, schwarze ungarin, soldatenboontjes, doorlevende spinazie

Jorieke: kabeljouw filet

Geedee: schwarze Ungarin, sinaasappelmunt, peper madame jeanette

SuusP: salie en red bor

Kim: Aardbeispinazie en Doorlevende spinazie en paarse salie stek

Eelzuhtjuh: bleekselderij van allebei wat en een aubergine

Estemy: mix van verschillende aardappels

Ik krijg:

Bit: appelmunt, bessenstek, eeuwig moes

Indy: knolcapucin

Appelvrouw: sneeuwklokjes eeuwig moes, aloe vera, smeerwortel, eventueel yakon

Monika: zaden van chinese kool, komkommerkruid, komkommer miniature white, aubergine rosa bianca

Beertjerinke: kaneel basilicum, basilicum

Angela: Japanse wijnbes

Erny: zwarte bes

Jorieke: zaailingen of zaad van kalebas soorten

Este76r: tomaat mille fleur, courgette kleine ronde, pompoensoortje

Geedee: jostabes struikje, forsythia

SuusP: basilicum ruffles, struikbasilicum

Kim: thaise en dark opal basilicum

Eelzuhtjuh: mix aardbeien

Estemy: zaden van basilicum, rabarberzaailingen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Een muntsoortje kan ik voor je meenemen ? Die zijn natuurlijk lekker makkelijk. Neem er al heel wat mee voor anderen , maar een enkel soortje erbij kan nog wel. Welke zoek je ?

Bessen stekken. Die staan bij mij nu net in pot, of ik moet ze nog oppotten. Wat/ welke zoek je ? Kan er ook wel eentje bij.

Eeuwige moes ben ik nu aan het stekken , als die lukken, kan je er ook 1 krijgen. Nog geen garantie. Die staan net gestekt.

Geplaatst: (aangepast)

Helemaal goed Bit, ik heb alleen een gele en rode kruisbes, maar nog geen andere bessenstruiken dus wat je kwijt wilt en mee kan nemen is goed voor mij

Als je nog appelmunt hebt zou ik die wel graag willen, en voor eeuwig moes zal mijn konijn je eeuwig dankbaar zijn

Is er iets wat ik voor jou mee kan nemen?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb wel sneeuwklokjes voor je..mooie grote, foto ergens in mijn ruillijst.

Ik zou wel graag enkele stokroosplantjes van je willen.

En graag wat van alle drie de witte salie-soorten..dat is zaad neem ik aan?

Eeuwig moes, als die van Bit niet lukt, dan heb ik die ook...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wow, wat een mooie lijst

Zou ik van jou van alle aardappelen 2/3 stuks, 1x sinaasappelmunt en wat Redbor rode struik boerenkool mogen? Kijk je even bij mij?

Groetjes Monika

Geplaatst:

Heb je toevallig nog

een stekje salie

en doorlevende spinazie

stekje sinasappel munt

ik heb in elk geval voor je kaneelbasilicun en gewone basilicum en kijk even op mijn lijst of er meer voor je bij staat

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Niet speciaal zo iets nee, maar ik zou wel mini zaailing willen van die witte salie, Is gewoon een witbloeiende ? Zelf zaaien gaat mij niet lukken in alles wat ik al zaai. 1 Plantje ? heel graag.

Geplaatst:

Het is ook nét kwartetten!

Mag ik van jou.... Stokroosplantjes/stekjes.

En heb wat zwarte bes takken in aarde gestoken afgelopen herfst... weet niet of die aanslaan. Is afwachten. Zoja... dan kan je daar wat van krijgen.

En als het goed is zou ik tegen de tijd van mtfd wel wat Basilicum aan het groeien kunnen hebben.

Grof, fijn, donker en citroen.

En leuk om te lezen over die Sarpo Mira kruising... (ik hou het gewoon bij Sarpo vanwege de resistentie die bij ons hard nodig is).

Geplaatst:
Ik heb wel sneeuwklokjes voor je..mooie grote, foto ergens in mijn ruillijst.

Ik zou wel graag enkele stokroosplantjes van je willen.

En graag wat van alle drie de witte salie-soorten..dat is zaad neem ik aan?

Eeuwig moes, als die van Bit niet lukt, dan heb ik die ook...

Heel mooi die sneeuklokjes, graag dus.

En de stokroosplanten komt ook goed.

Salie is inderdaad zaad, maar ik wil ook wel wat voor je zaaien alvast?

Geplaatst:
Wow, wat een mooie lijst

Zou ik van jou van alle aardappelen 2/3 stuks, 1x sinaasappelmunt en wat Redbor rode struik boerenkool mogen? Kijk je even bij mij?

Groetjes Monika

Is goed, ik ga even kijken..

Geplaatst:
Heb je toevallig nog

een stekje salie

en doorlevende spinazie

stekje sinasappel munt

ik heb in elk geval voor je kaneelbasilicun en gewone basilicum en kijk even op mijn lijst of er meer voor je bij staat

Komt goed.

De salie stekken zijn de gewone paarsboeiende, maar ik heb ook drie soorten witte, maar dat is zaad, zou ik wel alvast kunnen zaaien.

De dorlevende spinazi is ook zaad trouwens.

Geplaatst:
Niet speciaal zo iets nee, maar ik zou wel mini zaailing willen van die witte salie, Is gewoon een witbloeiende ? Zelf zaaien gaat mij niet lukken in alles wat ik al zaai. 1 Plantje ? heel graag.

Doe ik!

Geplaatst:
Het is ook nét kwartetten!

Mag ik van jou.... Stokroosplantjes/stekjes.

En heb wat zwarte bes takken in aarde gestoken afgelopen herfst... weet niet of die aanslaan. Is afwachten. Zoja... dan kan je daar wat van krijgen.

En als het goed is zou ik tegen de tijd van mtfd wel wat Basilicum aan het groeien kunnen hebben.

Grof, fijn, donker en citroen.

En leuk om te lezen over die Sarpo Mira kruising... (ik hou het gewoon bij Sarpo vanwege de resistentie die bij ons hard nodig is).

Kwartet!!!

Je mag best wat uitproberen met de Mira hoor; schijnen ook goed resisitent te zijn.

Bij mij vorig jaar hadden al deze soorten nergens last van, terwijl om me heen de tuinburen al vroeg het loof afknipten.

Geplaatst:
Hey borderrose, mag ik van jou. De anya, vivaldi, schwarze ungarin, de soldaten bonen en de doorlevende spinazie. Kijk je ook bij mij...

Ik zet het op mijn lijstje en zal even bij jou kijken vanavond.

Geplaatst:
Wow, wat een mooie lijst

Groetjes Monika

Ik wil van jou wel graag een paar zaden van:

chinese kool

komkommer miniature white

aubergine rosa bianca

komkommerkruid

Geplaatst:
Hey borderrose, mag ik van jou. De anya, vivaldi, schwarze ungarin, de soldaten bonen en de doorlevende spinazie. Kijk je ook bij mij...

Heb wel interesse in:

pattison sunburst

tomaat millefleur

courgette kleine ronde

en eventueel een pompoensoortje

Geplaatst:

Heb je voor mij nog een paar 'Schwarze Ungarin'(Solanum tuberosum) en sinaasappelmunt?

Ik heb eventueel een struikje Jostabes van 3 jaar oud voor jou.

Geplaatst:
Wow, wat een mooie lijst

Groetjes Monika

Ik wil van jou wel graag een paar zaden van:

chinese kool

komkommer miniature white

aubergine rosa bianca

komkommerkruid

Ik zal even kijken of ik van de aubergine nog zaadjes heb of dat ik ze laatst nog heb gezaaid maar anders krijg je gewoon 2 plantjes. De rest staat ook genoteerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...