kiekenboerinneke Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Ik heb vorige week in turfpotjes enkele soorten tomaat, paprika, aubergine en 1 butternut gezaaid.Ik heb deze gezet in een plastic kasje ( action ) ,de verluchting helemaal open gezet en deze in m'n miniserre/koude kas geplaats ( ook open gelaten )Nu heb ik opgemerkt, één week later, dat er wat schimmel gevormd is op de turfpotjes en op de bodem van de kas stonden er nog kleine plasjes water.Ik heb momenteel het deksel eraf gehaald en in m'n grote tuinkas geplaatst om een beetje te laten opdrogen....Zou er nog iets uitkomen, of zijn de zaden verrot door de nattigheid? Ik dacht het nog even aan te zien en evt over een weekje ofzo een nieuwe ronde te zaaien als er nog niets te zien was.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Dat kan ja: te nat toch. Maar was het ook wel warm genoeg ? Koude kas: wat versta je daar onder ? Tomaten bv, maar ook pepers hebben echt warmte nodig om te ontkiemen; rond de 20 graden 's nachts en overdag graag 25gr. Ja, ongeveer dan hoor. Maar wel warmte dus. Kan je inschatten hoe warm het daar was in de nacht ? Schimmel op turfpotjes kan heel snel ja. Ik hou zelf niet van die dingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Zoals Bit al aangeeft ik ben ook geen fan van turfpotjes(zijn vaak echte schimmel haarden en niet dat dat veel kwaad kan maar het oog wil ook wat). Zeker de paprikazaden zullen het nog wel gaan doen hoor maar b.v. het pompoenzaad heeft daar naar mijn mening wat meer problemen mee. Dus eventueel even boven de verwarming zetten zou het vocht wat sneller weg kunnen krijgen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Dat kan ja: te nat toch. Maar was het ook wel warm genoeg ? Koude kas: wat versta je daar onder ? Tomaten bv, maar ook pepers hebben echt warmte nodig om te ontkiemen; rond de 20 graden 's nachts en overdag graag 25gr. Ja, ongeveer dan hoor. Maar wel warmte dus. Kan je inschatten hoe warm het daar was in de nacht ? Schimmel op turfpotjes kan heel snel ja. Ik hou zelf niet van die dingen.Blij te horen dat de schimmel geen kwaad kan.Mijn "koude kas" staat in m'n veranda, hier lopen de temperaturen overdag op tot om en bij 20 graden en 's nachts zakt het tot tussen 5-10 graden ( niet geïsoleerd )Gisteren heb ik de minikas buiten gezet, en nadien in m'n tuinkas ( daar was het toen om en bij 18 graden ) Ik heb 's avonds nog het plastic kapje eropgezet en met m'n stomme kop vergeten terug binnen te zetten.Temp vanmorgen rond 7 uur was +2 in de kas, dus ongeveer een graad of twee warmer onder de plastic kap.Toen ik doorging heb ik de kap weer verwijderd en de temp was terug plusmin 18 graden. Dit kan nog stijgen aangezien ik de kas vanmorgen even had opengezet om te verluchten. Inmiddels is deze weer toe.Het probleem is dat ik ze niet binnen op de vensterbank kan zetten in m'n living vanwege enkele erg grote en onhandige poezen... Elke bloem/beeldje/schaaltje dat ik daarop durf zetten belandt meestal diezelfde dag nog op de grond. Ik wil best eens proberen op de tafel ( die staat ongeveer 1.5 m van het raam ) maar dan nog kan ik niet garanderen dat ie gaat blijven staan. Nog even aanzien, of ben ik "gedoemd" om opnieuw te beginnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Dan beter buiten in het kasje laten staan. Op je tfel komt niet genoeg licht en krijg je gestrekte plantjes.Veel succes nog. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Dus de temp schommelingen maken niet veel uit? Gelukkig kan je tot half april tomaat e.d. zaaien.... Ik denk dat ik dan toch nog een weekje of 2 ga wachten en zien of er iets van komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 ik heb vorig jaar mn tomaat, sperzieboon, broccoli etc. opgekweekt in eierdozen, en die begonnen ook heel snel te schimmelen, ondanks de hoge temperatuur en ondanks dat ze niet te nat stonden. Ik heb niet de indruk dat dat invloed heeft gehad om mn plantjes. De turfbakjes die ik nu gebruik schimmelen ook alweer. 't Is gewoon rotspul denk ik, ik maak deze nog op maar daarna koop ik ze niet weer! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Zolang er nog geen plantjes zijn is eigenlijk alleen temperatuur belangrijk voor het kiemen. Pas zodra er een plantje boven komt gaat licht een rol spelen.Zelf heb ik ook een koude kas (hier is het 's nachts 0-5 graden), daar zaai ik nu alleen spullen die tegen kou/vorst kunnen. Mijn paprika's en aubergines heb ik binnen op de vensterbank, boven de verwarming, overdag verwarmd door de zon (onder plastic). Plastic potjes, potgrond/zand mengsel. Temperatuur range 16-35. Bij die temperatuur kiemen de eerste van deze zaden al binnen een week, bij jouw temperaturen kan dat gerust 3 weken of langer duren. Dat is langer kans op schimmel en rot.Wat ik zou doen is voor het kiemen de potjes in huis zetten op de warmste plaats, dat hoeft niet in het licht te zijn. Kan zelfs in de meterkast zijn, liefst een continue temperatuur van 20+.Zodra je plantjes hebt, en je hebt binnen echt geen geschikte lichte plek, dan zou ik de plantjes direct in de kas zetten (voor ze gaan strekken naar licht), en relatief weinig water geven. Bij de lagere gemiddelde temperaturen in de kas is minder water nodig; de plantjes groeien trager.Kortom: er zit een groot verschil zitten tussen de ideale omstandigheden voor kiemen (warm(!), vochtig, mag donker) en de groei van kleine plantjes (mag koeler, droger, licht(!)).Vergeet niet dat het zaden van subtropische planten zijn die we wel even moeten overtuigen dat de winter voorbij is. Een nacht temperatuur van 5-10 graden vinden wij lente, maar is in de subtropen nog hartje winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Mee eens met Drentenier. Heel goed geschreven en ik ga/zou ook precies zo doen (en ik gebruik ook, onder andere, turfpotjes). Met turfpotjes had ik vorige jaar ook schimmels, maar ze doen niks, het ziet maar slecht uit. Deze keer probeer ik ze minder nat te houden door minder water te geven (maar dan vaker) en tot nu toe heb ik geen schimmels. Dat kan ook zijn door andere omstandigheden, want nu zijn maar de helft van al mijn potjes van turf en de rest plastic (gemengd door elkaar in de kweekbak). Het helpt ook als je de kweekbakjes af en toe in de zon zonder deksel laat staan (~2h maar het moet dan wel warm genoeg zijn in de huis). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Ok, dank jullie wel voor de raad Ik ga ze proberen dan evt in m'n washok te zetten... Daar kunnen ze vlakbij de verwarming ( deze staat weliswaar niet altijd aan, maar het is er wel warmer dan in de veranda ) en ook niet zo extreem licht.Alleen opletten dan dat als er een occasionele poes op muizenjacht gaat daar dat ze het kasje niet omstoot Zie ik over 2 weken nog niets, dan zaai ik gewoon opnieuw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts