Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik hoopte dat die weer bladeren zou geven ,maar afgelopen weekend zag ik dat die allemaal trosjes bloemen geeft nu, die zullen komende week wel in bloei komen. Dan is deze groente niet meer eetbaar toch? De bladeren worden toch stug en bitter? Ik wilde hem wel even laten staan, een keer de bloemen ervan zien en op de foto zetten.

Hoe doe je dat met de zaadjes bewaren? IIg wachten tot de bloemen uitgebloeid zijn, maar dan? Moet je ze op een speciale manier laten drogen en hoelang?

Geplaatst:

Geen ervaring mee, zelf.

Maar van andere koolsoorten als boerenkool weet ik dat de bloemknoppen lekker en eetbaar zijn, zolang ze niet open zijn en dan ook het jongere blad nog goed te eten. Er zijn er ook die mals blijven als ze bloeien. Maar ook die inderdaad houterig stug en misschien bitter worden, zodra bloemstengel verschijnt.

Je kunt het proeven, rauw een paar jonge blaadjes. Zo lang die goed smaken, smaakt het ook in de pan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Geen idee, over het algemeen is het zo dat als bladgroente gaat doorschieten het blad bitter en/of stug gaat worden en niet lekker meer. Het is overigen de 'zwarte van Toscane' die ik heb staan, misschien dat dat helpt.

Geplaatst:

Palmkool wordt niet bitter.

En die bloeischeuten zijn juist heerlijk!

Bereiden als Kailan (Chinese broccoli), dus stengel met een of twee bladparen plus bloemknop.

De hele kleine scheutjes zijn ook erg lekker als saladegroente. (Ik snoep er altijd een paar als ik op de tuin ben; doordat het hoge planten zijn heb je geen last van zand.)

Wij hebben ze nu al minstens 4 keer gegeten, en zolang ik dat stuk grond niet nodig heb laat ik de palmkool lekker staan voor meer.

Geplaatst:

Jee, dat meen je niet, dus ik kan die kool gewoon laten staan en oogsten? Ik neem aan dat hij dan later na de bloei weer grote bladeren geeft waar je weer lekker stamppot van kan maken? Want dan laat ik hem idd staan tot ie wel te hoog wordt en (bijna) om gaat vallen. De andere uit mijn eerste MM bak was vorig jaar omgewaaid met die hevige wind en regenval, die heb ik toen maar verwijderd nadat ik al het blad eraf gehaald had om te verwerken. Ik zal morgen dan eens zo'n bloemknopje proeven

Geplaatst:

Die hele kleine scheutjes vind ik niet zo smakelijk, smaken teveel naar kool maar als ze uitgebloeid zijn en eraf geoogst, gaat de kool zelf dan later in het jaar weer grotere bladeren geven die gewoon eetbaar blijven?

Geplaatst:

Nee. in wezen vraag je naar het verschil tussen vaste planten en twee-jarige planten. Een kool is een 2 jarige plant ( uitzonderingen daar gelaten, eeuwige moes bv ). Die groeit in het 1e jaar. Normaal dan ook oogst. Jaar erop bloeit de plant, maakt zaad en sterft af. Dan zit zijn taak erop.

Geplaatst:

Mijn Palmkolen zitten ook vol met scheuten en jonge blaadjes. Heerlijk.

Mooie bijkomstigheid dus, na een seizoen lang (en de hele winter door) Palmkool oogsten kan je dus het voorjaar erop flink scheuten oogsten. Is het opeens een "early sprouting Palmkool" geworden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Tweejarige planten maken in het eerste jaar veel wortel en blad aan en gebruiken het tweede jaar het meeste van hun energie om te bloeien.

Vaak worden ze daarom als eenjarige planten geteeld (omdat het tweede jaar niet veel oplevert).

Geplaatst:

De mijne staan nog fier overeind en leveren nu allemaal jonge bloemscheuten die ik lekker opeet. (In iedere bladoksel één - en die planten hebben heel veel bladoksels )

Geplaatst:

Ow, okee, dan snap ik de term tweejarig, dan gaat ie toch lekker het vak uit komende week, de bloemen bovenin zijn mooi aan het bloeien, foto maken en hup eruit, ruimte maken voor parijse worteltjes.

Geplaatst:

Of de kool even laten doorbloeien zodat de insecten (bijtjes hommels e.d.) er ook nog even wat aan hebben?

Zelf ook net weer behoorlijk wat scheuten van één van de palmkolen geoogst. Twee anderen laat ik in de bloei schieten.

Eigenlijk oogst ik nu meer van die scheuten en jong blad als dat ik het voorgaande jaar blad heb geoogst van de Palmkool...

Ben echt fan nu.

• 1 year later...
Geplaatst:

Zo te zien begint een van mijn palmkolen aan zijn bloei. Leuk om te weten dat je de spruiten dus ook kunt eten. Weet niet precies wanneer ze zijn gezaaid want ik heb ze gekregen, dacht ergens afgelopen voorjaar (plantjes waren nog heel klein toen ik ze kreeg). Ze zijn hier niet erg groot geworden, de andere kolen (boerenkool en broccoli) groeien ook niet zo lekker. Ze hadden wel meer mest gekregen dan de planten ervoor ( tuinboontjes en slasoorten) maar blijkbaar nog niet genoeg, helaas. Wel wat van kunnen oogsten gelukkig.

Geplaatst:

Hier nog geen doorschieten, kan lekker oogsten. de zaadjes die na de bloemen komen zijn klein, zwart en drogen snel, Dan kun je ze later in het jaar weer zaaien. ook lekker als salade: hieronder recept:

200gr quinoa

10 bladen van palmkool

2 appeltjes

handje gespruite groente

100 gr geitenkaas

dressing

4 el olijfolie

1/2 citroen

2 el mosterd

zout

peper

kook de quinoa, snijd de palmkool klein, appel in kleine stukjes, kaas in kleine stukjes

doe alles samen met dressing en mix door elkaar. Is lekkerder als je zo zou denken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...