Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Crocosmia (Montbretia) kweken


Almond

Aanbevolen berichten

Met de zoekfunctie kom ik er niet uit dus open ik een nieuw topic!

Ik heb vorig jaar zaadjes bij mijn crocosmia geoogst en deze dit jaar na 48 uur voorweken in een bak (afgedekt met plexiglas zodat het gaat broeien) in het raamkozijn gezaaid. Na drie weken laten de eerste groene sprietjes zich zien.

IMG2014031317515584671394788507.JPG

Nu is mijn vraag: hoe nu verder? Wanneer kan ik ze verspenen? en wanneer zal ik ze naar buiten zetten? Zet ik ze dan in de foliekas of "gewoon"in de tuin?

Heeft er iemand al ervaring met het zaaien van deze soort?

Hoop dat iemand hier me kan adviseren

Crocosmia68561394788514.JPG

 

Edit, de foto van mijn bak is niet echt duidelijk maar de groene vlekjes zijn dus sprietjes. Zal binnenkort een betere foto maken

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima hoor. Dat gaat toch goed zo ? De plantjes niet blootstellen aan echte vorst nu, maar ze kunnen heel wat koude/koelte hebben hoor. Ze zullen dan even stilstaan. Niet binnen zetten, gewoon beschut buiten, uit de te felle zon nog, of als ze daar al wel aan gewend zijn , dan wel in de zon. In wat voor grond staan ze ? Als dat potgrond is, dan hebben ze voor een tijdje voedsel genoeg en laat je ze in deze bak tot behoorlijk goed hanteerbaren planten verder groeien. Zijn ze 15-20 cm hoog, per stuk uit de bak nemen en buiten uit poten. Of de hele inhoud van de bak zo de grond in kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig! Het leek mij ook goed te gaan, maar voor de plantjes de bak uitgroeiden wilde ik even checken en mijn vragen alvast stellen .

Ze staan momenteel in zaai en stekgrond, hebben ze dan ook genoeg voeding de komende tijd?

Ik wilde ze binnen houden tot ze wat meer op een echt plantje lijken. Ik had wel vrij veel zaad gezaaid in die bak omdat ik er niet zo veel van verwachtte, maar het gaat nu zo goed dat ik denk dat ik ze op de duur wel uit elkaar moet gaan halen .

Het is toch eigenlijk een meerjarig bolgewas? De moeder van deze zaadjes heb ik in het tuincentrum gekocht als plant, toen ik ze eruit haalde zag ik bolletjes zitten meen ik me te herinneren

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow. zaai en stekgrond is inderdaad wat te arm om de zaailingen heel lang in die bak te laten ja. Dan zou ik de zaailingen wat eerder verspenen. Maar wel als ze wat groter zijn dan ze nu zijn.

Ja. Bol / knol gewas. Zoiets als gladiolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik ze dan verplaatsen bij 8 cm? en dan in potgrond of verrijkte tuinaarde?

gelijk ook even een update foto van ze, ze zijn al met zijn 52-en

IMG_20140317_172317.jpg

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Geedee, fijn om van een ervaringsdeskundige te horen! Logisch eigenlijk dat ze dit jaar nog niet zullen bloeien goed dat je het zegt, anders zou ik me weer afvragen of ik iets fout had gedaan

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze maken bolletjes in de bodem. Ze zijn niet geheel vorstbestendig; op een beschutte plek komen ze wel gewoon weer uit. Als je helemaal op safe wil spelen , overwinter je de bolletjes binnen. Bij mij is de helft van de bolletjes 2 winters geleden door een woelmuis lekker opgegeten , dus ook die help je de winter door maar zij helpen jouw Montbretia naar de andere wereld

 

Het is een mooie bloem en ook de aren met de zaaddozen hebben best sierwaarde, vind ik. Ik heb overigens de variatie Montbretia "lucifer":

 

PICT4959aaaaaaaaaaaaa56221395155192.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geedee, ze zijn inderdaad zelf uitgebloeid nog mooi om te zien

Ik weet eigenlijk niet welk soort ik heb, of nu ja, ik heb er een met gele bloesem en een met rood oranje. Die laatste, daar heb ik de zaadjes van geoogst en gezaaid. Als de moederplant gaat bloeien deze zomer (zal wel want hij bloeide in 2013 ook) neem ik een foto en ga ik op internet speuren

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik denk dat het moment is gekomen om ze te gaan verpotten, enkele van de topjes van de sprietjes zijn wit geworden en ze staan ondertussen oom bijna 2 maanden in de zaai en stekgrond. Ik ga ze nu maar per drie in een 12 cm bakje zetten met potgrond (tenzij iemand een betere tip heeft ?) want nu de volle grond in is vast niet verstandig... A: het is nog best fris buiten en B: ik weet zeker dan er slakken liggen te wachten op een fris groen blaadje .

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...

Hallo @Paul M, welkom op het moestuinforum. Ik zou zeggen: doe eens wild en zaai ze gewoon uit in het voorjaar, waarom zou dat niet kunnen in de vollegrond?. Áls ze opkomen zien ze eruit als groene sprietjes. Kans dat ze door de gemeentewerken als gras/onkruid worden gezien en weg geschoffeld is wel aanwezig.

 

Hier een paar jaar geleden de bollen geplant, de mooie lucifera. Op plekken waar ik geen bollen geplant had, komen sprieten op, dus dat moeten wel zaailingen zijn. Zaait zichzelf dus uit, in de volle grond.

 

Laat je t.z.t eens weten of het gelukt is @Paul M? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crocosmia 'Lucifer'  zaaide zich hier zo erg uit dat ik sinds een paar jaar de onrijpe zaadstanden afknip. Gewoon onkruid. Ik zou die nu ook niet meer aanplanten maar kiezen voor een soort die geen zaad aanzet. Ik heb ook 'Star of the East'  nog staan en die zet geen zaad aan, is alleen te vermeerderen door te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@Brabantse Tuinprins, ik heb even gekeken naar de Star of the East, de kleur is minstens net zo mooi, zo niet mooier. Ik zou hetzelfde doen als jij, qua keuze.

Maar de lucifer is ook mooi. Ik ben blij dat ik deze in mijn tuin heb én dat het een blijvertje is.

 

... dat ik sinds een paar jaar de onrijpe zaadstanden afknip, zeg je. Ik vind dat ook een mooi groeistadium om te zien, ik laat ze zitten. Maar heb wel wat meer werk om later de jonge zaailingen in z'n geheel uit te trekken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 28-11-2023 om 18:34, Brabantse Tuinprins zei:

Crocosmia 'Lucifer'  zaaide zich hier zo erg uit dat ik sinds een paar jaar de onrijpe zaadstanden afknip. Gewoon onkruid. Ik zou die nu ook niet meer aanplanten maar kiezen voor een soort die geen zaad aanzet. Ik heb ook 'Star of the East'  nog staan en die zet geen zaad aan, is alleen te vermeerderen door te delen.

Hoi. Ze vermeerderen ook in de grond via uitlopers. Om wildgroei te voorkomen in het najaar er even uithalen en opschonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...