karamanliali Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Sinds vorige jaar zomer heeft mijn rhododendron bruine plekken op bladeren.Heeft vorige hele zomer onder de zon gezeten. Is dat zon verbranding zijn of een soort ziekte.Nu zijn ze verplaats naar halve schaduw maar die bruine plekken blijven bestaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Kan inderdaad verbranding zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Zulke plekken op de bladeren geven inderdaad aan dat de struik niet lekker stond. Kan te heet zijn ( te veel zon ), wat je zelf al zegt. Ook kan het zijn dat de wortelkluit te nat blijft: stagnerend water; te weinig doorlatende grond. Ook kán overbemesting een oorzaak zijn ( wellicht al bij de kweker ) Had de plant het al toen je hem kocht ? Te veel zouten in de grond ( ook bij overbemesting bv ) kan ook het geval zijn. Te kalkrijk gietwater is ook niet best. Rodo's ook niet te open zetten. Nooit vol op de wind. Het zijn echte bosbewoners.Ik geloof wel dat je snapt dat de plant van een zure standplaats houdt, ik zie veel naaldbossen-mulch rondom de plant ? Je hebt hem ook niet te diep gezet ? Een rododendron heeft een uiterst compacte en oppervlakkige worteling. Dik luchtig mulchen is prima. Niet te diep zetten. Zeker geen kalk. Vermijd alle kalk. Eigenlijk nauwelijks mesten. Mulchen wel. De aangetaste bladeren kun je het beste wegnemen. Dat ziet er wat lullig uit, maar de nieuwe groei straks na de bloei moet dat wel compenseren. Niet gieten met kraanwater. vrij dik met turf mulchen en verder aan laten sterken.De struik heeft geen last van chlorose oid zoals de foto toont. Moet goed komen.Bovenstaand verhaal lijkt er op te wijzen dat rodo's lastposten zijn of ziektegevoelig ofzo. Niets is minder waar. Maar je moet ze wel bieden wat ze willen. Edit: ik zie dat de rodo nu aan de voet staat van een haag van Coniferen ? Hoe oud is die haag ? Want té droog aan de voet is óók niet best hoor Tja. Het is nooit goed he ? Sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts