Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

@Speets

Heb nog wel zaden van meerjarig bonenkruid over (dichte verpakking). Was te ijverig geweest met inkopen afgelopen najaar, vandaar. Mocht je die willen hebben, dan stuur ik ze met alle plezier op.

Heb slechts 4 aardbeienplanten staan en ze groeien slecht. Heb er wel al twee hele aardbeien van kunnen oogsten. Op internet zie ik mensen die dagelijks bakken vol aardbeien oogsten. Dat wil ik ook!

Geplaatst:

nou flup ik klaag met je mee... 9 planten, welgeteld 1 rijpe aardbei... met een groot gat er in

hij rook heerlijk maar heb hem toch maar aan de kippen gegeven, brrr

Geplaatst:

Jee, dat is nog minder. Hopelijk komen er nog meer aardbeien aan zodra het warmer en zonniger wordt, want 1 aardbei van 9 planten is wel heel erg weinig.

Ik dacht de eerste aardbei aan mijn partner te geven, maar zag ondertussen ook nog wat onkruid. trek ik het onkruid weg met dezelfde hand waar die aardbei in zat....hop, aardbei ook geplet. Was een leermoment.

Overal zie ik ook dat de snijbiet behoorlijk groot is. Mijn snijbiet (Lucullus) is maar een cm of 20 hoog. Meer hoogtegroei zit er niet in zo te zien, dus ik hoop dat de smaak dat gebrek behoorlijk compenseert.

Geplaatst:

Dank Flup maar ik heb al weer nieuwe gezaaid

Maar waarom gooi je die nou weg Niika? Gewoon stukje eraf snijden, dan proef je er niets meer van

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Water wegscheppen???

Joah met een emmer en dan de in de ton gieten... eerste helft van de week eerst op en neer gelopen maar vanuit frustratie ga je oplossingen zoeken... ofzo...

Gekkenwerk eigenlijk maargoed droogte van vandaag hielp wel mee morgen weer flinke regenbuien voorspeld jippy!

Een deel van die regen mag best hier heen komen hoor, ik heb zo goed als elke dag moeten bijwateren. De regenton is zo goed als leeg.

Nou gratis op te halen bij ons hoor... geen enkel probleem, wij delen graag

Geplaatst:

Ik ben de achtertuin van mijn moeder aan het betegelen / verfraaien, en ik had een tijdje terug een zooi koemestkorrels meegenomen om die trieste grond daar eens een extraatje te geven, maar toen vergeten om te doen en die korrels (in zo'n composteerbaar prullenbakzakje) ergens binnen neergelegd.

Mijn moeder had het maar buiten gelegd vanwege de lucht, en vervolgens is die zak helemaal kleddernat geregend. Nou, drie keer raden wat er dan gebeurt met droge korrels in een composteerbare zak.

Ik heb vanmiddag dus met mijn blote handen enorm stinkende, plakkende, onder mijn nagels kruipende gore natte koeienstront in die tuin lopen verspreiden. Wel helemaal puur natuur, zo van die flatsen op de aarde in plaats van die beschaafde korrels, maar wat is dat een afgrijselijk smerige substantie zeg, ik geloof dat ik nog liever verse drollen van mijn honden beetpak.

En een hoeraatje voor degene die de gedroogde koemest heeft uitgevonden, duizend maal dank voor die mooie korrels die je met schone handen en zo'n lichte niet onprettige boerenleven-geur uit kan strooien.

Geplaatst:

had je geen schepje?

Geplaatst:

Of een plastic zakje over je handen

Wat een heerlijke beschrijving! Ik zie het helemaal voor mij

Geplaatst:

Ik had mij al ingebeeld dat je met een schop het water aan het wegdoen was.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:
Dank Flup maar ik heb al weer nieuwe gezaaid

Maar waarom gooi je die nou weg Niika? Gewoon stukje eraf snijden, dan proef je er niets meer van

Nou.. Het lijkt maar een klein gaatje.. De schade aan de binnenkant was een stuk groter haha.

Overigens zit er wel meer aan mn planten hoor maar alles nog groen... Stom kleurtje

Geplaatst:

Hee Pippi, ik weet wat je bedoelt! Had een 25kg zak gekocht, hebben mijn konijntjes daar een gat in geknaagd vlak voor het ging regenen.

Daarna zie je inderdaad heel goed dat het echt van koeienstront is gemaakt.

Ik koos overigens wel voor de combi handschoenen & schepje.

Konijntjes blijken gek op plastic te zijn, maar doodgaan, ho maar.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Bah. Gisteren niets gedaan, hele dag regen (weer ca 13 mm).

En nu, tijdens het uitplanten van de prei:

regendi85931466516865.png

Een minuscuul licht blauwgrijs vlekje bij dat vierkantje. Toch plenst het nu.

Dan maar even (?) naar binnen om te klagen. Bah.

Edit: 15 minuten later: weer droog, en ruim 3 mm regen volgens mijn weerstation.

Geplaatst:
Of een plastic zakje over je handen

Oh daar had ik aan moeten denken. Een schepje was geen doen, het was bijna vergroeid met het zakje.

Nog even klagen: ik ging vanmiddag met de honden lopen, het miezerde een beetje en de buienradar voorspelde 'lichte regen'. Dus vooruit dan maar, want gisteren was het drama met die regen en konden we alleen kleine stukjes wandelen. Nou, tien minuten later waren we al verzopen en toen we uiteindelijk thuis aankwamen was zelfs mijn regenjack doorgeregend.

Ga ik net het laatste rondje lopen, voel aan die jas, en ja, die was redelijk droog, dus ik trek hem aan en voel even in mijn jaszak of ik nog hondenkoekjes heb.

Deja-vu.

Dus voor jullie informatie: natgeregende hondenkoekjesdrab voelt hetzelfde aan als koeienstront. Misschien handig om te weten als je eens een smerige Sinterklaassurprise wil maken ofzo en geen echte poep wil gebruiken.

Geplaatst:

Pompoenenvak staat vol met meer. Dan 10cm water. De meeste waren al stukgevreten voor ze de kans kregen om te groeien. De laatste drie staan nu al dagen onder water...ik vrees dat er dit jaar weinig valt te doen met de pompoenen...

image7537146657902854531466684058.jpeg

Geplaatst:

Ik wil even klagen over mensen die een antwoord geven op een vraag die niet gesteld wordt.

Of die een antwoord geven dat al genoemd is.

Die mensen reageren alleen op de onderwerptitel en kijken niet naar reacties die al gegeven zijn

Ik vind het zo suf om steeds een nieuw draadje te openen als ik een vraag heb over een bepaald onderwerp waar al een draadje over is.

Het lijkt mij handiger om aan te sluiten bij eerdere vragen, zodat de info mooi bij elkaar staat. Maar zo werkt het dus vaak niet.

Jammer. Dan maar voor elk subvraagje een nieuw draadje openen

P.S. Ik heb geen goede raad/antwoord/uitleg nodig. Ik wil alleen even klagen.

En wie weet helpt het een klein beetje

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Volgens mij kun je voor deze klaag beter een nieuw draadje openen

Geplaatst:

Ik wil klagen over het weer net zoals iedereen blijkbaar. Dat het zoveel geregend heeft en dat zelfs vandaag op een tot nu toe regenloze dag vrij weinig opdroogt...

IMG2016062117303448731466611673.jpg

En ik heb bij andere tuinen phytophtora in de aardappelen gespot en dat vind ik stom want als het niet snel genoeg geruimd word kunnen we er op rekenen dat we die ook binnen nog time in de aardappelen en tomaten hebben.

Vanaf morgen weer 4 dagen regen dan 1 dag droog en dan weer 8 dagen regen... zoveel planten die ik daarna kan afschrijven denk ik. Als het nou droog bleef maken ze misschien een kans... maargoed er word gewoon ellende voorspeld...

Oké klagen voorbij. Kan er toch niets aan doen, al overweeg ik wel een anti-regendans...

Geplaatst:

Enjoy, met alle respect, dat is ook niet heel handig gedaan, want het lijkt alsof je je pompoenen onder het niveau van je gras hebt gezet. En een grasmat laat hoe dan ook minder snel water door dan 'open' grond waar andere planten staan, dus logisch dat al het water zich daar verzamelt.

Als je dat stukje voor de pompoenen juist wat had opgehoogd zodat de planten boven gazon-niveau stonden, was er niks aan de hand geweest. Ook met paadjes maken of terrassen leggen moet je eigenlijk altijd zorgen dat aanliggend gras lager ligt. Gras heeft er ook niks van als het eens een paar dagen onder water staat, en herstelt prima van die laag water.

Met die afgrijselijke regen van de afgelopen dagen heb ik wel plassen in mijn gras gehad, maar alles eromheen staat zeker 10-20 cm hoger, dus geen centje pijn.

Sorry hoor, maar ik moest het gewoon even zeggen, ook omdat ik het elders hier in de buurt iets dergelijks zag, zo'n schattig laag paadje met bordertjes ernaast dwars door het gazon. Ja, dat was nu een slootje geworden, zo gaat dat.

Geplaatst:

Jemig Nadi, misschien kan je een jachthaventje beginnen?

Dieptriest, al die verzopen plantjes, maar als ik jou (en al die anderen met zwembaden op de tuin) was, dan zou ik echt eens goed kijken naar de oorzaak en er iets aan doen, want als je niks doet is het over een paar weken of maanden weer raak, de verwachting is immers dat we steeds vaker extreme neerslag gaan krijgen, dus als je niks doet, dan kan je uiteindelijk vissen gaan kweken in je moestuin.

Als het grondwater bezopen hoog staat, dan is volgens mij de beste optie ophogen, ophogen en nog eens ophogen. En als het niet het grondwater is, dan zou ik ook ophogen, en tegelijkertijd gaan werken aan de doorlaatbaarheid van je grond. Het is een beetje een irritant stokpaardje van me, maar met hugelbedden (bovengronds of ondergronds) heb je een super afwateringssysteem omdat je ondergrond tot flinke diepte werkt als eens spons. Een paar dagen lang hoosbuien en al dat vocht vormt zelfs ondergrondse plasjes omdat er zoveel lucht in die grond zit zodat er plek is voor al dat water, maar je planten verdrinken niet, en daarna kan het tijden droog zijn en die grond blijft voldoende vochtig en je planten verdrogen niet.

En echt, excuus als ik irritant overkom, maar ik zie ook hier in de buurt tuintjes die helemaal onder water staan terwijl het al een hele dag zonnig en droog is, en daar is het echt die compacte dooie grond waardoor dat water niet weg kan. En dat is gewoon op te lossen door je grond beter te behandelen, en dat frustreert me.

Geplaatst:

Haha pippi ik vind het niet irritant hoor. Volgens mij help je gewoon graag

Wij hebben inderdaad al super mooie plannen om dit te voorkomen in de toekomst (alleen hebben we er nu vrij weinig aan...) Op onze volkstuin zitten we nou eenmaal op een lagere punt dan de rest. Dit stuk tuin hebben we ook pas sinds kort en waren we bezig met het in orde maken.Het water stroomt ook richting ons tuin. De arme buurman met zijn 17 jaar ervaring zit ook met zijn handen in het haar. Blijkbaar hadden de vorige eigenaars ook heel veel last van de nattigheid. Je ziet een groot verschil met onze oude tuin waar het al grotendeels opgedroogd is die staat ook op wat verderop waar alle tuinen ietsjes hoger is.

Maargoed de plannen zijn natuurlijk ophogen ophogen ophogen en we gaan ook eind dit seizoen een drainage pijp ingraven zoals al veel medetuinders hebben gedaan. Maar zelfs bij de mensen met hoge bedden en drainage pijpen is het ellende hoor. Alleen veel en veel minder.

Luchtigheid van de grond is geen probleem geweest dat scheelt dan weer ik ben wel gewoon aardig tegen mijn grond

Geplaatst:

solly...blub...kan ff niks typen...blub...massief watelval hielo

help!

Geplaatst:
solly...blub...kan ff niks typen...blub...massief watelval hielo

help!

Te herkenbaar...

Geplaatst:
Dieptriest, al die verzopen plantjes, maar als ik jou (en al die anderen met zwembaden op de tuin) was, dan zou ik echt eens goed kijken naar de oorzaak en er iets aan doen, want als je niks doet is het over een paar weken of maanden weer raak, de verwachting is immers dat we steeds vaker extreme neerslag gaan krijgen, dus als je niks doet, dan kan je uiteindelijk vissen gaan kweken in je moestuin.

Natte rijstbouw in Nederland… http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edoris/edoris.dll?tem=LTO_TEXT_VIEW&doc_id=251766#.V2vSW1eDD_G

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Je hebt gelijk Pippi. Een paar weken geleden is dat stuk breder uitgevraven met een shovel. Het was daar 20 cm hoger dan het weiland. Helaas had het niks uitgemaakt want de kas die wat verder weg staat waar de grond 30cm hoger ligt stond ook onder water (m'n tomatenkas dus

Geplaatst:
Helaas had het niks uitgemaakt want de kas die wat verder weg staat waar de grond 30cm hoger ligt stond ook onder water (m'n tomatenkas dus

Ja het scheelt misschien iets maar het lijkt erop dat we gewoon allemaal pech hebben. Is gewoon 2 weken lang hoosbui na hoosbui na hoosbui iedere dag meerdere keren (op 2 dagen na)

Het is gewoon een beetje een ramp. Als je bij Diana kijkt is het ook ellende.

Van nacht is er weer gewoon 35 mm gevallen... het houd gewoon niet op

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.