Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:
alsof katten geen geluid maken?

mijn katten miauwen buiten meer dan de hond van de buurman verderop.

En jij laat ze nog buiten terwijl ze zo'n kabaal maken.

jep, dan heb ik er namelijk geen last van

Geplaatst:
Dat dacht ik eigenlijk ook. Dat is een zaak voor de DB en eigenlijk ook de politie. Verschrikkelijk Jaydot

Dierenmishandeling is strafbaar. En immoreel

Wat is dierenmishandeling? Laat ik duidelijk zijn dat ik van het kaliber ben als er een kat m'n planten aan het uitgraven is hoop ik dat ik op tijd ben met de tuinslang of een emmer met water. Als ik weet wie de eigenaar is van het beestje zal ik het gesprek aangaan. Zelf heb ik een hond en als hij ergens poept buiten het hondenveldje om ruim ik het op. Ik heb de hond voor ons (gezins) plezier en ik vindt dat niemand anders daar last van hoeft te hebben. Als ik zie dat er iemand zijn hond uitlaat op het kinderspeelveldje (ze bestaan) dan ben ik degene die de poep van jou hond 's avonds met een plamuurmes door je brievenbus naar binnen smeert!

Waarom lukt het kattenbezitters van dure raskatten hun diertjes altijd binnen te houden, of ze bouwen een grote ren in de tuin, ze zorgen er in ieder geval voor (omdat ze niet willen dat ze anders hun diertje nooit meer terugzien) dat hun huisdier niemand overlast bezorgd. Je voorkomt op deze manier ook dat de kat overreden wordt of dat je kat vast komt te zitten in een ingegraven buis

Je kan je tuin trouwens on-aantrekkelijk maken met een katten verjaag apparaat dat werkt op ultrasone geluiden

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
@Flup; Simpele vraag, jouw hond blaft dus niet?

Zie het a.u.b. niet als een persoonlijke aanval, maar veel mensen zien vaak niet dat zij ook een zekere overlast aan anderen bezorgen.

Mijn hond blaft alleen bij ongewenst bezoek (lees nachtelijk ongewenst bezoek). Daar waren de buren heel blij mee. Verder hebben we ooit een oude hond in huis gehaald die niet goed alleen kon blijven. Dat geeft, ondanks dat je de buren informeert, wel overlast en dat beseffen wij ook. Gelukkig was dat ook snel opgelost door het goed afstemmen van het werk van mijn partner en ik. En met overleg met de buren kom je een heel eind. Overigens kiezen wij hondenrassen die niet bekend staan om hun blafferij, want daar heb ik zelf ook een hekel aan.

De welwillendheid van kattenbezitters om iets aan de poep- en plasoverlast te doen heb ik helaas nog nooit meegemaakt.

Ik denk wel dat het flink uitmaakt waar je woont. In Nederland woont men, over het algemeen, dicht op elkaar en dan heb je ook sneller last van een ander. Gillende kinderen als je net na je werk rustig in je tuin wilt relaxen bijvoorbeeld, de buren die ook willen relaxen met keiharde muziek; er is altijd wel wat. Een blaffende hond of krolse kat (die maken best herrie!) stoort mij ook niet. Aan leefgeluiden stoor ik mij over het algemeen niet, maar aan kattenpoep- en plas in mijn tuin wel. Net zoals aan hondenpoep op straat of mensen die hun honden tegen andermans tuinafscheiding laten plassen.

Iedereen veroorzaakt weleens overlast, of je dat nu wil of niet. Als je maar inziet dat een ander er last van kan hebben en je zelf je best doet om de overlast zo klein mogelijk te houden. Bewust overlast veroorzaken (zoals de kattenbezitters die hun kat willens en wetens in andermans tuin laten plassen en poepen) heb ik geen goed woord voor over.

Geplaatst:

Je kan je tuin trouwens on-aantrekkelijk maken met een katten verjaag apparaat dat werkt op ultrasone geluiden

gr Adriaan

Die geluiden horen honden en kinderen ook. Daarom gebruik ik ze niet. Je hebt ook zulke apperaten tegen mollen en muizen, maar die gebruik ik om dezelfde reden niet.

Geplaatst:

Waarom lukt het kattenbezitters van dure raskatten hun diertjes altijd binnen te houden, of ze bouwen een grote ren in de tuin, ze zorgen er in ieder geval voor (omdat ze niet willen dat ze anders hun diertje nooit meer terugzien) dat hun huisdier niemand overlast bezorgd. Je voorkomt op deze manier ook dat de kat overreden wordt of dat je kat vast komt te zitten in een ingegraven buis

gr Adriaan

dat geldt echt niet alleen voor dure raskatten hoor blijft alleen wel dat die optie niet voor elke kat geschikt is.

die kattenverjagers op ultrasone geluid dat zijn voor de mensen die deze tonen kunnen horen werkelijk nog erger dan alle kattenstront, honden drollen, bbq overlast en alle gillende buurkkinderen bij elkaar. zo ultrasoon zijn deze apparaten namelijk niet en ik mag hopen dat je je ergste vijand dit nog niet toewenst.

Geplaatst:
Wat is dierenmishandeling? Laat ik duidelijk zijn dat ik van het kaliber ben als er een kat m'n planten aan het uitgraven is hoop ik dat ik op tijd ben met de tuinslang of een emmer met water. Als ik weet wie de eigenaar is van het beestje zal ik het gesprek aangaan.

Een emmer water, de tuinslang of je hond (mits die geen katten pakt) even de tuin insturen vind ik prima methodes om een vreemde kat uit je tuin te jagen. En een normaal gesprek aangaan werkt ook in de regel beter dan drastische maatregelen verzinnen of alleen maar lopen klagen. Als iemand bij mij zou komen klagen over mijn katten dan ga ik verzinnen wat ik eraan kan doen. Buren verderop hebben vijf katten en daar werd ook over / tegen geklaagd vanwege poepoverlast, en die hebben nu langs hun huis een strook grond heel spaarzaam beplant zodat het een aantrekkelijke poepplaats is geworden. Volgens mij ruimen ze de poep ook regelmatig op, zodat het geen smerige boel wordt, en ik vind dat helemaal geen gekke oplossing.

Zelf heb ik een hond en als hij ergens poept buiten het hondenveldje om ruim ik het op. Ik heb de hond voor ons (gezins) plezier en ik vindt dat niemand anders daar last van hoeft te hebben. Als ik zie dat er iemand zijn hond uitlaat op het kinderspeelveldje (ze bestaan) dan ben ik degene die de poep van jou hond 's avonds met een plamuurmes door je brievenbus naar binnen smeert!

Dat vind ik asociaal gedrag, van beide partijen. Als ik zoiets zie dan zeg ik "Oh, ik heb wel een zakje voor je hoor!", en als dat niet verbouwereerd wordt aangenomen wil ik ook best een pittige discussie aangaan, maar ik ga me niet verlagen tot het opzettelijk bevuilen van andermans eigendommen. Als kinderen hier belletje lopen te trekken (irritant) ga ik ook geen stenen door de ramen van die ouders gooien ofzo.

Ik heb hier een raskat lopen die ook niet naar buiten gaat, behalve aan de lijn in de tuin, en de enige reden dat hij niet naar buiten mag is omdat hij van mijn dochter is en hier semi-permanent logeert tot ze weer een kamer of huisje heeft waar wel katten mogen. Maar makkelijk is het niet, een kat binnenhouden. De andere twee lopen wel buiten, het oudje nauwelijks meer, en die is inmiddels zo kwetsbaar geworden dat we hebben besloten dat hij alleen nog maar in de achtertuin mag. In zijn jonge jaren was hij echt niet binnen te houden. Mensen die dat roepen hebben nog nooit zelf een kat gehad die (uiteraard wel gecastreerd!) een enorme behoefte had aan dat semi-wilde buitenleven. En ja, hij heeft destijds vogeltjes gevangen, en muizen, en ratten. En vooral dat laatste zien mensen die heel erg anti loslopende katten zijn wel eens over het hoofd: zonder jagende katten in een woonwijk waar geen vossen en ander klein roofwild zit zou je struikelen over de ratten. Dan heb je rattenstront in je tuin en waarschijnlijk ook muizenkeutels in je keuken, zoals in de oude binnensteden waar nauwelijks meer katten buiten lopen. Kan je daar over gaan klagen.

Leeuwenpoep. Mensen denken altijd dat ik een geintje maak, maar als je leeuwenpoep in je tuin gooit (of tijgerpoep, werkt waarschijnlijk ook), komt er echt geen kat je tuin meer in. Je kan het alleen niet gebruiken als je zelf dieren hebt, want die kunnen meteen aan de kalmeerpillen.

En verder ben ik het met eerdere posters eens: we veroorzaken allemaal wel eens wat overlast, en daar kan je dan met een zuur gezicht over gaan klagen of je kan je schouders ophalen en verder gaan met je leven. En zie ook de positieve kanten. Ik kan ook wel gaan klagen als ik 's ochtends om half zes al wakker wordt getjilpt en gefloten door de vogels, maar muggen heb ik nauwelijks. Wat ik al zei: die katten ruimen ratten, en als je veel honden in de buurt hebt die af en toe waaks blaffen, dan heb je bewezen een minder risico dat er bij je wordt ingebroken. Elk nadeel hep ze voordeel, en dat is een waarheid als een koe.

Geplaatst:
Iedereen veroorzaakt weleens overlast, of je dat nu wil of niet. Als je maar inziet dat een ander er last van kan hebben en je zelf je best doet om de overlast zo klein mogelijk te houden. Bewust overlast veroorzaken (zoals de kattenbezitters die hun kat willens en wetens in andermans tuin laten plassen en poepen) heb ik geen goed woord voor over.

Het eerste deel ben ik volledig met je eens, maar bij het tweede zet ik mijn vraagtekens.

Een kat doet niets op commando, dus hem opzettelijk iets laten doen is er niet bij.

De kans is aanwezig dat hij dat doet, maar het hoeft per definitie niet zo te zijn.

Je doelt er dan ongetwijfeld op dat een eigenaar maar gewoon zijn kat binnen moet houden, omdat de kans dat hij zoiets doet aanwezig is.

Dan draai ik hem eens om; zou je überhaupt wel een hond moeten nemen, terwijl je weet dat de kans er is dat hij blaft, bijt en zijn ontlasting op plaatsen kan doen waar het niet gewaardeerd wordt?

Let wel, dit is puur een argumentatie op het wederzijds overlast geven en het ene wel willen zien en daarop generaliseren en het andere niet.

Ik ben dierenliefhebber, heb altijd graag een hond gewild, maar heb gewoon geen tijd voor zo'n beestje.

Blaffen kan ergerlijk zijn, ik maak er echter nooit zo'n probleem van, laat die mensen lekker van hun beestje genieten.

Geplaatst:

Een kat die vrij naar buiten mag van zijn baasje poept en plast in andermans tuin. Daar gaat de vergelijking met de hond mank. Het gaat hier niet om de kans dat een kat het doet, nee het gebeurd gewoon. Kan je trouwens de kat niet kwalijk nemen.

Even de gevaren hiervan:

Toxoplasmose: zwangere vrouwen kunnen beter de kattenbak niet verschonen en dus bij het tuinieren ook maar beter plastic handschoenen dragen als katten van de tuin gebruik maken als kattenbak. Toxoplasmose is een zeer gevaarlijke ziekte voor het ongeboren kind.

Spoelwormbesmetting: zandbakken, parken en tuinen zijn zeer frequent besmet met de eitjes van de spoelworm die wordt verspreid via de ontlasting van de kat. Het gebeurd nogal eens dat (vooral kinderen) een besmetting oplopen. Meestal komen ouders er snel achter en met een ontwormtabletje is het leed geleden maar soms kan het uitlopen op een ernstiger probleem.

De spoelwormbesmetting is ook de reden om honden absoluut niet op een kinderspeelveldje toe te laten. Naast dat ik het ronduit smerig vind als een kind in de poep valt is het ook nog eens gevaarlijk voor de gezondheid.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Het eerste deel ben ik volledig met je eens, maar bij het tweede zet ik mijn vraagtekens.

Een kat doet niets op commando, dus hem opzettelijk iets laten doen is er niet bij.

De kans is aanwezig dat hij dat doet, maar het hoeft per definitie niet zo te zijn.

Je doelt er dan ongetwijfeld op dat een eigenaar maar gewoon zijn kat binnen moet houden, omdat de kans dat hij zoiets doet aanwezig is.

Dan draai ik hem eens om; zou je überhaupt wel een hond moeten nemen, terwijl je weet dat de kans er is dat hij blaft, bijt en zijn ontlasting op plaatsen kan doen waar het niet gewaardeerd wordt?

...

Iemand die bewust zijn kat naar buiten laat, weet dat er een kans is dat de kat de tuin van de buren als toilet gebruikt. En dat is bewust overlast veroorzaken in mijn ogen. Net zoals het bewust overlast veroorzaken is als je je hond onnodig laat blaffen, je hond overal laat poepen en plassen en / of de hondenpoep niet opruimt of de muziek heel hard aanzet zodat de buurt het ook hoort. Een kat kan er niks aan doen dat die in tuin A of B zijn behoefte doet, dat is waar. De eigenaar van de kat daarintegen wel.

Bewust overlast veroorzaken vind ik erger dan gillende kinderen, muziek die eens te hard staat en leefgeluiden zoals af en toe een blaffende hond of een krijsende kat (als ze krols zijn bv). Maar bewust iemands tuin onder laten poepen of bewust tegen je huis laten sproeien, want dat doen katers ook als ze buiten lopen vind ik gewoon niet ok. Net zoals ik het niet ok vind als je je hond tegen een tuinafscheiding laat plassen, de poep van je hond niet opruimt, je hond in kinderspeeltuintjes laat poepen enz..

Overigens hebben wij een hond als aanvulling op ons leven (meer beweging en gezelligheid) én als waakhond. De hond moet afschrikken en een blaf laten horen zodra er ongewenst bezoek komt. Ontlasting doen op een ongewenste plek kan gebeuren, maar dat ruim ik op. Iets wat ik een kattenbezitter nog niet zie doen overigens. Ik zeg niet dat je een kat alleen maar binnen moet houden, maar ik ben wel van mening dat niet ieder huis geschikt is voor een kat. Tenminste niet als je geen overlast bij andere mensen wil veroorzaken door je kat los te laten lopen zonder dat je een idee hebt waar die uithangt. Net zoals ook niet ieder huis geschikt is voor een hond. Nu wij landelijk wonen heb ik veel minder last van katten, hoewel er ook genoeg rondlopen hier. Maar in mijn kleine postzegeltuin in Nederland had ik dat wel en dat is gewoon echt niet leuk om continu in de kattenpoep te grijpen als je aan het tuinieren bent. Of mijn voordeur weer eens schoon te moeten maken omdat er een kater tegenaan heeft gesproeid. En als niet katteneigenaar moet je dan kosten maken (katteneigenaren betalen die nooit) om de katten te weren uit je tuin. En dat is toch echt de omgekeerde wereld in mijn ogen.

Geplaatst:

Klacht: heel verhaal getikt, is mijn tekst opeens weg

Een kat die vrij naar buiten mag van zijn baasje poept en plast in andermans tuin. Daar gaat de vergelijking met de hond mank. Het gaat hier niet om de kans dat een kat het doet, nee het gebeurd gewoon. Kan je trouwens de kat niet kwalijk nemen.

Als je de berichten van de afgelopen dagen hebt gelezen dan weet je dat dit argument onjuist is. genoeg katten die netjes binnen komen om op de bak te gaan. incl mijn eigen katten (ookal kunnen ze sowieso hun behoefte niet in andermans tuin doen, ze doen het ook niet in mijn eigen tuin)

Toxoplasmose: zwangere vrouwen kunnen beter de kattenbak niet verschonen en dus bij het tuinieren ook maar beter plastic handschoenen dragen als katten van de tuin gebruik maken als kattenbak. Toxoplasmose is een zeer gevaarlijke ziekte voor het ongeboren kind.

Toxoplasmose is inderdaad gevaarlijk voor een kleine doelgroep. echter ben je immuun na het doorlopen van een besmetting. persoonlijk raak ik liever in gezonde toestand besmet zodat ik beschermd ben tijdens een zwangerschap of periode met een verzwakt immuunsysteem.

toxoplasmose is typisch zoiets waarbij de uitspraak "ach dat is goed voor de weerstand" past.

Spoelwormbesmetting: zandbakken, parken en tuinen zijn zeer frequent besmet met de eitjes van de spoelworm die wordt verspreid via de ontlasting van de kat. Het gebeurd nogal eens dat (vooral kinderen) een besmetting oplopen. Meestal komen ouders er snel achter en met een ontwormtabletje is het leed geleden maar soms kan het uitlopen op een ernstiger probleem.

De spoelwormbesmetting is ook de reden om honden absoluut niet op een kinderspeelveldje toe te laten. Naast dat ik het ronduit smerig vind als een kind in de poep valt is het ook nog eens gevaarlijk voor de gezondheid.

Een hond en kat die netjes wordt ontvlooit en ontwormd verspreid in principe geen wormen. al blijft het natuurlijk alsnog vies zo'n drol in de zandbak.

als je het dan wilt hebben over het gevaar van katten- en hondenonlasting begin dan over de vossenlintworm (of de hondenlintworm) welke wel levensbedreigend kan zijn.

de meest voorkomende lintworm die via vlooien wordt overgedragen zijn gelukkig zelden gevaarlijk.

Geplaatst:

paddestoelengek schreef:

Als je de berichten van de afgelopen dagen hebt gelezen dan weet je dat dit argument onjuist is. genoeg katten die netjes binnen komen om op de bak te gaan. incl mijn eigen katten (ookal kunnen ze sowieso hun behoefte niet in andermans tuin doen, ze doen het ook niet in mijn eigen tuin)

Dat zijn de uitzonderingen. Een kat bevuilt liever niet z’n omgeving van nature uit. Als kitten is hem\haar aangeleerd de kattenbak te gebruiken. Als een kat naar buiten mag (en verder dan de eigen tuin) dan zal de kattenbak veel minder tot niet gebruikt worden. Ik kan het weten omdat ik een dierenspeciaalzaak heb en veel kattenbezitters in de zomermaanden niet of nauwelijks meer kattenbakvulling kopen omdat de kat dan veel meer buiten is dan ’s winters. In de koude maanden komen deze klanten weer trouw hun kattenbakvulling kopen. Als ik je niet kan overtuigen hoop ik dat er andere deskundige zijn op ons forum die hun mening\ervaring willen vertellen.

Toxoplasmose is inderdaad gevaarlijk voor een kleine doelgroep. echter ben je immuun na het doorlopen van een besmetting. persoonlijk raak ik liever in gezonde toestand besmet zodat ik beschermd ben tijdens een zwangerschap of periode met een verzwakt immuunsysteem.

toxoplasmose is typisch zoiets waarbij de uitspraak "ach dat is goed voor de weerstand" past.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar hoe raak ik ter bescherming in een gezonde toestand besmet??? Hoe weet je als je zwanger bent dat je beschermd bent tegen toxoplasmose?? Ik zou als zwangere vrouw geen enkel risico nemen. De uitspraak “ach dat is goed voor de weerstand” zou ik nooit plaatsen. Het zou je baby maar treffen http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxoplasmose/Toxoplasmose_en_zwangerschap

Een hond en kat die netjes wordt ontvlooit en ontwormd verspreid in principe geen wormen. al blijft het natuurlijk alsnog vies zo'n drol in de zandbak.

Ook katten en honden die netjes ontvlooit en ontwormd worden verspreiden wormeneitjes. Als je wilt kan ik hier dieper op ingaan maar dat wordt een lang verhaal.

Trouwens zijn er best veel eigenaren die het nauwkeurig bijhouden maar er zijn er meer die niet weten hoe vaak ze moeten behandelen, ’s winters niet behandelen of zeggen het zal zo’n vaart wel niet lopen. (Dagelijks zo’n 5 klanten met een heuse vlooienplaag in huis (ik snap het niet want ik stofzuig dagelijks)) Opmerkelijk is ook dat er in Nederland veel meer katten zijn dan honden maar ik ongeveer 3x zoveel honden ontvlooi en ontwormmiddelen verkoop dan voor de kat

Gr Adriaan (vriendelijk bedoeld )

Geplaatst:

Dat zijn de uitzonderingen. Een kat bevuilt liever niet z’n omgeving van nature uit. Als kitten is hem\haar aangeleerd de kattenbak te gebruiken. Als een kat naar buiten mag (en verder dan de eigen tuin) dan zal de kattenbak veel minder tot niet gebruikt worden. Ik kan het weten omdat ik een dierenspeciaalzaak heb en veel kattenbezitters in de zomermaanden niet of nauwelijks meer kattenbakvulling kopen omdat de kat dan veel meer buiten is dan ’s winters. In de koude maanden komen deze klanten weer trouw hun kattenbakvulling kopen. Als ik je niet kan overtuigen hoop ik dat er andere deskundige zijn op ons forum die hun mening\ervaring willen vertellen.

dan zijn de katten mijn omgeving en een aantal hier op het forum blijkbaar vreemd want ik ken zowel katten die buiten hun behoefte doen als katten die netjes op de kattenbak gaan. bijna 50/50 denk ik. daartussen zitten ook mensen die juist graag zouden willen dat de katten buiten hun behoeften doen omdat ze dan naar eigen zeggen de stinkende kattenbak uit huis kunnen gooien

nu ik er zo over nadenk gebruik ik in de winter ook meer kattenbakvulling maar dat komt dus niet doordat ze buiten hun behoefte doen. in de winter is 1 kat voornamelijk in huis en worden alle bakken gebruikt en in de zomer voornamelijk de bak in de bijkeuken.

Ook katten en honden die netjes ontvlooit en ontwormd worden verspreiden wormeneitjes. Als je wilt kan ik hier dieper op ingaan maar dat wordt een lang verhaal.

Trouwens zijn er best veel eigenaren die het nauwkeurig bijhouden maar er zijn er meer die niet weten hoe vaak ze moeten behandelen, ’s winters niet behandelen of zeggen het zal zo’n vaart wel niet lopen. (Dagelijks zo’n 5 klanten met een heuse vlooienplaag in huis (ik snap het niet want ik stofzuig dagelijks)) Opmerkelijk is ook dat er in Nederland veel meer katten zijn dan honden maar ik ongeveer 3x zoveel honden ontvlooi en ontwormmiddelen verkoop dan voor de kat

Ik ken het diepere verhaal Blijft alleen wel dat een hond/kat die geen wormen bij zich draagt kunnen ook geen wormeneitjes kan verspreiden.

Dat veel mensen niet op de juiste manier ontwormen, daar ligt naar mijn idee een veel groter probleem dan de kat of hond die in de zandbak/speeltuin zijn behoefte doet. doelbewust ziekten verspreiden...

Tof trouwens dat je in een dierenwinkel werkt. Ik vind het alleen jammer dat je post op mij overkomt alsof ik nergens verstand van heb.

Geplaatst:
Ik vind het alleen jammer dat je post op mij overkomt alsof ik nergens verstand van heb.

eerlijk sorry, dat was niet de bedoeling

ik denk dat e.e.a. vaak komt door foutieve of onvolledige informatie op internet. Door het klakkeloos kopiëren van elkaar kom je vaak dezelfde informatie op diverse sites tegen waardoor het door mensen als goede informatie wordt ervaren.

Door mijn beroep weet ik van dit onderwerp behoorlijk wat af en zo kan ik andere aanvullen of van advies voorzien.

Weet je wat grappig is… als je mijn kruidenbakken zou zien zal je niet willen geloven dat ik van dit forum lid ben. Werkelijk alles gaat fout en ik had het kunnen weten……slecht ingelezen terwijl het hier bomvol staat van de goede adviezen. Ach ja...redden wat er te redden valt en gewoon weer overnieuw beginnen.

Gr Adriaan

Geplaatst:

Dat vind ik juist 1 van de grote pluspunten van een informatief forum ten opzichte van een informatieve site. hier kunnen we elkaar verbeteren en op die manier van elkaar leren

enne ik denk dat er bij iedereen wel dingen fout gaan in de tuin dit topic is niet voor niets zo goed gevuld.

ik ben dus zo'n gek die me tot de treuren inleest en dat het dan soms alsnog fout gaat bij mij wil bijvoorbeeld de sla dit jaar voor geen meter. ik heb gisteren zelfs sla moeten kopen!! =Klacht! (en back ontopic)

Geplaatst:
bij mij wil bijvoorbeeld de sla dit jaar voor geen meter

Bij jou ook al? Ik heb het nu ook al 3x geprobeerd, maar wat er boven komt wordt of opgevreten of blijft zo rond klavertjes 4 formaat hangen vorig jaar deed ik precies hetzelfde, met hetzelfde zaad en toen nam de sla mijn hele meterbak over.

Geplaatst:

Mijn sla lukt dus ook niet om dezelfde redenen... grrr had ik het in een pallet gezaaid is het direct na opkomst verbrand. Oops

Maar ff wat anders, klacht over mijn tuinbuur. Hij wil dat k de braam helemaal kaal snoei (staat tegen ons gezamenlijke hek) alleen zat er tot eergister nog een vogelnest met jonkies id struik. Ik ga dan niet snoeien hoor, hij wel. En nog pissig op me ook. Zag hem vandaag pas, is natuurlijk net familie merel vertrokken...

Geplaatst:
Iemand die bewust zijn kat naar buiten laat, weet dat er een kans is dat de kat de tuin van de buren als toilet gebruikt. En dat is bewust overlast veroorzaken in mijn ogen.

Als er ergens kans op is, dan ben ik van mening dat je niet iets bewust veroorzaakt, dat is pas zo als je 100% zeker ergens van bent.

Je gaat er echter nog steeds niet op in, maar zoals eerder vermeld is dat net zoiets als dat je een hond neemt, waarvan je vooraf al bewust bent dat deze kan blaffen en daarmee overlast kan veroorzaken. Je kunt dan zeggen laat niemand zijn kat naar buiten doen, want dan is die kans niet aanwezig. Voor een hond zou dat dan betekenen dat je er gewoon helemaal niet aan moet beginnen, want alleen in dat geval is die kans niet aanwezig.

Ik verwacht niet dat we eruit gaan komen, dus wellicht kunnen we gewoon beter verder deze discussie laten rusten.

Geplaatst:

Toch nog even over dat ontwormen: ik ontworm helemaal niet, alleen in het begin omdat kittens wel vaak wormen hebben en herplaatshonden ook wel eens wormen hebben opgelopen.

Daarna ga ik pas ontwormen op het moment dat ik wormen zie in de poep van mijn dieren, want anders is het compleet zinloos. Anti-wormtabletten werken niet preventief, en het is wel een zooi gif dat je weer even in je dier douwt. Kinderen lopen ook wel eens wormen op, die ga je toch ook niet regelmatig wormtabletten geven 'voor alle zekerheid'? Of hun haar dagelijks wassen met anti-luizenshampoo omdat er misschien wel eens hoofdluis kan voorkomen op die basisschool?

Ik ben zelfs gestopt met vlooiendruppels bij de honden en katten. Ik denk dat het nu bijna een jaar geleden is dat ik die voor het laatst heb gegeven, en ik heb twee katten met een vlooienallergie die om de haverklap met kale kapotte plekken liepen als er maar een vlo in de verte naar ze zwaaide, en dan kreeg het hele stel weer een pipetje. Het ging me zo tegenstaan, ook dat advies van de DA om de vlo-allergische katten elke maand te behandelen, al dat gif...

Ik ben er gewoon mee gestopt, en verrassend genoeg zitten de twee allergische katten al maanden prima in hun vacht en de laatste vlo die ik zag wandelde over een van mijn (kortharige, dat scheelt!) honden na een wandeling. die heb ik eraf kunnen plukken, en verder zie ik nooit meer vlooien. Ik kam het hele stel vrijwel dagelijks, bij de honden even die risicoplekken op de rug en vooral de (allergische) langhaarkat tamelijk intensief, en ik heb tot dusver nul vlooien. Bij die langhaar (ragdoll) is de verandering ook wel het meest opvallend, die heeft heel wat DA-bezoeken achter de rug en hij heeft er vreselijk uitgezien, kaal gezichtje, kale nek en kale rug en bloed bij zijn ontlasting. Vlooienallergie, voedselallergie, mijten, stress, verschillende DA's hadden er van alles over te zeggen, maar die vlooienallergie, daar waren ze het allemaal over eens. Nou, hij ziet er nu uit als een showkat, en prima drollen.

Als het nog een warme zomer gaat worden is dat wel een uitdaging natuurlijk, en ik durf ook niet te beweren dat helemaal stoppen met bestrijden DE oplossing is want ik weet niet wat er gebeurt als ik onverhoopt een vlooieninvasie krijg door contact met bijvoorbeeld een zwerfkat (paar jaar geleden heb ik een ware vlooienplaag gehad door een lieve zwerfkat binnen te laten, nou dat wens je niemand toe. En let wel: toen kregen al mijn dieren nog regelmatig dat pipetje maar dat hielp niks tegen vlooien tot in de badkamer. Man wat heb ik lopen schrobben en dweilen en ontsmetten. )

Maar voorlopig is het wel bizar dat ik geen last van vlooien heb. Ook geen teken trouwens, terwijl bevriende honden die er tegen behandeld worden wel teken oplopen. Laatste teek die ik zag wandelde over de rug van een van mijn honden nadat ze door de struiken had gejakkerd en kon ik er zo afvegen en DOOD! DOOD! trappen. Gore beesten.

Nogmaals: ik weet nog niet of het op de lange duur werkt om niks meer aan bestrijding te doen, maar voorlopig gaat het nog goed.

Geplaatst:

Ontvlooien doe ik ook alleen wanneer ik vlooien opmerk. Ik kam liever met de vlooienkam dan dat ik onnodig gif geef. (het kan zeker goed gaan. hier in al 3jaar geen vlo gezien)

Bij wormen werkt dat echter niet zo. wormen laten zich niet zomaar zien, als je wormen in de ontlasting ziet ben je eigenlijk al te laat. Dan is de kat al een tijd besmettelijk. de eitjes zijn te klein om met het blote oog tussen de ontlasting te zien(behalve de segmenten van een lintworm). En sommige soorten zie je helemaal niet omdat ze zich niet in de darmen schuil houden.

Maar we hadden het in de discussie vooral over katten die hun behoeften ergens buiten doen. Die baasjes zien de ontlasting van hun kat niet en kunnen deze niet controleren.

Wanneer die katten (en honden) allemaal netjes worden behandeld dan zouden de zandbakken niet meer vol wormeneitjes zitten en kinderen minder besmet raken.

Geplaatst:
Iemand die bewust zijn kat naar buiten laat, weet dat er een kans is dat de kat de tuin van de buren als toilet gebruikt. En dat is bewust overlast veroorzaken in mijn ogen.

Als er ergens kans op is, dan ben ik van mening dat je niet iets bewust veroorzaakt, dat is pas zo als je 100% zeker ergens van bent.

Je gaat er echter nog steeds niet op in, maar zoals eerder vermeld is dat net zoiets als dat je een hond neemt, waarvan je vooraf al bewust bent dat deze kan blaffen en daarmee overlast kan veroorzaken. Je kunt dan zeggen laat niemand zijn kat naar buiten doen, want dan is die kans niet aanwezig. Voor een hond zou dat dan betekenen dat je er gewoon helemaal niet aan moet beginnen, want alleen in dat geval is die kans niet aanwezig.

Ik verwacht niet dat we eruit gaan komen, dus wellicht kunnen we gewoon beter verder deze discussie laten rusten.

Met bijna elk huisdier is de kans op overlast aanwezig, dat is iets wat je van te voren behoort te weten. En het is aan de eigenaar om die overlast tot een minimum te beperken. Dat is ook een plicht voor iedereen om daarover na te denken voordat je een huisdier aanschaft, vind ik. En ook om met de aanschaf rekening mee te houden.

Als de kat vrij rondloopt buiten het zicht van de eigenaren, weet je natuurlijk niet 100% zeker dat de kat in andermans tuinen poept en plast. De kans daarop is, zeker als je niet op het platteland woont, zeer groot. Dat maakt ook dat de kans zeer groot is dat de kat overlast veroorzaakt. Afhankelijk van waar je woont storen mensen zich daar meer of minder aan. Een blaffende hond kun je nog trainen om niet meer te blaffen, maar een loslopende kat kun je niet trainen om de buurttuinen niet als toilet te gaan gebruiken. En niet willen weten, is in mijn ogen wat vreemd. Dat is net zoiets als dat ik, mocht de hond alleen thuis zijn, niet zeker weet of de hond blaft en daarmee overlast kan veroorzaken of niet.

Ik hoop dat ik je vraag nu heb beantwoord.

Dat we het niet eens zijn met elkaar is geen probleem. Het zou pas saai worden als iedereen het altijd met elkaar eens is.

Geplaatst:

Mijn moestuinseizoen verloopt al niet zo soepel als gehoopt (lees; weinig wat goed groeit), maar nu baal ik pas echt! In mijn tomatenkas heb ik phytophtora ontdekt. Bah, bah en nog eens bah! Heb een plant geruimd en bij een ander flink wat blad weggehaald, maar ik ben bang dat het een kwestie van tijd is voordat alles aangetast is. En ik heb nog niet eens tomaten geoogst uit mijn kas (want die groeien langzaam). Zo jammer, want ik heb bijzondere soorten in de kas staan en daar kan ik nu geen zaden meer van winnen of gewoon proeven hoe die smaken.

Geplaatst:
Mijn moestuinseizoen verloopt al niet zo soepel als gehoopt (lees; weinig wat goed groeit), maar nu baal ik pas echt! In mijn tomatenkas heb ik phytophtora ontdekt. Bah, bah en nog eens bah! Heb een plant geruimd en bij een ander flink wat blad weggehaald, maar ik ben bang dat het een kwestie van tijd is voordat alles aangetast is. En ik heb nog niet eens tomaten geoogst uit mijn kas (want die groeien langzaam). Zo jammer, want ik heb bijzondere soorten in de kas staan en daar kan ik nu geen zaden meer van winnen of gewoon proeven hoe die smaken.

Oh no ik vind het echt sneu voor je hopelijk slaat het niet door.

Hier ook al 1 of 2 blaadjes gevonden en weg geknipt. Gister hing de plant slap heb ik maar weggehaald ik hoop net zoals jij dat ik het niet opeens ook overal in heb zitten

Geplaatst:

Ik hoop ook dat het niet doorzet, de tomaten zijn nog lang niet rijp aan de planten. Misschien dat ik nog preventief een andere plant ruim, ik bekijk dat vanavond wel. Wel een leermoment voor komend jaar; geen tomatenplanten te dicht bij de ingang van de kas zetten.

Nu nog uit zien te vogelen hoe ik de kas moet ontsmetten (na dit seizoen) zodat ik volgend jaar geen phytophtora in de tomaten krijg. Of maakt dat niks uit?

Geplaatst:

lang niet zo erg als phyto natuurlijk, maar potverdorie, Nine jat net mn aardbei! heb er al zo weinig, wil ze eigenlijk niet delen met mn kat...

He @loes, weet jij dat, kan dat kwaad eigenlijk?

Geplaatst:

Ook maar even klagen

Bij mij zijn m'n cannabis plantjes gejat door de buurkat .....

nog nooit eerder meegemaakt, eens moet de eerste keer zijn, maar hopelijk ook de laatste keer

veel geld aan zaadjes uitgegeven en foetsie

snel overnieuw beginnen met zaaien

voor we vragen krijgen... het gaat om medicinale canabis en de kat van de buren is de enige kat die in m'n tuin komt omdat mijn hond er graag mee speelt. De andere katten krijgen een gratis hartverzakking van mijn hond als ze de tuin inkomen

gr Adriaan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.