Borsalino Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Had zo een idee om in een blauw watervat van 210 liter doordragers te planten.Zou 8 gaten boren rondom van 6 à 8cm.De eerste rij vanonder op 25 cm.De volgende rij geschrankt op 12.5cm enzoverder....Dit geeft in totaal aan de zijkanten 6 rijen van 8 gaten, dan bovenop nog eens 8 planten.Dit maakt dan in totaal 56 planten op 200 liter substraat.In de midden steek ik een buis van 32 mm met op de hoogte van de plantenrij telkens gaatjes, vanonder kleine 2 mm en zo telkens 1 mm groter naar boven toe gaand per elke rij, dit om het water geven zo goed mogelijk te verdelen.Ik beschik over druppelaars en kan een 20mm pe leiding aanleggen met cappilaire stekers per plant en kan zo vloeibare voeding toevoegen. Had gedacht als subsrtraat witveen-cocopeat-potgrond-vivimus. Als doordragers Selva A+ Dit vat zet ik buiten, tot het weer slechter wordt en kan dan deze in de serre plaatsen, om zo lang mogelijk aardbeien te hebben. Iemand dit aleens geprobeerd met succes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Denk het niet. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Klinkt wel grappig, maar heb je geen tuin of vindt je gewoon leuk om uitteproberen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 @Hansm, gewoon om het eens te proberen, en zoals ik schreef om deze ton als het weer minder wordt in de serre te zetten. @Jorieke, wat bedoel je? Dat je het geprobeeerd hebt en mislukt is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Oke ja dan kan je ook gewoon bakken nemen en in de serre zetten, ik dacht dat je het mooi vondt of zin had in eens wat anders want het is wel een uniek idee.Zal best goed werken als je het goed water kan geven, is wel leuk om foto's van te zien. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Ik bedoel dat het een nogal uniek project lijkt, en dat de kans zeer klein is dat iemand een zelfde iets heeft gemaakt Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Ik heb wel junidragers Sonata in potten in de serre, maar vind dat niet ideaal om buiten te zetten in de regen en zon.Een grote ton is meer weersbestendig was mijn gedacht.En plukt makkelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 als de water voorziening lukt kan het toch, waarom niet? Wel moet je denk even kijken hoe je het eventueel gaat bemesten... een vloeibare mest mee nemen in het water ofzo? En ik vraag me af.. als het een donkere ton is, zou het dan niet kunnen zijn dat het wel heel erg warm word voor de plantjes op een zonnige dag?? of is dat niet zo?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Jorieke, ben altijd in om iets uit te proberen.Wie niet waagt niet wint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Dennislp, ik werk met cappilaire druppelaars vanuit een wateron die hoger staat, dus waterzwaartekracht.Werkt perfect hoor zowel in de serre als buiten.Mijn vollegronds aardbeien, 5 bedden met 65 planten worden zo van water met vloeibare mest voorzien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Mooi! En giga handig natuurlijk zo'n systeem. Mooi ziet het er daar uit, complimenten! Kost zo'n automatisch systeempje nou veel?? http://www.dvcshop.nl/?nid=2010&pid=026d17fc-98f6-43ce-9ba1-33d811fcd7f2&oid=740b9523-eea0-4db0-945b-08629f5f8b0ais zoiets voldoende als je dat aan een slangetje koppelt? of heb je nog echt meer nodig? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Had volgend plan in gedachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Dennislp, ik heb de 20 mm pe leidingen, 330 meter en 100 cappilaire stekers gekocht van een aardbeikweker op pensioen voor 15€. Moest enkel nog kraan t stukken en bochten en een prikker enz hebben, heb daarvoor 56€ betaald, en dan heb je nog waterton(nen) nodig, maar die had ik. In de pe leiding zaten al gaatjes om de stekers in te duwen, deze lekken niet!!Met de prikker maak ik er nieuwe bij, een fluitje van een cent. Voor de buitenaardbeien gaat 1 pe leiding vanuit een waterton langs alle 325 aardbeiplanten, en de laatste krijgt ook nog water. Ook de tomaten, komkommers, aardbeien, paprika, sla, pinda's, meloenen, courgette's en pepers in de serre krijgen zo water. Zo ziet er uit, dit was toen de ananasaardbei nog onder vliesdoek stond. En de Sonata's in de serre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Dat ziet er puik uit, duidelijk veel moeite aan besteed. Jij moet een grootverbruiker van aardbeien zijn of een erg grote vrienden of familie-kring hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 (edited) Heb 3 kleinkindjes en die zijn er dol op, alsook de ouders.Gisteren had mijn vrouw een kilo gekocht aan te dure prijs Vandaag was ons kleinzoontje van bijna 3 jaar op bezoek, heeft die ze toch allemaal opgevreten zeker en vroeg er nog.Heb er eentje geproefd, waren net smaakloze dure rapen. Nog een beetje geduld en ze kunnen aardbeien eten tot het van hun billetjes loopt.......................................... Thuis willen ze geen patatjes en groenten eten, maar bij ons zijn de groentjes van Opa veeeeeeeeeeeeeel lekkerder, bouw er dan ook een verhaaltje rond over de groentjes en aardbeitjes. Gisteren heeft een andere kleinzoontje van 2 jaar van ons gebakken asperges meegegeten, die was er dol op. Edited April 10, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 (edited) Pfoe, wat mooi dat watergeefsysteem. en als ik op internet rond snuffel.. nog geen eens zo duur. Erg handig denk ik als je op vakantie bent etc. Edited April 11, 2011 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 En nog zoveel andere mogelijkheden ermee. Herinner me nog dat ik vorig in juli, was snikheet bloemkool-spruiten en broccoli plantte en deze slap hingen van de hitte, watergeven was geen optie, droogde sneller dan je goot. Nu een leiding ernaast en bij elke plant een steker en druppelen maar tot ze zijn aangeslagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Opa Aarbei... ziet er allemaal erg mooi uit... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Dat zijn aardig wat aardbeien Lijkt mij een geweldig mooi systeem. Misschien toch maar een waterton gaan opsnorren. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Ik bedoel dat het een nogal uniek project lijkt, Zonder Borsalino te kort te willen doen zou ik het planten van aarbeien in een ton niet echt uniek willen noemen. Ik heb het al vaker gezien - misschien niet zo uitgebalanceerd als bij Borsalino - maar het werkt voor veel mensen ruimtebesparend. (Lijkt mij niet dat ruimte voor Barsalino een probleem is ). Op een klein stukje van je tuin zet je de ton en daarin maak je dan die plantgaten rondom. Kun je toch een boel aardbeien kwijt op een klein stukje. En ik neem toch aan dat jullie allemaal die aardbeienpotten wel kennen. Is hetzelfde systeem. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Geweldige foto's B.! Valt dit nog onder hobbytuinieren Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 Ja waar ligt ergens de grens, maar tis en blijft een hobby. Die aardbeiton is een probeersel om seizoen te rekken op een makkelijke manier.Gewoon de ton binnen zetten in de serre ergens eind augustus ofzo. Zou ook in juni-juli eenmaaldragende koelcelplanten in potten in de serre kunnen zetten, maar daar is dan door de tomaten-meloenen-paprika's-komkommers-courgettes en de pepers de plaats niet voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Of je bouwt een tent om de ton heen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Antwoord gehad van de aardige meneer Duivenvoorden.Het gaat Mrak worden van ras dat de Strawberry Tower gaat vervoegen.Nu zorgen dat ik vrijdag of zaterdag voor mijn werk naar Amstelveen moet, en dan sla ik 2 vliegen in 1 klap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted April 17, 2011 Author Share Posted April 17, 2011 De Mrak plantjes zijn vrijdag afgehaald en meteen bij thuiskomst geplant in de Strawberry-Tower. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts