Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

en was je achteraf gezien tevreden met je bouwsel?

wij hebben hier ook nog zo'n blauwe ton staan, waar we ook graag zoiets wilden maken

vooral uit plaatsgebrek

Geplaatst:

Dat was maar als een folieke, was een lekke waterton, ze staat hier nu te niksen.

Maar al bij al was het als je plaatsgebrek hebt een goed alternatief.

De gaten zijn 64mm.

Van de grond af de eerste rij op 25 cm.

De volgende rijen telkens op 12.5cm.

Op elke rij rondom zitten 8 gaten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Dat was maar als een folieke, was een lekke waterton, ze staat hier nu te niksen.

Maar al bij al was het als je plaatsgebrek hebt een goed alternatief.

De gaten zijn 64mm.

Van de grond af de eerste rij op 25 cm.

De volgende rijen telkens op 12.5cm.

Op elke rij rondom zitten 8 gaten.

Mrank is het beste ras dat je daarvoor kan gebruiken ?

Of kan je er ook anderen voor gebruiken ?

Ik wil het namelijk ook misschien eens proberen .

Hoe zet je er dan die plantjes in ?

Gewoon langs de zijkant in het gat ?

Wortels naar binnen toe of gewoon recht naar beneden ?

Geplaatst:

Vond de Mrak niet bijzonder van smaak.

Zou ik het opnieuw doen dan nam ik Evie2, die is veel lekkerder en ook geschikt voor zo te telen volgens Erwin Duivenvoorden, die verkoopt ze.

Heb eerst de ton gevuld en goed aangestampt.

Dan met een pootstok een goed plantgat horizontaal gemaakt zo hoog mogelijk in het gat en planten maar.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik ben dit idee tegengekomen, en laat ik nou net twee soortgelijke tonnen gevonden hebben, maar dan iets kleiner dus ik zet er twee op elkaar. Echt een super idee, en ik gebruik er evie2 voor. De plantjes komen als het goed is morgen al DSC0002201404101131198222014041423181382948481397510356.jpg

Ik heb wel een vraag.

Weet iemand hoe ik water geef in deze ton? Ik las im verschillende forums via een buis in het midden, maar hoe gaat dat in z'n werk? Of kun je ook gewoon vanaf bovenaf water geven? Aan de onderkant zittem 4 gaten om het teveel aan water weg te laten lopen.

Geplaatst:

@galke, ik zou ze zeer zeker niet op elkaar zetten! De tonnen worden echt zeer zwaar als de planten volgroeit zijn.

Ik heb een buis met gaatjes midden in mijn toren staan, deze gevuld met grind en geef via daar water. De toren gaat zijn tweede jaar in, zie het vooral als een leuk iets en niet iets met mega opbrengsten!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ik zie het ook echt als een leuk iets om erbij te hebben, het ziet er tenslotte best leuk uit als ze volgroeid zijn

En dat water geven, blijft er onder niet teveel water staan waardoor het te nat word onderin? Of zijn 4 gaten onderin genoeg om het overtollige af te voeren?

Geplaatst:

Ik heb met een boor er een 15 gaten onderin geboord en dat gaat eigenlijk prima. Moet er wel bijzeggen dat mijn regenton op een plateau met wieltjes staat wat misschien ook wel helpt

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Oke, bedankt dan ga ik er nog een paar extra gaten onder in maken voor de zekerheid, en mijn staat ook op wieltjes (kun je nog net onderaan de foto zien)

• 1 maand later ...
  • 11 maanden later ...
Geplaatst:

2015-05-24-1313011432467785.40

2015-05-24-1341021432467806.41

Zo ziet de aardbeien ton er hier nu uit. Zelf gemaakt, bij de laatste (gelukkig de onderste rij) gaten ging de gatenboor stuk. Heb het opgelost door de ton wat in te graven, staat die ook steviger als het zou waaien.

Volgend jaar ga ik het deksel (dat moest ik er nog zelf afzagen) onderaan de ton vastmaken met een schroef met moer. Dan kan je de ton laten draaien handig om te plukken of om de aardbeien die wat achterlopen wat meer in de zon te draaien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...