danny Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 Goedenavond, welke ziekte zit er op mijn prei, de plekjes zijn een beetje geel / bruin / oranje achtig. Het ziet er uit als een ziekte, maar de prei staat in mijn achtertuin. Ik woon nog maar net in dit huis en deze prei stond nog in de tuin. Foto: Quote
Jorg Geplaatst: 9 augustus 2010 Geplaatst: 9 augustus 2010 (aangepast) Danny, Dat is een veel voorkomende schimmelziekte op prei, het is roest. Gelukkig tast roest niet het witte gedeelte (waarvoor we de prei telen) aan, maar alleen het groene gedeelte. Dus jij hebt er geen last van, de prei plant zelf eventueel wel bij zware aantasting door groei remming en het afsterven van de aangetaste bladeren (langere termijn). Eventueel kan je spuiten. Vorst is ook funest voor de schimmel. Hoe groot is de prei? Want als je ze bijna kunt oogsten zou ik ze niet meer bespuiten. Voorkomen van roest doe je onder meer door er voor te zorgen dat er voldoende luchtcirculatie (ruim planten) rond de planten is, preventief behandelen en goed controleren. Schimmelziektes zoals roest kan je voorkomen of vermijden door volgende preventieve maatregelen: -de planten bestuiven met gesteentemeel zoals bvb basaltmeel.-zet de planten voldoende ruim uit elkaar zodat ze wanneer ze vochtig zijn snel kunnen opdrogen. Een winderige standplaats kan hierbij ook helpen.-hou het perceel onkruidvrij.-gebruik niet teveel stikstofrijke meststof-planten behandelen met een plantenaftreksel zoals heermoesthee of knoflook. 16 september 2010 aangepast door Gast Quote
danny Geplaatst: 10 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2010 (aangepast) OKE, ik denk wel dat ik ze al kan oogsten. Het is leuk en mooi meegenomen dat ze er staan maar ik ga de tuin opnieuw aanleggen... 25 oktober 2010 aangepast door Gast Quote
LucV Geplaatst: 11 augustus 2010 Geplaatst: 11 augustus 2010 Danny, ik heb voor je vraag over vijgen even een nieuw topic aangemaakt.wanneer-kan-ik-vijgen-oogsten-t144.html Quote
freggel Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Vandaag ontdekte ik dat mijn prei ook last heeft van roest. Nou heb ik, na het lezen van het uitgebreide antwoord van Jorg, toch nog wat vragen hierover:Begrijp ik het goed dat ik de prei gewoon kan laten staan en straks, als ze wat groter zijn, kan eten?Tast dit ook andere groenten aan? Ik heb direct naast de prei kolen, aardappel en tomaten staan. Quote blog/freggel/
Jorg Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Freggel, Ja kan ook andere groente aantasten, maar niet direct de groente die jij noemt (kolen, aardappel, en tomaten).De prei kan je gewoon laten groeien en prima consumeren. De aangetaste bovenste en buitenste bladeren eet je toch niet.Je kan ook spuiten mocht je puntgave prei prefereren Quote
freggel Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Pfieuw! Ik zag alweer een preioogst verloren gaan! Gelukkig maar. Dank voor je antwoord! Quote blog/freggel/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.