seeten Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Hallo, tuinders,Verleden week wortelen gezaaid. Vanaf wanneer moet ik ze beschermen tegen de wortelvlieg, en wat is de beste manier??Hartelijk dank op voorhand.Seeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anita1900 Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 volgens mij helpt het heel goed als je er uien naast plant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Wortels en uiten naast elkaar planten helpt bij mij absoluut niet.Ik zet de boel onder gaas.Dat gaas moet erover VOORDAT de wortels opkomen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Wortelvlieg kun je meestal verwachten tussen half april en half mei. Dan komen de maden die in de grond overwinteren tot leven en verpoppen zich. In een seizoen brengen ze 2 of 3 nieuwe generaties voort. Vroege wortelen in de kas of platte bak, gezaaid in ca. februari, zullen aantasting waarschijnlijk voor zijn. Vanwege de zachte winter zal ik zeker dit jaar mijn buitenwortels vrij snel afdekken met gaas, zo gauw ze echt boven staan. Kans dat de vliegjes nu niet wachten tot half april met eitjes willen leggen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 De natuur loopt op dit moment ongeveer een maand voor ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Bij mij staat de pot met wortels bovenop één van de kippenrennen... Naar het schijnt vliegen de wortelvliegjes max 1 meter hoog.... Maw, in mijn pot zullen ze nooit geraken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Goedemorgen! Welk gaas kan ik hier het best voor gebruiken? Het is mijn eerste jaar met een eigen volkstuin dus ik moet alles nog leren, en er zijn zoveel soorten gaas dat ik door de bomen het bos niet zie. Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Je kunt echt anti-insectengaas gebruiken (bv. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten - ff naar beneden scrollen - teeltgaas K)of vitrage (bv. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/) Vitrage is goedkoper, maar gaat veel minder lang mee. Wel heel handig als je het eerst eens wilt proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts