Sepp Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 Ik ben een enorme tuin leek en heb al heel veel gezocht op dit forum en internet ivm de Fragaria x ananassa.Is dit een doorloper? Niet dat ik straks bloempjes ga plukken terwijl dat niet de bedoeling is. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 25 maart 2014 Geplaatst: 25 maart 2014 Fragaria x ananassa is een naam om de aardbei in het algemeen aan te duiden. Verder zegt het niets over het ras, dus kan het werkelijke van alles zijn (alles wat op een aardbei lijkt zegmaar). Staat er toevallig niet nog iets na de x ananassa? In de vorm:Fragaria x ananassa 'Deze Naam Moet je Googlen' Groetjes, Frank Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Frank Houweling Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 Haha, ik snap de verwarring! Het gene wat je bedoelt is de 'ananasaardbei'. Fragaria ananassa is de botanische naam voor de aardbei. Volgens mij geeft de x voor de soortnaam aan dat het een hybride is tussen verschillende ondersoorten. Er zijn verschillende cultivars die wit zijn; en deze worden 'Ananasaardbeien' of 'Pineberry's' genoemd. De botanische naam van een ananasaardbei zou dus zijn:Fragaria x ananassa 'Anablanca'En de Nederlandse naam: 'Ananasaardbei'. De Ostara zou als volgt zijn:Fragaria x ananassa 'Ostara' etc. etc. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Katja1604 Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 (aangepast) Ah, weer wat geleerd!! Tja, dat ananassa is idd een beetje verwarrend! 27 maart 2014 aangepast door Gast Quote
Sepp Geplaatst: 27 maart 2014 Auteur Geplaatst: 27 maart 2014 Helaas staat er verder niets bij.Is het mogelijk om dit te zien aan uiterlijke kenmerken? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 Je kunt het altijd proberen te raden aan de hand van grootte/vorm, rijptijd en natuurlijk het feit of het een doordrager is of niet. Daarnaast groeien verschillende soorten aardbeien anders (hoger/groter blad etc.) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 Plaats es een foto ? Is wel lastig nu nog hoor, maar enkele rassen haal je er wel tussenuit al wel. Quote
Sepp Geplaatst: 27 maart 2014 Auteur Geplaatst: 27 maart 2014 Zal morgen ff foto maken en plaatsen. Quote
Sepp Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Ondertussen weet ik dat het de 'Ostara betreft.Maar nu lees ik verschillende verhalen over het plukken van de bloempjes die zich nog moeten vormen.De 1 zegt bij eerste oogst overige bloempjes verwijderen en anderen zeggen weer de eerst zichtbare bloempjes verwijderen. Wat is nu de juiste volgorde? Quote
henkg Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Erwin Duivenvoorden schrijft dit: ... Wat bij doordragers erg van belang is dat in het voorjaar de eerste bloesem verwijderd wordt. Dit doet men ongeveer tot eind mei. Hierna zal men bij sommige soorten ook moeten krenten of dunnen. Dit houdt in dat van elke tros 1/3 verwijderd moet worden. Wij zeggen altijd de 4 kleinste bloemetjes eruit knijpen. Als de tros is afgedragen of nog maar weinig kleine aardbeitjes heeft dan de hele tros verwijderen om de plant te stimuleren om weer een nieuwe tros te maken. Doordragers als Ostara hebben ook behoorlijk de ruimte nodig. Maximaal 4 á 5 aardbeienplanten op de vierkante meter. Geldt alleen voor doordragers, niet voor juni-dragers, dan geen bloesem verwijderen!! Meer: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Sepp Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Ok bedankt, dan gaan we het maar zo doen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.