flatser Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Sinds een paarweken ben ik bezig om in huis plantjes op te kweken, om later in de koude kas en de tuin te zetten. Voor het ontkiemen heb ik een verwarmde kweekbak geknutseld en voor het opkweken een stellage met tl-verlichting. Werkt perfect, de planten groeien als kool. Vanmorgen schrok ik me een ongeluk: de koolrabiplantjes en de prei zijn aangevreten, 1 koolrabiplantje is volledig verdwenen, van andere plantjes ontbreekt steeds 1 blad met steel. Alsof het blad van de stengel is afgerukt. precies zoals in de tuin gebeurt met koolplanten als de duiven toeslaan. De kweekopstelling staat op de zolder. Ik heb geen sporen van slakken gezien, ik heb geen vogels in huis en muizen heb ik ook nog nooit gezien of gehoord. De pepers, tomaten, knolselderij en basilicum zijn onaangetast. Iemand enig idee wat mijn plantjes opvreet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Een muis misschien? Dat is het enige wat ik kan bedenken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Waar komt de aarde vandaan die in de potjes zit? Kan het zijn dat daar slakkeneitjes in hebben gezeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Dat laatste dacht ik dus ook. Je hergebruikt potgrond van vorig seizoen ? Of je gebruikt niet zorgvuldig schoongemaakte en gecontroleerde zaaibakjes van het vorige seizoen ?Slakjes kunnen heel klein zijn, en zich overdag ongezien houden. Bekijk randjes hoekjes en gaatjes eens goed. Echt hoogstwaarschijnlijk slakken hoor. Hoeft er maar 1 te zijn zelfs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flatser Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Ik vermoedde dat het geen slakken waren maar een muis. De vraat was te groot voor éénjarige slakjes en de afgebeten blaadjes waren ook volledig verdwenen. Slakken nemen doorgaans hppen uit de bladeren, maar laten toch de bladstengels meestal links liggen. er waren ook geen slijmsporen te zien. Vannacht de proef op de som genomen: Twee stukjes chocolade (1 puur, 1 melk naast de kweekbak gelegd.Toevallig lag ik wakker en hoorde ik hem scharrelen, en 's ochtends was het stuk melkchocolade verdwenen. Moet een muis zijn. (of een rat? niet te hopen) Nu nog een manier vinden om het levend te vangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Lees verder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flatser Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Even simpel als elegant. Had ik nooit kunnen bedenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saffraan Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Ben je zeker dat die val gaat werken? Muizen hebben heel scherpe nagels waarmee ze goed kunnen klimmen. Ooit eens muizen gehad op zolder en mijn slaapkamer was daar. Een tijdje gewoon stil gezeten en geobserveerd en ze kwamen vanzelf te voorschijn. Heb ze toen zonder enige moeite zien klimmen langs de deur en ze liep ook eens over mijn rug toen ik een middagdutje aan het doen was... creepy! Maar, ik zie ze dus wel hun nagels in plastiek planten om omhoog te klimmen. Een grote glazen pot zou beter zijn denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Nu moet ik denken aan mijn moeder op de camping......lang geleden.die deed de curverbak open (zo'n koelbox-model) en daar zat iets in.... ik had nog nooit mijn moeder zo zien flippen Die muis kwam er duidelijk niet uit en rende rondjes op de bodem!!!Wie was banger........mijn moeder of de muis.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts