Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tamme kastanje

Nycave

Recommended Posts

Ik heb vorig voorjaar de veredelde tamme kastanje Lyon aangeschaft bij fruittuin.com.

Dit schijnt een heel productief soort te zijn. Ik hoop dit jaar al enkele kastanjes te krijgen.

Een zaailing is veel goedkoper in aanschaf maar dan moet je engelen geduld hebben (10 jaar) eer je wat kan oogsten.

Beter dan wat meer investeren in de aanschaf is mijn mening.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Bij ons staan 2 tamme kastanje bomen .

Soort weet ik niet ,ze zijn zeker al 30 jaar oud, stonden al hier toen ik hier kwam wonen.

De kastanjes zijn stukken kleiner dan de tamme kastanjes die ik bij de groenteboer zie liggen. Wel heerlijk van smaak maar een heel gepeuter voor je wat te eten hebt. Ik pof ze 's winters bij een vuurtje buiten of kook ze voor b.v. in de pompoensoep, heerlijk.

Zet ze wel op een plek waar je niet wilt zitten of veel loopt.

De honden hier mijden in de herfst altijd de plek van de tamme kastanje, er valt nogal eens een scherp projectiel naar beneden en het gras ligt bezaaid met venijnig stekelige schillen.

Ik heb twee tamme kastanjes gezet, twee cultivars, De Lyon en Marigoule. Het nadeel van deze cultivars is wel dat ze niet zelfbestuivend zijn, en je dus intrinsiek een tweede kastanjeboom in de buurt moet hebben. Ze zijn vier jaar geleden geplant, en leveren nu al een kleine oogst op (30-40 kastanjes per boom). En die kastanjes zijn van een behoorlijk formaat

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 2 weeks later...

Hier staat ook een hele oude tamme kastanje van de vorige bewoner van ons huis. Ras onbekend bij mij, leeftijd helaas ook. Wat ik wel weet: Prachtige boom, manshoog en produceert ieder jaar braaf kilo's en kilo's kastanjes. Heerlijk uit het vuistje, in de stamppot, of gepoft met boter en suiker. Ja, ik ben erg tevreden!

Home is where the harvest is.