sandra.verhaegen Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Hallo, Dit leek mij de enige sectie waar ik mijn vraag kan stellen, misschien zit ik verkeerd... In mijn moestuin zijn er momenteel enorm veel gaten in de grond waar hommels verblijven. Ik vroeg me af wat er gebeurd als ik deze gaten al dan niet per ongeluk dichtdoe... Gaan de hommels dan dood, of kunnen ze zich eruit graven? Liefst wil ik deze prachtige en nuttige beestjes dus niet afmaken, en ik probeer de gaten te laten zitten, maar soms gooi ik er al eens eentje per ongeluk dicht. Groetjes,Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 tsja, ze hebben die gaten ook gegraven toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terra nullius Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 hommels die putten graven? denk dat ze eerder bestaande putjes gebruiken om te nestelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Hommels graven nooit zelf gaten, die gaten welke je ziet zijn muizengaten, hommels verkennen nu zeer laag vliegend over de grond de bodem, ze 'ruiken 'muizengaten(holen) en kruipen erin om dit te verkennen, indien een muizennest van (hooi, wol) onbewoond blijkt dan nemen ze dit graag in beslag om een nieuwe kolonie te stichten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Kruipen ze ook wel eens onder/tussen houtstapels? Ik heb vanachter op m'n mesthoop een hoop oud hout ( houten borders ) en snoeihout. Ik heb ook opmerkelijk veel hommels en bijen in m'n tuin, dus vermoed ik dat ze zich daar huisvesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Misschien zit daar ook wel woelmuizen gaten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 aardhommels graven hier wonen ze af en toe in een vogelhuisje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Nou ja, ik bedoel zelf graven ze geen nestholte, aan het eind van de zomer gaan de jonge bevruchte koninginnen zichzelf wel ondiep onder de grond ingraven voor een lange winterslaap. Is maar minimaal aan 'graafwerkzaamheden' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Misschien zit daar ook wel woelmuizen gaten.Daar zit van vanalles veel gaten... Heb een ware rattenplaag in de tuin gehad ( tijdelijk even ingedijkt.... met behulp van gif en de kat ) en die beesten hebben hier bijna alles ondertunneld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts