Geplaatst: 6 april 201411 j In de afgelopen jaren heb ik heel veel foto's geschoten. Ik weet het exacte aantal niet, maar het zal vermoedelijk ergens tussen de 20.000 en 25.000 moeten liggen. De map waar deze foto's instaan + m'n eigen filmpjes is al groter dan 110 GB. Momenteel staat alles in mapjes, op datum gesorteerd en soms nog voorzien van de plaats, vakantie, etc. Zijn er hier toevallig mensen die ook zo'n enorme hoeveelheid foto's op de computer hebben staan? Hoe houden jullie het overzicht? Zijn er eventueel programma's die het overzichtelijker kunnen maken, of niet? Want ik merk nu dat ik soms totaal geen idee heb wat voor foto's ik nog heb.. En dat is best zonde. Alvast bedankt > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 6 april 201411 j Er schijnen programmas voor te bestaan, maar zelf gebruik ik het niet. Ik had ook het probleem van een HEULE berg fotos waarvan ik niet wist hoe ze te ordenen. Ik ben aan dat klusje ziljoen keer begonnen, maar omdat er in de tussentijd ook steeds nieuwe fotos bij bleven komen was het dweilen met de kraan open. Uiteindelijk heb ik alle ongeordende foto's gewoon in een map 'vroeger' gegooid en heb ik besloten alle nieuwe foto's gewoon direct te ordenen. Ik heb eerst mappen gemaakt voor de onderwerpen die ik veel fotografeer (feestjes, huisdieren, fotografie (het kunstzinnige gedoe zegmaar), events (alle foto's van bijvoorbeeld een dagje wandelen, bezoek etc.), tuin en nog wat meer. In die mappen zitten weer mappen met jaartallen, daarin weer mappen met maanden. En daarin maak ik dan weer per fotoshoot mappen aan met de datum en een korte omschrijving. Als ik nu foto's op de pc zet zet ik ze dus gelijk in de goeie map. En dat is echt een erg prettig en efficient systeem moet ik zeggen! Edit: ohja, en om de mappen ook op volgorde van datum te laten staan moet je dus de goede tijdsnotering gebruiken in de naam. Dat is dus anders dan wat we gewend zijn in nederland, namelijk: jaar-maand-dag (het is vandaag dus 2014-03-06).
Geplaatst: 6 april 201411 j Oei, en ik die dacht dat het 2014/04/06 was! Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 6 april 201411 j Hier een dergelijk probleem, al heb ik bij lange na niet zó veel foto's. Op een gegeven moment heb ik besloten dat al mijn oudere fotos, die al in enigszins geordende mappen stonden , op een externe harde schijf te zetten en van mijn pc te halen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat ik nooit die externe harde schijf er bij haal. Ik ben gewoon te veel met mijn huidige foto's bezig. Maar niet weggooien ! Dan is er iets anders. Ik maak veel foto's ja, maar gelijk na thuiskomst selecteer ik al , en streng. Tegenwoordig ook strenger dan vroeger. Gooi meer dan de helft gewoon weg. Wég met die ballast !Dan maak ik dus mappen, waar ik alles ingooi naar de beoordeling van dat moment. En nóg kom ik er achter dat ik oude mappen bijna niet bekijk. Nodig weer een schiften dus !Vrienden van me ( beroepsmatig met foto's bezig ) hebben wel eens zo'n programma gebruikt of geprobeerd, wat automatisch schift. Niet doen ! Jij bent jij, en alleen jij kent de waardes toe aan je foto's. Heel vreemd dat een programma dat zou moeten doen. Het werkt wel, maar er gebeuren ook dingen die nooit jouw keuze zou zijn. Eigenlijk logisch ook. "Opnieuw" beginnen is wel een goede optie denk ik. Vanaf nú het georganiseerder aanpakken. Streep zetten en al het eerdere op een andere plek zetten. Niet weggooien , maar weg van de pc.
Geplaatst: 6 april 201411 j Elke foto een unieke naam door 2 foto's van vandaag bijv. 140406-001 en 140406-002 te noemen. 14 = jaar 04 = maand 06 = dag 001 = volgnummer. Hierdoor vallen ze ook altijd automatisch op chronologische volgorde. (Als er dagen zijn dat je meer dan 100 foto's maakt, moet je de laatste reeks 4 cijfers geven: -0001) De meeste foto-archiveringssoftware en ook bewerking-software heeft hiervoor een automatische funktie: "batch rename", waarin je diverse voorkeuren kunt instellen. Daarnaast bestaat er in software als Lightroom e.d. de mogelijkheid om elke foto van metadata te voorzien en daarin kun je ook bepaalde "tags" toevoegen...zeg maar labeltjes.Dat kan ook bij heel veel foto's tegelijk. Zo kun je wie er op staat (Tante Truus) of de gelegenheid (Verjaardag) of het onderwerp (oogst uit moestuin) e.d. aangeven en later op die tags snel alle foto's zoeken die daarover gaan. (Bijvoorbeeld alle foto's door de jaren heen waar tante Truus op staat). Ook kun je dan nog rubrieken e.d. als tag toevoegen (bijvoorbeeld met een kleur) Natuur/tuin/familie/dieren e.d. volgens hetzelfde principe. Maar...maar...eigenlijk werkt dit alleen goed als je consequent bent en systematisch, en de tijd neemt om al je beelden in dit systeem te brengen en dat ook goed bijhoudt. En....hopelijk ten overvloede.....vergeet niet om geregeld een back-up te maken van al je foto's (bijvoorbeeld op een externe schijf). Je zou niet de eerste zijn die alles kwijt is omdat een harde schijf crasht of je computer het begeeft! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 april 201411 j ik sorteer gemaakte foto's direct in mappen na het selecteren. basis mappen zoals tuin, katten, aquarium. verder jaartal mappen zoals "2013 Ameland" (eerst het jaartal voor sortering van de mappen op jaartal). ik geef de foto's geen speciale naam maar sorteer de foto's op "gemaakt op" (camera goed instellen dan komen zelfs met meerdere camera's alles in de chronologische volgorde). ik gebruik verder geen onderverdeling met mappen. wanneer ik door de map heen scrol kan ik alle foto's terug vinden. eerder had ik wel verder onderverdeeld in mappen per maand maar dat vond ik alleen maar lastig, bij zoeken naar een foto moet ik dan meerder mappen door kijken. goede tip weknow. mijn foto's staan ook niet op mijn laptop want die vertrouw ik op het moment niet. de foto's staan allemaal op de huis server waar ik vanaf elk aangesloten apparaat direct toegang tot heb dus ik kijk ook sneller foto's terug. daarnaast nog een back-up van bepaalde fotomappen (en andere belangrijke gegevens) op een externe schijf die elders ligt. voor het geval er brand uitbreekt of spullen worden gestolen.
Geplaatst: 6 april 201411 j Elke foto een unieke naam door 2 foto's van vandaag bijv. 140406-001 en 140406-002 te noemen. 14 = jaar 04 = maand 06 = dag 001 = volgnummer. Hierdoor vallen ze ook altijd automatisch op chronologische volgorde. (Als er dagen zijn dat je meer dan 100 foto's maakt, moet je de laatste reeks 4 cijfers geven: -0001) waarom zou je dat doen als je ook gewoon de originele naam kunt laten staan? Die staan dan namelijk ook automatisch op chronologische volgorde (zo niet dan heb je echt een prutcamera).
Geplaatst: 7 april 201411 j Ik geef foto's 'tags' en 'sterren' mee in de mapnaam waar ze in staan. (ik gebruik Adobe Bridge)Zo kan je door op bepaalde tags te zoeken, de mappen te voorschijn toveren. Per jaar heb ik een map, waar mappen in staan als '20140314_moestuin_bob_sla' met foto's van die dag.Mijn aller beste foto's kopieer ik naar m'n map 'favorieten'. Als iemand vraagt om een paar leuke foto's te sturen, dan hoef ik maar in die map te kijken. (de inhoud wisselt regelmatig) Overigens wel grappig; ik heb 2,5 jaar aan de Fotovakschool in Amsterdam gestudeerd. Ook de 'workflow' is aan bod gekomen
Geplaatst: 7 april 201411 j poeh, het zal dan wel aan mijn amateurisme liggen, maar na een dagje dierentuin kom ik toch rustig thuis met 1000 foto's, om maar niet te spreken over 2 weekjes vakantie! Om die allemaal te gaan renamen.... dan zet ik ze liever in een aparte map zodat ik gewoon direct altijd weet waar het staat.
Geplaatst: 7 april 201411 j Is er niemand die online een back up maakt? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 7 april 201411 j ik heb natuurlijk wel foto's en dergelijk online staan maar dat is meer om te delen dan als back-up. een back-up hou ik liever in eigen hand. poeh, het zal dan wel aan mijn amateurisme liggen, maar na een dagje dierentuin kom ik toch rustig thuis met 1000 foto's, om maar niet te spreken over 2 weekjes vakantie! Om die allemaal te gaan renamen.... dan zet ik ze liever in een aparte map zodat ik gewoon direct altijd weet waar het staat. foto's hernoemen kan met windows heel snel (geen idee hoe dat met linux is). alles selecteren> rechter muisknop > naam wijzigen. dan krijgt elke foto dezelfde naam + volgnummer. maar wat je zegt, het is nogal nutteloos als je de foto's gewoon chronologisch op cameradatum kan sorteren (in de map rechter muisknop> sorteren op > meer... > "genomen op". dus niet "datum" want dat is meestal de datum van importeren)
Geplaatst: 7 april 201411 j Niet specifiek van foto's, maar eigenlijk van alles wat belangrijk is, maak ik een back-up op Dropbox. Ooit met een trucje extra opslagruimte gekregen waardoor ik 60GB kwijt kan daar, en dat is voor mij genoeg. Ook handig als je op een andere pc een bepaald document oid nodig hebt.
Geplaatst: 10 april 201411 j Ik word behoorlijk nuts van al die synchronistaties in the cloud. Heb ik inmiddels mijn foto's die op Whatsapp binnenkomen uit staan om vanzelf naar Dropbox te verdwijnen, maar dan nog. Er staat overal van alles. Ik zie daar de lol eigenlijk niet meer van in. Ik wil al die zooi helemaal niet overal opgeslagen hebben. Goddank heeft mijn camera geen wifi ofzoiets, anders zou het helemaal uit de hand lopen. Ben ik daar absoluut ook niet de slimste, werk met én pc én met mac. Maar alles gaat van hot naar her. Té veel té veel.Denk eigenlijk dat mijn gratis dropbox ruimte binnenkort wel op is. En ICloud, daarvan ben ik mijn ww kwijt
Geplaatst: 10 april 201411 j Ja ik vind die clouds persoonlijk ook niet echt geschikt als backup. Je geeft het dan wel compleet uit handen. Je hebt geen controle over de veiligheid van de servers waar het op staat, geen controle over de veiligheid van het programma, je kunt er niet bij als daar de stroom uitvalt of de servers overbelast zijn of als je geen internet hebt, de service kan zomaar besluiten er mee te stoppen, de service kan sowieso bij al je bestanden (en er dan ook god weet wat mee doen), ze staan op het internet en als iets op het internet staat staat het daar meestal voorgoed, alleen doorgaans zonder dat je weet waar. Ik vind clouds heel handig voor het delen van bijvoorbeeld foto's van onze buurttuin ofzo, maar mijn privezaken houd ik liever gewoon in eigen beheer. Gewoon op een losse harde schijf dus.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.