jens Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 ik ben op zoek naar goede soorten van bovenstaande groenten,ik ga een dezer dagen een bestelling plaatsen en ik zou graag toch redelijk wat bonen en erwten gaan kweken aangezien dat de groenten zijn die we het meest eten. ik kwam op de website van tabernal zaden terecht en daar zag ik heel veel bonen en erwten maar ik zou graag jullie ervaringen horen ook voor courgettes wil ik 1 gele en 1 groene soort zetten,welke zijn het lekkerst? en dan nog een lekkere soeppompoenalvast bedankt Quote
Estemy Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Helaas kan ik je goede soorten niet aanraden, want het is mijn eerste jaar met pompoenen (ik had vorige jaar wel sierpomponen) en courgettes. Ik heb deze jaar 3 soorten courgettes:1. De Nice uit Lidl - ronde vruchtjes. Gezaaid op 1.maart en nu al is de plant gigantisch groot. Ik zou dit soort wel aanraden als een snelle groeier, over hoeveelheid en smaak van vruchten is het nog te vroeg om iets te zeggen.2. Gele courgette - volgens mij bestaat er maar een soort en dat heet ook Gele courgette (?). Die van mij heb ik via een zadenpakket uit Groot-Britannie gekregen (via Amazon). Ik heb die zaden als cadeau gegeven naar mijn grootouders, maar die zijn inmiddels, helaas, overleden. In ieder geval is het nu best belangrijk dat dit soort het goed doet, want dat is mijn manier om mijn grootouders te herdenken. Ik heb de plant 02.04 gezaaid en hij ziet al mooi op mijn vensterbank.3. Long Green Trailing - dit is een klimcourgette via 123zaden.nl, en speciale ras dat in een moestuin bak past. Hij heeft wel een klimrek of support nodig. Ook 02.04. gezaaid, maar nog niet uit. Ik heb ook 5 soorten pompoenen:1.-2. De eerste twee soorten zijn zelf-geoogst uit biologische pompoenen uit Lidl en AH. Allebei op 02.04. gezaaid en de kiemblaadjes zijn al uit. Ik heb nog hartstikke veel zaden over, want uit een pompoen krijg je zo veel. Deze twee zijn middelmatige pompoenen met donkeroranje kleur en lichtoranje vruchtvlees.3. Big Max uit 123zaden.nl. Ik had mijn eerste poging met deze soort begin april, maar de plant kwam niet zo goed uit - hij had rare bladeren en kreeg later een soort schimmel of wat dan ook. Ik heb de plant weggegooid en op 02.04 opnieuw gezaaid, maar die is nog niet uit. Het moet een grote pompoen worden.4. Rouge vif DÉtampes. Ook een grote pompoen, 02.04 gezaaid en nu al uit. 5. Uchiki Kuri - een van de meest bekende rassen. Dit is wel mijn eerste jaar maar ik zou dit soort voor je aanraden, want waarom zou iedereen anders dit pompoen kweken als het niet lekker zou zijn? Ik heb de zaden via zadenenvelop gekregen (deze forum) en het moet een middelmatige pompoen worden (17-18cm). Ik zou niet heel veel geld besteden aan pompoenen en courgettes, volgens mij zijn de meeste soorten zeer goed en makkelijk om te kweken. Smaak is natuurlijk wel belangrijk, maar hier heb ik (nog) geen ervaring. En deze week hebben ze ook plantjes van courgettes op de plantenmarkt van Lidl, als je de eerste jaar liever niet zelf kweekt! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
jens Geplaatst: 10 april 2014 Auteur Geplaatst: 10 april 2014 het spijt me van je grootouders,mooie manier om ze te herdenken. ik denk dat je wel gelijk hebt dat er veel courgettes en pompoenen zijn die goed smaken een courgette smaakt ook niet naar heel veel dus de smaakverschillen zullen ook wel meevallen,maar ik wil toch zeker weten dat ik een goed ras heb Quote
harmony Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 De uchi kuri vind ik ook een heel lekkere pompoen, wij hebben pas vorige week de laatste van afgelopen zomer gegeten, dus goed houdbaar (wij hebben ze in een kistje met stro bewaard op de overloop, waar geen verwarming is).De ronde courgettes zijn ook heel lekker, voor alle courgettes vind ik gelden dat je ze jong moet oogsten. Groet, Monique Quote
Almond Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Veel advies kan ik niet geven, ik ben ook nog een beginner! Vorig jaar had ik "Long Green Trailing" in mijn tuin staan, deze had heerlijke en stevige courgettes dus ik zou deze zeker eenieder aanraden Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Saffraan Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Hoewel ik hem zelf niet zaai dit jaar, zou ik de butternut pompoen aanraden. Hij is lekker en vooral zeer lang houdbaar!Naar het schijnt is de bleke italiaanse courgette ook een aanrader. Zelf zaai ik dit jaar - de spaghetti pompoen - eigenlijk een courgette (vooral om eens iets anders te proberen)- uchiki kuri (is hier nog vernoemd, schijnt heel lekker en lang houdbaar)- new england pie (schijnt vooral ook qua smaak een aanrader) en van de courgettes: - de diamant (niets speciaals) - de table dainty (dit is een gestreepte, kortere cougette) Quote
Jorg Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Bonen: Voor te eten als sperzieboon teel ik stokbonen, namelijk de spekboon ras Terli. Ze worden niet heel veel dikker dan sperziebonen (wel tijdig oogsten uiteraard). Het grootste voordeel is echter dat ze na invriezen niet zo taai of slap zijn sperziebonen. Gewoon lekker eigenlijk. Een aanrader! Erwten: Kelvedon wonder (klassieker) Courgette: geen bijzonder ras, goedkoopste zoeken. Pompoen:Specled hound f1, groene hokkaido (beiden lekker). Heb ook nog sweet dumpling liggen, maar nog niet verwerkt tot iets eetbaars dus nog geen smaakervaring). Uchu kuri vond ik zelf niet lekker. Quote
jens Geplaatst: 10 april 2014 Auteur Geplaatst: 10 april 2014 bedankt voor alle reacties,zo een spekboon komt er zeker in de pompoenen moet ik eens opzoeken,ik wil ook nog komkommer kweken,dat ben ik vergeten erbij te zetten,bij deze dus:wie heeft er ervaring met komkommer buiten kweken Quote
Claudia69 Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Is natuurlijk ook wel een kwestie van smaak, maar deze rassen doen het hier goed (zandgrond):- struikbonen: Prelude (vlezig en zacht boontje, oud ras, Aveve en andere) + Ferrari (dunner en harder Chinees boontje, ook vrij laat te zaaien - Aveve)- staaksnijbonen: Helga (Aveve en andere)- pompoenen: Uchiki Kuri (kleine, oranje pompoenen die lang bewaren en zowel in soep als ovenschotels lekker zijn - Somers en andere) en Muscade de Provence (grote geribde pompoen die zeer zoet is, vers naar de structuur van watermeloen neigt, en lang bewaart - Vilmorin en andere) - Butternut geeft minder vrucht. Opgelet: Uchiki Kuri rankt en klimt zonder problemen hogere gewassen in - Muscade groeit langs de grond.- courgette: black beauty (zowel klein als groot te gebruiken - uitgegroeide exemplaren bewaren ongeveer even lang als pompoenen en zijn geschild een prima basis voor een gemixte soep - Aveve en andere) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.