Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

hallo allemaal, ik heb een tijdje geleden wat fruitboompjes ge-ent. Dat lijkt redelijk gelukt, alhoewel niet alles aanslaat.

Hier een foto:

DSC010712921397479867.jpg

Ik heb bij de onderstam alle zijtakjes weggebroken. Ik vraag me nu af wat ik met de nieuwe takjes van het enthout (die uit de al aanwezige knoppen komen) moet doen. Komt nu de lengtegroei uiteindelijk uit de bovenste knop of uit het afgeknipte bovenvlak van het enthout?

Ofwel, moet ik alle zijtakjes van het enthout ook uitbreken of moet ik de bovenste overhouden?

Ik heb al veel gelezen over hoe te enten maar niet over hoe ik daarna verder moet.

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

Bedankt alvast,

groeten jds

Geplaatst:

nog niets afbreken , ook niet op de onderstam.

Laat eerst alles goed in groei komen . Hoewel goede start is de ent nog niet 100% geslaagd.

het is te vroeg nu al alles weg te snoeien, ook de onderstam nog even gerust laten.

wat de ent betreft. Laat nog een tijdje uitgroeien , bind binnenkort de mooiste scheut aan en doe dan de overige weg. Ik laat vaak de onderste staan , soms de 2e , zelden de bovenste.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok, ik was bang dat er met veel bladeren aan de onderstammen te weinig sap overbleef voor het enthout.

Ik laat de zijtakken nu dan even zitten. Als ik de onderste of de tweede tak laat staan, moet ik daarna het enthout nog afknippen om een mooi rechte vorm over te houden? Uiteindelijk wil je toch een mooi rechtopgaand stammetje.

En wanneer haal ik dan wel zijtakken weg?

Bedankt voor je reactie!

Groeten jds

Geplaatst:

In tegendeel , door de scheuten te laten staan gaat de wortels veel meer sap naar de plant sturen. En wees gerust , het meeste sap daarvan gaat naar de top van de plant.

Wanneer is de keuze van scheut op de ent maak ? als de scheuten pakweg 20 cm hoog zijn. Zeker tijdig aanbinden. Ja als je de 2e scheut of de onderste houdt (vaak is de 2e de mooiste) dan moet je het stuk erboven schuin afknippen erboven.

Die twijgen zijn nog een tijdje erg buigzaam , en bij het aanbinden kan je die mooi recht aanbinden. Voorzichtig te werk gaan !

Heel vaak gemaakte fout is veel te snel alles wegknippen onder een bepaalde hoogte. Ook als je bvb ooit een half of hoogstam zou zelf enten , laat de scheuten op de stam een tijd staan. plant gaat veel sterker groeien , de stam wordt er sneller dikker van dan wanneer je die kaal zet.

Geplaatst:

Mijn ervaring is is voor het uitlopen de knoppen weg vrijven ma als de vergroeiing op gang komt dan kan een beetje opslag geen kwaad verwijder het dan als ze erg snel gaan groeien.

Hoe snel de planten groeien ligt ook aan het wortel gestel van de onderstam. Ik ben hier wat erg ver terug gesnoeide in de wortels gekregen van een kweker. Die lopen nu minder mooi uit.

Geplaatst:

Interessant topic, is er ook een mogelijkheid dit expliciet te volgen?

[*]

Geplaatst:

onderaan het topic staat links de optie "Abonneer op dit onderwerp"

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic