Kvdb3700 Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Dag allemaal,alweer een nieuw probleem.ahem. deze keer hangen mijn tomatenplantjes al een tijdje slap,ze krullen en verkleuren naar bijna grijs.Ik heb het forum doorzocht maar vond niet echt iets dat overeenkwam in mijn situatie.De temperatuur in men groeikas blijft constant hetzelfde. De plantjes zijn nooit buiten gezet.Ze worden via de onderkant bewaterd om "verdrinken" te voorkomen.Er zijn geen ongedierte in de buurt. Zijn er nog dingen die dit kunnen veroorzaken en kan ik ze nog redden? Quote
Erny Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Van onderaf bewateren betekent natuurlijk niet dat ze niet te nat staan... 1x in de zoveel tijd water in de bak, en na een uur of twee het overtollige water weer afgieten is een goeie methode. Hoe vaak geef je water, hoe voelt de grond aan...Doorzichtige potjes ook niet aan te raden, vanwege wortelgroei/ontwikkeling. Wat is de temperatuur waarin je ze opkweekt.... Quote
Bit Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Ze lijken mij in ieder geval te nat te staan. Heb zelf nu 2 tomatenplanten hier thuis voor het raam staan ( 2 a 3 uurtjes zon ) . Krijgen eens in de 2 a 3 dagen water van onderaf, en daar wordt de grond bovenop niet donker van. Dus niet veel denk ik. Quote
methikal Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Ik vermoed dat dit het gevolg van te vaak bewateren is en daarmee teveel water.Ik bewater ook van onderen en daarna gaan de blaadjes altijd een beetje hangen. Ik bewater ze maar 1x in de 8 tot 10 dagen. Quote
Kvdb3700 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Geplaatst: 14 april 2014 Ai dan ben ik wel heel fout bezig Ik laat alle plantjes namelijk dagelijks in de bak staan gevuld tot 1cm water.Wanneer het waterpijl wat lager staat vul ik al direct bij.het is er ongeveer 18 graden denk ik. Quote
Kvdb3700 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Geplaatst: 14 april 2014 Dus dan best een paar dagen geen water meer geven? Dat van die doorzichtige potjes snap ik toch niet helemaal Quote
Erny Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Das duidelijk dan... Minder bewateren. Voor wortelgroei ook wel belangrijk... dan moeten ze op zoek naar water en groeien daardoor. Je pepers mogen ook wel lekker droog worden voordat je ze weer water geeft. Over de doorzichtige potjes, heb even wat van het chillipeper forum gehaald:http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=1042&p=17182&hilit=doorzichtige+potjes#p17182"Het verschijnsel dat wortels niet graag in het licht groeien is een omgekeerde reactie van een plant die naar het licht groeit (onder invloed van auxines), verschijnsel waaronder dit gebeurt is fototropie zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fototropie " Quote
Kvdb3700 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Geplaatst: 14 april 2014 Ok dan weet ik wat te doen Water eruit en de potjes (tijdelijk tot ik er nieuwe kan halen) dicht tapenDank je wel Quote
Riverdale27 Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Eigenlijk mogen ze dus goed droog staan? Quote
Itoero Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Ja, tomaten kunnen veel beter tegen droogte dan tegen nattigheid.Zolang ze nog geen open bloempjes hebben geef ik pas water als de bladeren slapjes beginnen te hangen. Je kan de potjes ook in gekleurde potjes zetten, dan moet je niks tapen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
geertlaurent Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Tomaten en water = slechte combinatie en ze staan inderdaad wel heeel erg nat. Die uiterst linkse lijkt me redeloos verloren. De grote in het midden kan je misschien nog redden, ik zou hem even op de verwarming zetten (als die aanstaat) om de grond asap te drogen. Quote
Bit Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Als ze van onderaf kunnen drinken, kan het ook andersom. Op wat laagjes keukenpapier zetten, zodat het vocht er van onderaf uit getrokken wordt. Even daarop laten staan, na een tijdje iets verplaatsen naar een ander stukje op het keukenpapier, enz. Vocht trek je er zo uit een beetje. Moet nog wel goed komen lijkt mij hoor. Quote
Victorus Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Bij te natte jonge planten ontwikkelen de wortels zich niet goed. Daarom zie je de planten slap hangen. Ik zou ze verpotten, d.w z alle oude natte grond weghalen en in veel drogere tuinaarde zetten. Vervolgens de grond meten met een vochtmeter en als deze aan de droge kant aangeeft op een schotel bewateren. Het overtollig water kan na een paar minuten weggegooid worden. De wortels moeten zo moeite gaan doen om aan water (en voeding) te komen. En voorlopig elke keer voordat je water geeft op de schotel eerst even meten hoe nat of droog de grond onderin is. Ik zou voorlopig nog niet gaan bemesten, of hooguit heel weinig mest geven die relatief veel kalium bevat. Kalium helpt de ontwikkeling van de wortels. Of ze het redden zal de tijd leren.... Quote
Kvdb3700 Geplaatst: 15 april 2014 Auteur Geplaatst: 15 april 2014 En geld hetzelfde ook voor mijn pepers en paprikas? Quote
Stan Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Je pepers en paprika's zien er niet echt slecht uit hoor op de foto. Zoals Erny al aangaf : laat maar eens wat droog worden hoor(niet verdorren)) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Itoero Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Pepers hebben normaal minder snel last van droogte en van nattigheid.Tomaten laten sneller hun blaadjes hangen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Kvdb3700 Geplaatst: 17 april 2014 Auteur Geplaatst: 17 april 2014 Ik denk dat ik men tomatenplantjes heb kunnen redden. had eentje moete ondersteunen omdat ze gewoon omviel, maar nu lijft ze toch terug vanzelf recht staan. Binnen een paar dagen komt men serre aan , dan gaan er al een paarverhuizen( heb geen plaats meer onder men groeilamp ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.