Jump to content
Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Ik heb 2 kersenboompjes die allebei aan 1 kant kaal zijn (geen uitlopers). 1/2 Van de omtrek loopt mooi uit met nieuw groen, de andere helft blijft helemaal kaal. Hoe kan dat?

Fruittuin-118221397388271.jpg

komt daar wel licht bij?

• Author

Ja hoor, genoeg. De stapel stenen die je nog net op de foto ziet is niet hoger dan wat je kan zien. Bovendien zaten de boompjes vorig jaar wel in het groen aan de nu kale kant.

Ik zie bij 1 van de bomen een klein snoeivlak, wat vrij recent lijkt. Zijn de bomen recentelijk gesnoeid ? ( van de winter, maantje terug ofzo ? )

• Author

Nee, de hovenier heeft de fruitboompjes gesnoeid tijdens de najaarsbeurt van de voortuin.

Weet ik niet wanneer de najaarsbeurt was ? Na bladval van de bomen ?

Dan heeft de hovenier ( die op zich wellicht minder verstand heeft van vruchtbomen snoeien ? ) takken met jong hout weggesnoeid en eigenlijk de boom verminkt in dit geval. De boom vooraan rechts is toch echt een soort van rare scheve kapstok. Hij lijkt wel een aantal jaren achtereen geknot ? Misschien vond je de bomen te groot worden ? Zijn ze langer terug eens erg ver teruggezet ( dikke takken weggehaald tot een bepaald punt ) en daar reageren pruimen en kersen op door heel hard lange scheuten te maken. Die dan weer teruggezet worden " omdat die zo hard gegroeid is dit jaar ". En zo blijf je bezig. Zomersnoei was hier beter geweest.

Nu eerst maar eens een tijdje zo laten gaan. Niets doen. Kan zijn dat de boom nog nieuwe takken maakt links.

De bomen zijn wel redelijk verpest hoor, als je het niet erg vind dat dat gezegd wordt. Maar misschien heeft de hovenier dat wel gedaan in jouw opdracht ? ( "want ze zijn zo groot ")

heel algemeen : Wintersnoei ( oktober-april ) geeft groei. Zomersnoei geeft bloei.

Daarnaast : kersen en pruimen behoeven weinig snoei. Hoogstens in de beginjaren wat vormsnoei en wat uitdunnen.

• Author
De boom vooraan rechts is toch echt een soort van rare scheve kapstok. Hij lijkt wel een aantal jaren achtereen geknot ? Misschien vond je de bomen te groot worden ? Zijn ze langer terug eens erg ver teruggezet ( dikke takken weggehaald tot een bepaald punt ) en daar reageren pruimen en kersen op door heel hard lange scheuten te maken. Die dan weer teruggezet worden " omdat die zo hard gegroeid is dit jaar ". En zo blijf je bezig. Zomersnoei was hier beter geweest.

Zo is het precies gegaan. Een paar jaar geleden is de boom flink gesnoeid en vanaf dat moment komen er steeds van die lange scheuten aan.

De bomen zijn wel redelijk verpest hoor, als je het niet erg vind dat dat gezegd wordt. Maar misschien heeft de hovenier dat wel gedaan in jouw opdracht ? ( "want ze zijn zo groot ")

Ik zelf vindt ze ook niet de mooiste. De appel- en perenboompjes zijn veel mooier.

Ja. beetje sonde is het wel. Appel en peer snoei je heel anders , anders in frequentie, anders kwa groei, zijn echt heel andere bomen van herkomst. Het zijn wel vruchtbomen allemaal, maar de Prunus-familie ( pruimen en kersen ) groeien anders, maken anders vruchthout, reageren anders op snoei. Ze reageren vooral heel heftig op zware snoei. Je schrikt er van. En de reactie is vaak: nog weer snoeien ( en op het verkeerde moment, waardoor hetzelfde zich herhaald )

Is moeilijk nu nog te corrigeren. Dat zou bij appel en peer iets makkelijker zijn. Laat de kersenbomen nu eerst maar gaan. Neem van de zomer de erg heftige lange scheuten iets terug. Dun vooral wat uit ( helemaal diep wegsnoeien.

Plaats liever end juni nogmaals een foto, of een paar foto's, en dan kijken we weer verder. Zo kan je online best wat tips krijgen.

Op zich zou de hovenier dit jou ook allemaal moeten kunnen uitleggen. Maar vaak doet de hovenier ook maar gewoon wat de wens van de klant is. Je moest eens weten wat voor rare toeren ik soms moet uithalen , tegen alle regels in, waardoor soms de meest prachtige dingen helemaal verpest worden Of hij weet het niet, of hij zet een hulpje in die ook maar wat doet.

Foto's eind juni dus. eind juli nogmaals. Daarna de boom niet meer aanpakken. Niet gaan mesten ofzo. Laat eerst maar es gewoon gaan nu.

Gaf de boom ooit lekkere kersen trouwens ?

• Author

Ga ik allemaal doen! En kersen heb ik er nog nooit van gehad (denk dat dit het 5e jaar is nu dat de boompjes in de tuin staan). Wel heb ik er verschillende harde groene knikkers in gezien, maar die zijn ook zomaar ineens verdwenen.

• 2 months later...
  • Author

Hierbij de foto's van de boompjes zoals ze er vandaag bijstaan. Ze worden erg wild, met hoge en lange uitlopers bovenin. De ene zijkant blijft echter nog kaal bij beide boompjes.

Boompje 1:

foto-196451405075024.JPG

foto-320161405075036.JPG

Boompje 2:

foto-227741405075029.JPG

foto-462341405075043.JPG

Ik heb hetzelfde met een kersenboompje. Leuke en leerzame post om eens te lezen!

Ik heb de kers ook sterk gesnoeid omdat hij hele lange stengels aanmaakte Dit jaar overigens wel 3 kersjes er aan gehad

Laat mijn gedacht hier nu de vrije loop, maar waarschijnlijk weten anderen dit wel:

Zou je op die kortere stukken zijtakken nog kunnen enten? Indien dit zou lukken, kun je het zo dan niet oplossen?

Ik vrees dat die kleine stompen binnenin helemaal dor en bruin zullen zijn, daarop enten zal in dat geval nooit meer lukken.

Zonde van de bomen, ik zou ze vervangen... als ze enkel nog lange vormloze scheuten zonder vruchten gaan maken kan je er toch niks meer mee