Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb mijn zomerframboos als 3 takker opgeleid en gesnoeid op 1,6 m hoogte

nu komen er onder de snoei snede 30 cm lange zijscheuten aan

terwijl de zijscheuten langs de gesteltakken kort blijven

moet ik de lange zijscheuten inkorten en hoeveel

IMG002154601397749377.JPG

IMG001993101397749414.JPG

Posted

Op zich moet je niet in de zijscheuten gaan zitten knippen nee. Dat zijn toch de takjes die nu bloemknoppen moeten gaan vormen.

Doen ze dat bij jouw plant nu niet. Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn ?

Eerst de vraag : Is dit de zomerframboos Tulameen ? ( naam soortje ) ? Zo ja, dan moet dit wel goed kunnen gaan. De Tulameen goeit vrij stijl omhoog met lange stijve takken, dat is gewoon zijn vorm / groeiwijze.

Is het geen Tulameen ( ik ken niet alle varianten kwa groeiwijze uit mijn hoofd hoor ) dan is deze wel erg recht omhoog aangebonden. Dat had ik als ik jou was eerder wat breder in 45 graden bv of in een boog gedaan vorig jaar. Dat geeft meer gelijkmatige groei in de bloeitakken over de gehele tak.

Wat de plant nu doet, is eigenlijk de gemakkelijkste weg kiezen voor zijn groei en sapstroom en kracht. Alles gaat naar de top. Ik zeg het een beetje simpel, omdat ik daar de juiste termen niet voor weet, maar wat ik bedoel is: de plant stuwt zijn groeikracht in vegetatieve groei naar het einde van de tak, waar jij gesnoeid hebt. Ik hoop dat daar aan het einde nog bloemvorming plaatsvind ( Tulameen is dacht ik een ietsje later met zijn bloei, zo uit mijn hoofd , is dat niet zo, word ik vast wel gecorrigeerd door iemand )

Lopende dit jaar zou ik als ik jou was de takken van dit seizoen schijner aanbinden , of in een boog met de top naar beneden.

Posted

Jane doe

ik had de gesteltakken omgebogen laten doorgroeien , en dit jaar na de winter op 1,6 m gesnoeid

waarop onder de 1,6 m snoei snede , de bovenste zijtakken enorm uitgegroeid zijn ,terwijl de

andere zijtakken praktisch niet gegroeid zijn

Na de oogst ga ik mijn andere grondscheuten als struik laten opgroeien ipv langs draden

Posted

Die blijven doorgroeien tot ze in bloei komen. Die hoogste, langste zijscheuten zullen het langst worden, dat komt door mijn verhaal eerder. Maar op zich moeten die ook nog in bloei kunnen komen hoor. Ligt ook wel aan de mate van licht die de takken vangen, hoe rijk of die bloei zal zijn.

Maar overweeg je dus te snoeien, omdat ze maar door en doorgroeien: niet doen dus. ( eventueel aanbinden als je denkt dat dat toch wel moet op een gegeven moment.

Staat de struik voldoende zonnig, zal er echt wel bloei in komen. Geduld.