Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

lupine


mmmargot

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met het zaaien van lupine?

 

Ik wil in een bak rond een appelboompje wat lupines zetten, dus heb ze binnen voorgezaaid, maar er is tot nu toe niks opgekomen (ongeveer 3 weken geleden gezaaid). Nu ik daar informatie over aan het zoeken was, las ik dat het probleem van lupines is dat ze als het ware een gat achterlaten als ze uitgebloeid zijn. Zouden jullie het dan aanraden om ze gewoon in een aparte pot te zetten? Wat zijn jullie redenen om wel of niet lupine te zaaien/zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lupine is een beetje uit de gratie ik kan mij uit mijn jeugd herinneren ( heel lang geleden) dat veel mensen lupine in de tuin had.

Wellicht omdat ze zoveel kleurvarianten hebben.

Enkele jaren geleden zag je ze wel eens op een akker als groenbemesting.

Maar daar zijn andere wellicht effectievere soorten voor in de plaats gekomen.

Ik vond deze kleurrijke bloemen trouwens wel leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je Lupines wat meer vocht nodig hebben, toen ik ze voor het eerst zaaide was dat mijn probleem, ze hebben namelijk redelijk wat vocht nodig om te kiemen.

 

Waar heb je dat gelezen van dat ze een 'gat' achter laten?

 

Ik weet er niet veel van, maar wat ik van lupines heb gelezen is dat ze diep wortelen en goede grondlosmakers zijn en dat ze stikstof binden uit de lucht, net als klaver etc. De Lupine wordt daarom ook wel gebruikt als bodemverbeteraar.

Maar hier gaat het om een combinatie met appel: geen flauw idee wat die voor invloed op elkaar hebben.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je Lupines wat meer vocht nodig hebben, toen ik ze voor het eerst zaaide was dat mijn probleem, ze hebben namelijk redelijk wat vocht nodig om te kiemen.

 

Waar heb je dat gelezen van dat ze een 'gat' achter laten?

Hier heb ik informatie vandaan: http://www.destentor.nl/special/huisentuin/article2105139.ece

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh op die manier, ik begreep het niet goed.

 

Heb jij eigenlijk de 1 jarige of de meerjarige gezaaid? Anders haal je ze er toch gewoon weer uit en gooi je er weer wat nieuws in, of knipt ze af, zoals ze in de tekst zeggen (vb van het grasmaaien): voor een 2e bloei. Of plant ze vanaf het begin af aan in combinatie met wat anders, dat later of langer doorbloeid?

 

Ik vind ze ook erg mooi, en heb ze gewoon lukraak door de tuin heen gezaaid (maar ik ben dan ook fan van een wilde tuin).

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh leuk zeg! Ik ben ook fan van een wilde tuin, maar helaas heb ik nu alleen nog een balkon!

Ik heb de lupines nu binnen voorgezaaid in kleine potjes, maar er komt dus nog niks op.. Het staat verder ook niet in de weg, dus ik laat het gewoon tot er iets op komt. Daarna zet ik ze dan denk ik toch maar gewoon in een aparte pot, in plaats van bij het appelboompje.

 

Bedankt voor je snelle antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

He wat leuk, die column is geschreven door Romke van de Kaa! Een van mijn favoriete tuinschrijvers. Wie een tuin/plantenboekje wil lezen als een roman moet zijn 'Buiten de perken' kopen. Grappig en leerzaam!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar zaad genomen van onze lupine en dat dit jaar weer in potjes proberen op te kweken. Ik dacht eerst ook dat het niets zou worden, maar na 4 weken komen er toch plantjes boven. flink vochtig houden en veel geduld! In onze tuin zaaien ze zich zonder problemen altijd wel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een vaste lupine, prachtige donkerpaarse kleur.

In het najaar heb ik de uitgebloeide stengels uitgeschud op een plaats waar ik de lupine ook wel graag wilde hebben.

Nu zijn daar behoorlijk wat plantjes opgekomen. Prachtig.

En voor in de moestuin heb ik lupinezaad in allerlei kleuren gekocht.

Hoezo uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harmony-uit was niet negatief bedoelt, het was gewoon geen trend meer, uit de belangstelling. Vroeger (30/40 jaar geleden) had iedereen ze in de tuin. Gewoon omdat ze kleurvol, makkelijk en goedkoop waren.

Vergelijkbaar met de akelei, een jaar of 10 geleden helemaal hot,

tegenwoordig zie je ze bijna nergens meer.

Ik denk ook dat mensen vanwege hun strakke tuintjes geen behoefte meer hebben aan dit soort zelf zaaiende planten die overal te pas en te onpas weer hun kop opsteken. Waar ze allemaal vandaan komen weet ik niet maar in mijn tuin staan wel 20 verschillende kleuren en vormen. no79xk.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jos,

Ik had jouw opmerking over het uit de mode zijn van lupinen ook helemaal niet negatief opgevat hoor. Het is me, in korte tijd, al opgevallen dat er op dit forum gelukkig heel plezierig op vragen/antwoorden/opmerkingen gereageerd wordt.

Ik ben helemaal niet van de strakke tuinen en let ook niet op wat in of uit is. Wij richten onze tuin in zoals wij dat mooi vinden.

We zijn nog druk bezig, toen wij hier kwamen wonen was de tuin behoorlijk verwilderd. Eén van de twee vijvers was ons bij de bezichtigingen niet eens opgevallen.

Inmiddels hebben we heel veel opgeschoond en van de twee delen tuin één groot geheel gemaakt.

Enne, mocht je nog belangstelling hebben voor zaad van een donker paarse lupine (foto is van midden op de dag, dus hard van kleur), dan laat maar weten

Groet,

Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monique, een strakke tuin kan best mooi zijn maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak.

Ik heb net een paar foto's op jos 2011 gezet bekijk ze maar eens.

Het resultaat van jaren verzamelen, zaaien, scheuren en stekken, bij buren kennissen en in het wild (oei).

Er is geen vierkante centimeter in onze borders waar niet het hele jaar door iets uit de grond komt, steeds weer verassend.

Van zelfzaaiende eenjarigen tot boompjes, bessen frambozen en bosaard-beitjes, vlinder en rozenstruiken en veel, heel veel varens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...