Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Amai,

Je blijft je verbazen in deze tijden...Kruisbessen zijn al bijna rijp en de tuinboon, die bloeit dus. Alhoewel hij nog maar enkel-hoog is.

Eerste gedachte: laten gaan. Is de natuur. Komt wel goed.

Tweede gedachte: bloemen verwijderen. Plant zich op de groei laten focussen.

Wat zouden jullie doen?

groetjes cees

Geplaatst:

Laat maar lekker bloeien. Die groeit verder en maakt nog meer bloemen. Als er bonen aankomen, pluk je ze jong en de plant gaat nog lekker door.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hier ook bloeiende tuinbonen zag ik vanmorgen. Veel vraat ook van de bladrandkever zoals je ziet, maar dat terzijde. Planten lekker laten gaan.

DSCN567816821398087013.JPG

Geplaatst:

Hier nog niet in bloei... Ben 2-3 weken te laat begonnen omdat ik toen pas doorhad dat ik "stamslabboon" gezaaid had, wat dus geen labboon is, maar een doodgewone prinsessenboon

Had ik moeten doorhebben toen ik die mini zaadjes de grond in propte... Dom dom dom

Anyway, zijn er nog mensen hier die last hebben met de opkomst? Ik verlies makkelijk 20% van alle zaadjes. Die komen gewoon niet op. Niet in volle grond maar ook niet in potjes zaaigrond.

Geplaatst:

Hier bloeien ze zelfs al sinds 10 april. Maar aangezien ik nooit eerder tuinbonen had dacht ik dat dat heel normaal was

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:
Anyway, zijn er nog mensen hier die last hebben met de opkomst? Ik verlies makkelijk 20% van alle zaadjes. Die komen gewoon niet op. Niet in volle grond maar ook niet in potjes zaaigrond.

Zal aan ras en versheid zaad liggen. Ik heb nu Aqua Dulca (biologisch) en duivenbonen (van Jasmin). In potjes/wc-rolletjes kwam van de eerste een 80 % op, bovendien nogal verschillend in grootte van de plant. Dat trekt overigens bij. De duivenbonen zijn op 1 of 2 na allemaal gekiemd, maar ook daar wat wisselend in grootte van de plant na het ontkiemen. Eenmaal aan de groei buiten, zijn het erg sterke planten en die die aanvankelijk zwakker leken, groeien ook prima. Hier nog geen bloei, maar als ik zo kijk, zal dat niet lang meer duren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn tuinbonen zijn 5 cm hoog..de hoogste. Vanwege de verregaande droogte wil niets meer groeien in mijn tuin. ik wou dat ik bloemen had joh. Water geven is in mijn achtermoestuin eigenlijk nooit een optie geweest/..ik moet ver met het water sjouwen. Ik begin er nu toch over te denken. Maar bloei? Nee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Voor het tweede jaar leg ik de bonen in oktober, soort Aquadulce.

Het eerste jaar werden de bonen of de opgekomen plantjes opgepeuzeld. Afgelopen jaar heb ik het zekere voor het onzekere genomen en voorgekweekt in potjes in de kas. Afgehard en eind oktober de volle grond in. Nu hebben we natuurlijk geen echte winter gehad, maar toch: mijn tuinbonen zijn de trekpleister van het complex: 70 cm hoog. de bloei is al bijna voorbij en overal verschijnen peulen. Ik verwacht de eerste oogst over een week

Een aanrader dus om het op deze manier te doen!

Geplaatst:

Heb je het tegen mij Rob? Ja een beek..een bronbeek van snelstromend 1 cm hoog water..ik heb wel wat bakken gemaakt, maar er is enorm veel slib, we hebben wel eens een slang gelegd de filters liepen heel snel vol.En meestal hebben we het niet nodig..maar ik weet dat ik dat vorig jaar ook zei

Hoe droger het weer hoe miniemer mijn beek...

Verder wil ik gewoon regen..

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Volop in bloei nu, eigenlijk al een tijdje, maar de planten worden nog steeds hoger en hoger.

De aantastingen van de bladrandkever zijn nog steeds hevig, maar de planten groeien er goed doorheen, en deert ze toch eigenlijk niet écht.

DSCN580626681400003589.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Thuis ook volop in bloei. Hangen ondertussen toch wel 8 trossen aan. Binnenkort toppen. Heb al moeten spuiten met (ecologische) pyretrex tegen grote invasties bladluis. Ook wat lieveheersbeestjes larven erop af gestuurd.

10365530_10202954551278630_4392916569713496185_o.jpg

In de volkstuin staan ze een pak lager, daar is het nog even wachten. Heb ik ook al moeten spuiten helaas. Maar zolang het ecologische bestrijder is vind ik het best.

Geplaatst:

Afgelopen weekend alle 30 planten gerooid en ruim 2 kilo volstrekt gave en zeer smakelijke boontjes overgehouden.

Bijna geen luis en dat is elders op het complex wel anders.

Mijn ervaring: weeuwenteelt tuinbonen (soort Aquadulce) is zoveel lonender dan de voorjaarsteelt.

De planten worden hoger, bloeien rijker en krijgen nauwelijks ziektes.

En het vak is eerder vrij voor een vervolgteelt.

Alleen maar voordelen dus

Geplaatst:

Dat is erg vroeg vrouw Vogel. Goede tip voor volgend seizoen.

Mijne staan in achtertuin 1m hoog, afgelopen week getopt, geen luis te bekennen, de toppen gegeten. Veel bloemen, veel hommels erbij. Peulen onderin de planten zijn 'al' 4 a 5 cm.

Voortuin zijn ze iets korter, staan naast een hoge conifeer (off topic: die eruit moet), 80 cm. Iets ielere planten, worden deze week getopt. Veel bloemen, peulen van 5 cm.

Geplaatst:
Afgelopen weekend alle 30 planten gerooid en ruim 2 kilo volstrekt gave en zeer smakelijke boontjes overgehouden.

Bijna geen luis en dat is elders op het complex wel anders.

Mijn ervaring: weeuwenteelt tuinbonen (soort Aquadulce) is zoveel lonender dan de voorjaarsteelt.

De planten worden hoger, bloeien rijker en krijgen nauwelijks ziektes.

En het vak is eerder vrij voor een vervolgteelt.

Alleen maar voordelen dus

ben jaloersig....

op ons complex had ook iemand tuinbonen gelegd in oktober, planten zijn nu ruim 1 meter en hij eet er al van

ze moesten wel extra steun voor tegen de wind

Geplaatst:

Ik heb wel begrepen dat Aquadulce een tuinboon voor een mild klimaat is..hier worden ze niet aangeraden voor de noordelijke Franse streken...op sommige plaatsen kan het hier gemakkelijk 10 graden vriezen in de winter..of meer.

Het is verder een prima idee, ik ga het eens proberen met verschillende soorten..

Geplaatst:

Mijn tuinbonen beginnen pas erg hoog op de steel te bloeien. Zowel de duivenbonen als de tuinbonen. Volgens een tuinbuurman komt het omdat ze bij mij te dicht op elkaar gezaaid staan, en ze omhoog willen voor licht. Dat zou ik kunnen beamen, als tenminste de bonen in het midden van het bed hoger zouden staan, en de bonen aan de rand lager (die vangen immers wel veel licht). Het zou kunnen vanwege een milde bemesting halverwege, maar dat is alleen bij de duivenbonen het geval, die tuinbonen kregen dat niet. De bloemen beginnen pas na 80cm of zo (ik zal straks eens echt nameten). Maar de bonen zijn overal even hoog.

Dat dicht op elkaar zaaien heb ik altijd al gedaan, ik weet/wist niet beter. Sinds gisteren weet ik pas dat die bonen 60cm tussen de rijen zouden moeten hebben. Eerlijk gezegd nooit nadelen ondervonden, dus waar dat plantvoorschrift dan voor dient, kan ik je niet vertellen. Enne... luis heb ik ook niet echt. Dat zou je kunnen verwachten met te dicht planten. Hier en daar een beetje de oppervlakte van een wijsvinger, dat spoot ik met zeep, en verder echt helemaal niks, en dat geldt voor drie bonenbedden. Ik heb wel dille bij de bonen, maar of dille zoveel kracht heeft durf ik niet te beweren.

Iemand die een betere verklaring heeft?

Geplaatst:

Mm, ik had juist begrepen dat Aquadulce tegen vorst kan... Dat hebben we dus deze winter niet kunnen testen

En dat omwaaien klopt inderdaad. Heb de planten moeten vastzetten met touw en stokken. Uiteindelijk lagen ze dit weekend allemaal plat, maar de peulen waren rijp dus toen hoppa allemaal eruit. Is ook nog gemakkelijker plukken dan zo gebogen staan tussen de planten.

Geplaatst:
Mijn tuinbonen beginnen pas erg hoog op de steel te bloeien. ... ... Iemand die een betere verklaring heeft?

Als je wel de nodige ruimt tussen de rijen aanhoudt, komt er ook nog meer licht bij, vooral als je de rijen noord-zuid kunt zetten. Verder nog als je er telkens twee tegelijk bij elkaar legt, hebben ze steun aan elkaar en waaien ze nog minder snel om.

De bloemen zouden dan ook lager beginnen. Als je ze zo dicht op elkaar zet kunnen er geen bijen/hommels bij de bloemen en worden er een hoop niet bevrucht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...