Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinboon bloeit


cees7274

Aanbevolen berichten

Bij mij zijn de tuinbonen-planten nu rond de 70-80 cm hoog. Bloeien doen ze nog volop, maar de 1e bonen kan ik dit weekend plukken lijkt me. Ze bloeien van helemaal onderaan af.

Nog steeds niet getopt, dat moet nu toch eigenlijk wél, maar nog geen luis gezien ( de buren hebben ze wél, dus ze zijn daar vast lekkerder )

Staan in de rij dicht opeen : iets van 7-8 cm. Tussen de 2 rijen iets van 70-80 cm. De planten vallen bij mij niet om. Zijn nu in de regen wel ietsje breder dan gisteren.

Ik verwacht een nóg mooiere oogst dan vorig jaar eigenlijk, zoveel als er aan zit.

Ik bemest de bonen geheel niet trouwens. Wel licht gemulcht, verder niks. Op de grond waar vorig jaar de tomaten stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was dit weekend in Duitsland en zag daar her en der veldjes met tuinbonen op 5 centimeter afstand naar elke kant. Weet iemand waarom ze dat doen en of dat werkt? Het leek me wel lekker veel opbrengst geven. Het kan trouwens ook een andere plant zijn geweest die er erg op lijkt, ik heb het niet van dichtbij kunnen bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net buiten gaan kijken, wel zonder meetlint, maar met camera.

 

En dan moet ik even een correctie geven: het gaat hier om duivenbonen, geen tuinbonen, dat had ik even over het hoofd gezien. Het verschil is het volgende:

 

 

10390322_10204118173298619_3808958100502582991_n.jpg

 

Dit zijn een paar losse planten, vorig jaar eind zomer gezaaid met zaad van dat jaar. De moederplanten heb ik in de winter afgesneden, want die vielen steeds om en waren ielig. De zijscheuten zijn de planten die je nu ziet, en die zijn van onder tot boven met jonge boontjes.

 

De massa duivenbonen zie je op de volgende foto. Ook die hebben hier en daar al jonge boontjes, iets kleiner, maar véél hoger op de stam.

 

10302101_10204118174218642_7793017064828395746_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar dient het toppen precies voor?

Mijn planten zijn nu zo'n 40 cm hoog, staan volop in bloei en de eerste peulen zijn nu zo'n 4 cm lang en 1 cm dik. Zijn die al eetbaar en zo ja, hoe maak je ze klaar? Of beter nog langer laten hangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppen doe je tegen het aantrekken van de zwarte bonenluis. Die begint eigenlijk altijd in de toppen. De luis leeft van het sap van de plant. Moet dus door de huid van de plant prikken, en die huid is het dunst / makkelijkst inprikbaar , in de jonge groei van de plant ( zie je eigenlijk altijd : jonge groei is het meest vatbaar voor luis )

 

Zit de luis er eenmaal in , tast hij verder de hele plant aan. Toppen weghalen doet de luis andere gastheer zoeken.

 

4 cm is wel erg klein hoor. Is net een topic over geopend : wanneer tuinbonen oogsten. een aantal topics verderop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen luis gezien. Is het dan toch verstandig om preventief te toppen? En maakt dat dan niet dat de plant niet meer verder groeit? Zo groot zijn ze tenslotte nog niet (ongeveer 40 cm, sommige nog kleiner).

 

Dank voor de tip, ik heb even in dat andere topic gekeken en begrijp dat ik nog aardig wat geduld moet hebben voor ik ga oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppen van de planten is een vorm van preventie ja. Maar bij 40 cm zou ik het zeker nog niet doen nee. In Maartens Moestuin wordt gezegd dat er getopt zou moeten worden na 5 of 6 ' lagen' bloemen ( kransen ) zeg maar, rond de stam met bloemen. Ik heb er 6 of 7 staan dacht ik, sommige zijtakken met 3 of 4 kransen. Een enkele wat minder. Ik heb nu alles getopt. Ook doe ik t ook wel omdat ik straks wil gaan oogsten en na de oogst de planten opruim voor een andere teelt daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luis is een teken dat de plant niet op en top gezond is. Dus in verkeerde grond groeit.

 

In de zuidelijke landen is het eten van toppen bekend. Hier dringt het maar langzaam door. Het leuke van de smaak van de toppen is de tuinboonsmaak, vind ik. Je proeft dan al tuinboon als de bonen zelf nog amper in de peulen te vinden zijn.

 

En dan is ook hier herhaling een goede leermeester: de jonge peulen, dus tuinboon en dop, kunnen in hun geheel gegeten worden als ze jong zijn, zo ongeveer de helft lengte van de volgroeide peul.

 

Dus missmass had de peulen kunnen toppen, aan stukjes snijden en bereiden, in plaats van te doppen en de schillen weg te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik geprobeerd Huub, heb er gewoon de luis vanaf gewassen en heb de topjes bereid, maar ik vond het niet lekker... Ben ook niet zo'n tuinbonenfan, maar ik lust ze wel en ga altijd op zoek naar nieuwe recepten. Deze boontjes zijn voor mijn vader die het water al in de mond heeft staan bij het zien van deze foto's

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze tuinbonen staan op een nieuw stukje moestuin, wat vorig jaar nog weiland was. De grond zal daar zeker nog niet optimaal zijn nee, en ik ben me ervan bewust dat de opbrengst in het begin daardoor ook minder zal zijn/dat planten gevoeliger zijn voor ziektes.

 

Ik ben nu echter wel nieuwsgierig geworden naar hoe lekker die topjes dan zijn, dus ik ga dat zeker een keertje proberen (als er niet teveel luizen in zitten...)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luis is een teken dat de plant niet op en top gezond is. Dus in verkeerde grond groeit.

 

En wat is dan de juiste grond? Ik heb em thuis staan in gloednieuwe zandgrond aangevuld met molm en daar heb ik luizen. Ik heb hem in de volkstuin staan in de kleigrond en daar heb ik luizen.

 

Wat is dan goede grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, dat toppen, doe je dat enkel om de bladluis tegen te gaan? Stel ik top niet an hou de bladluizen weg, kan ik dan meer oogsten? Of is het toppen ook een vorm van het beter laten ontwikkelen van de onderste bonen?

 

wij toppen om de toppen te eten, om de luis te voorkomen, omdat de bovenste bloemen hier nooit goede bonen worden, omdat ik denk dat de onderste bonen dan sneller klaar zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...