Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag peulen en lathyrus


jootje

Aanbevolen berichten

Ik ga morgen ook al mijn peulen en bonen voorzaaien (wilde eigenlijk volle grond), de buurman had zoveel woelmuizen vraat aan de zaden en jongeplantjes dat ik risico niet neem en voorzaai in potjes, toen ik jouw vraag dan ook las dacht ik mischien ook een muis of vogel die hier en daar wat van je zaden gegeten heeft.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooohh...help...ik wil geen muizen ofzo hoor! En ik ben dol op vogels, maar oohh weee als ze aan mijn zaadjes komen. Dan ga ik persoonlijk voor vogelverschrikker spelen! Ach....morgen maar voorzaaien, en dan als plantjes erin zetten. Ik blijf het allemaal even leuk vinden. Wil ook steeds weer nieuwe dingen, maar mijn tuintje word echt niet groter. Toch van de week nog even kijken of ik zaadjes voor snack komkommertjes kan scoren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman vangt regelmatig een dikke vette rat dat is echt goor, hij laat hem altijd trots zien en ik ben ook blij met de buurman

dat hij dat doet,

maar man wat is een rat groot en goor, ik heb er echt beetje schrik van.

Zelf trouwens nog nooit een gezien buiten die in zijn vangkooitje ook geen woelmuis of muis, en zelfs geen schade maar de buurman vangt er echt plenty.

Nouja was niet om je bang te maken maar meer dat als je ze niet ziet ze er toch blijken te zijn

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je denk dat het vogels zijn kan je er een gaas over je zaaisels doen. Vorig jaar was het in mijn tuin een ramp met bonen en erwten zaaien. Dit jaar heb ik dus van dat gaas over mn zaaisels gedaan en spontaan komen al mn peulen, tuinbonen en capucijners op! Blijkbaar waren het dus geen muizen, maar vogels die mn zaad op snoepte. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, zaai je gewoon voor in huis, maar als je geen plek meer (?)heb in huis (zoals ik) dan probeer je het gewoon nog een x met gaas er over heen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan de peulen er goed bij, ze zijn al een centimeter of 20 hoog. Ik was er in mijn ongeduld vroeg bij.

Er waren een paar zaden niet opgekomen. Later er tussen gezaaid.

Ik heb hier wel wat last van vogels, vooral mijn radijszaad lijkt het zwaar te hebben. Aan gaas enzo doe ik niet. Het is mijn achtertuin en mijn oog wil ook wat.

Het kiemen van peul-, erwt- lathyruszaad (enzo) schijnt een stuk beter te gaan als je de zaden een nachtje weekt.

(maar dat zal wel bekend zijn)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Latyrus moet eerst "geschuurd" worden en dan twee dagen weken in water om optimaal te kiemen.

 

Doe de zaden in een zak scherp zand en schud een kwartiertje of pak een schuurpapiertje en ruw de huid wat op. Dan even laten weken en hup, de grond in.

 

Erwten enzo kunnen ook eerst 'voorgekiemt' worden. Ik heb mijn doperwtjes op een laag natte watten gelegd voor twee daagjes. Tot de puntjes op gingen staan. Toen de grond in. We zullen zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...