Pietl Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 Hallo, Ik wil dit jaar voor de eerste keer eens suikermais zetten en had de keuze tussen Tasty Sweet F1 en Earlibird.Ben voor die laatste gegaan omdat deze maar 1 a 1,25m zou worden (en daardoor weinig risico op omvallen) met tevens een goede opbrengst. Heeft iemand ervaringen met dit ras? (De verkoper typt de naam wel fout volgens mij: via engelse sites kom ik op early bird f1 maar daar wordt nergens gesproken over de korte lengte van de plant.) Quote
RobO Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 korter is vaak ook dunner, dus minder wortelsteunde lengte van de mais is hier nooit een probleem, ze waaien nl allebei om bij windkracht 10 en meer ...dus als het zo hard gaat waaien toch een steuntje geven hier allebei gehad, allebei prima smaak, allebei geschoord met tonkinstokken en touw toen het nodig wasnu nemen we alleen nog maar heirloom zaden, die kunnen we zelf doorkweken Quote
Pietl Geplaatst: 22 april 2014 Auteur Geplaatst: 22 april 2014 Ok, bedankt voor de info. Dan zal ik ze toch nog steunen met wat touw en palen. Zijn die heirloom rassen interessanter dan de hybriden (buiten het feitdat je dan zelf zaden kan overhouden)? Quote
RobO Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 ik vind van wel: we hebben stowell's evergreen, een oud sterk ras van 150 jaar; is bijzonder, is goed voor het bewaren van genen, goed voor tegen de monsanto's ...(we kopen hier echt ook wel f1 hybriden hoor) Quote
Estemy Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Voor een beginner zijn de hybrides wat makkelijker, want ze zijn goed tegen ziektes en hebben veel oogst. Als je wat vriendelijker tegen de aarde en natuur wil zijn ga je natuurlijk voor de biologische or heirloom zaden. Zelf gebruik ik ze allemaal, maar ik ben nog steeds een beetje aan het uitzoeken. Bijvoorbeeld ik koop altijd hetzelfde F1 hybride van kerstomaten (Sweet million), want ik heb deze ras al 3 jaar en ik vind de smaak super en de planten geven ontzettend veel oogst. Ik ben zo blij met deze ras, waarom dan iets anders kopen? Maar ik heb ook verschillende heirloom zaden, want ze hebben vaak vruchten dat speciale kleur en/of smaak hebben en ik moet niet elke jaar nieuwe zaden kopen, want ik kan ze zelf oogsten. Voor mij is het deze jaar ook het eerste jaar dat ik (zuiker)mais ga kweken. Geen idee wat voor zaad ik heb, ik heb het via zadenenvelop gekregen (zonder naam). In ieder geval probeer ik deze jaar 1 plant uit om te zien of dit voor mij is. Nu is de plantje maar ~8cm hoog en ik moet hem snel verspenen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Katja1604 Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Kan je de golden bantam ook gebruiken om zelf zaad te winnen? Quote
Pietl Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 Ik probeer zelf ook zo weinig mogelijk hybrides te kopen.Niet dat ik er rationeel iets tegen heb want er moet een ganse wereld gevoed worden en hybride betekent per definitie niet slecht voor het milieu of dergelijke.Ik vind die oude rassen vaak interessanter, vooral bij tomaten, omdat je daniets teelt wat je niet in de winkel kan kopen. Quote
RobO Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 nou, hier nog eens earlibird geprobeerd, zaden 1 jaar oud maar opkomst maar 10%doen we maar niet meer want de heirloom zaden uit 2010 kwamen voor 90 % op Quote
Pietl Geplaatst: 9 juni 2014 Auteur Geplaatst: 9 juni 2014 Ik had zaad gekocht in mei en direct gezaaid, 14 van de 15 opgekomen en nog steeds in goede gezondheid.Voorlopig gaat het goed... Quote
Itoero Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Ik heb de tasty sweet staan.Vrijdag heb ik nog eens tasty sweet gezaaid, voor een 2de oogst.Ik twijfelde tussen tasty sweet en early bird....tasty sweet is dubbel zo groot die zullen ook wel een grotere opbrengst geven? Earlibird is een typo, het is earlybird. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Look Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Ik teel al jaren Tasty Sweet F1 en die bevalt prima.Maar wat doen jullie met de grond-uitlopers? Soms laat ik ze staan en soms haal ik ze weg. Ze geven geen volgroeide kolf, dus je hebt er niets aan. Niettemin: de plant maakt die uitlopers wel. Aan de andere kant: de kracht die in de uitloper gaat zitten, zit natuurlijk niet in de kolf. Dus ik ben heel benieuwd wat jullie met die scheuten doen. ( vandaag toch maar weer wat verwijderd) Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.