Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kunnen jonge tomaten al ziek worden?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik kweek mijn tomaten binnen onder een groeilamp en met een verwarmingsmat in de eerste 3-4 weken.

Inmiddels heb ik al enkel goede grote gezonde planten. Sommige plantjes hebben echter bruin/gele vlekjes op de bladeren. Nu vroeg ik me af of dit al een ziekte kan zijn? Zo vroeg al? Het is helemaal niet zo vochtig in huis en verder krijgen ze prima temperaturen (20-25°C) en voldoende licht. Als ze groot genoeg zijn (10cm +) zet ik ze buiten in de koude bak.

Zou dat al de plaag kunnen zijn of iets dergelijks? Iemand ervaring met zieke jonge plantjes?

Geplaatst:

Misschien verbrand? Heb je een foto?

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:
  • Auteur

Verbrand zou kunnen, maar kan dat ook door TL licht op 10000K, als dat te laag hangt bijv?

Straks post ik een foto als ik thuis ben.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier is een foto, wat denken jullie?

tomaat.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De plaag kan het echt niet zijn... Waar de plantjes staan wordt het overdag lekker 25 °C met genoeg licht van mijn 2 10000K TL buizen, dus bladvlekkenziekte zou het volgende ze website ook niet kunnen zijn:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaat_plaag_bladvlekkenziekte.htm

Ze zeggen immers:

In een zomer waar de temperatuur geregeld de 25 °C haalt zal de ziekte zich zelden manifesteren

Het zijn trouwens Tiren F1 plantjes. Recent en hybride... dus zou me echt wel verbazen.

Deze zijn het: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=2315

Geplaatst:

Ik denk dat je je zorgen maakt voor niets hoor.

Die planten zien er vrij goed uit

Geplaatst:

Spettertjes water of mest op het blad?

Een of ander insectje.

M.i. niets om je veel zorgen over te maken. Maar misschien toch al tijd om ze wat koeler te gaan zetten en af te harden??

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks mannen, ik hoop dat ik me inderdaad zorgen maak over niks

Vanaf deze nacht gaan ze buiten de koude bak in.

Geplaatst:

Ik heb dat zelf ook. (vorige jaren ook) maar sommige blaadjes kunnen dood gaan. Maar de rest van de plant blijft gewoon heel sterk. Kan idd verbrand zijn of even wat te weinig water gehad. Niets om je zorgen over te maken.

Geplaatst:

Krijgen ze genoeg voeding? Tomaten hebben vrij veel nodig. Ziet er verder onschuldig uit. Mijn tomaten hebben er af en toe ook wat last van, de ene soort meer dan de andere. Lekker laten doorgroeien, niet te nat of te droog... Genoeg voeding en licht

Alles wat je aandacht geeft groeit!

Geplaatst:

Ik vind het erg onschuldig hoor. Denk inderdaad ook iets van spetterjes.

Zulke maat tomatenplantjes al gaan voeden zou ik zelf onnodig vinden. Maatje groter potje zetten met verse potgrond volstaat ( komen er worteltjes al onder het potje uit ? )

Zelf voed ik eigenlijk geen tomaten voordat ze in hun uiteindelijke potmaat staan of gaan bloeien.

Geplaatst:
  • Auteur

Ondertussen staan ze allemaal in grote potten met potgrond. Zou voldoende voeding moeten zijn.

Binnen een week of 2-3 gaan ze buiten de volle grond in

Geplaatst:

Blaadjes dat te dicht kwamen bij de lamp hier verkleurden heel snel. Oplossing was lamp hoger plaatsen natuurlijk.

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.