Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heermoes


helena

Aanbevolen berichten

Regelmatig lees ik berichten over heermoes, wat er dan niet echt gunstig vanaf komt. Kan iemand mij helpen aan een stukje heermoes, stengel, wortel? Wanneer het nogal ingewikkeld schijnt te zijn om er vanaf te komen, zal het kweken ervan wel makkelijk gaan lijkt me. Wie kan me hieraan helpen aub. Graag serieuze reactie. Heb eerder mijn adres doorgegeven aan ik dacht een welwillende medemoestuiner, om daarna niets te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreft de heermoes, daar kan ik je gelukkig niet aan helpen of het zo makkelijk is om te kweken weet ik niet? Heermoes groeit op zure,dichtgeslagen en voedingsarme gronden dus die kan je niet zo maar in je tuin zetten, dan zal hij het niet lang doen, moet je echt die grond gaan nabootsen lijkt me.

Betreft je niet ontvangen post: heb je met die betreffende persoon wel nog contact gehad, kan natuurlijk zomaar vergeten zijn(dat zou mij makkelijk kunnen overkomen , dus was ik het? ) maar het kan natuurlijk ook aan de tnt liggen, las laatst bij diana op de site dat het toch wel regelmatig mis ging, misschien is zij/hij nu verontwaardigd dat er wel een pakketje is gestuurd, maar er geen bedankje af kan!!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee jij was het niet Tuurlijk kunnen er omstandigheden zijn, laten we het daar maar op houden. Heb idd nog wel een berichtje gestuurd.

De heermoes wil ik in pot of grote bak zetten én dan de grond die die nodig heeft nabootsen. Waarmee precies moet nog ff over nagedacht worden. Hier in de omgeving kom je het niet tegen, en op het internet bestellen, heb ik ook niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooo mischien ben ik het wel ik beloof ook weleens wat ik promt net zo snel weer vergeet, ben ik het of Koert (hoop ik )

we voelen nattigheid he Koert

ik zou zowiezo die gene even pm sturen met waar blijft het.

maar wat wil je met heermoes doen ?

Lijkt mij dat je ook even lekker ergens kunt gaan wandelen en plukken waneer je het nodig hebt, geeft ook goede gier en ik pluk het dan gewoon ergens ik ga die zooi niet in me tuin zetten hoor

 

edith beetje achterhaalde vragen maar had al getypt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja alle antwoorden stonden er inderdaad gelijk behalve was ik het die je iets belooft had ?

 

Ik snap je heermoes gebeuren, volgens mij nog mooi in pot ook want is opzich niet in mijn tuin maar toch prachtig apart plantje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrees niets van mij, wanneer het om jou zou gaan, laat ik dat weten hoor en niet alleen via een topic. Dank voor het aanbod Hans maar er blijken verschillende soorten heermoes te zijn. De een gebruik je beter wel, de ander beter niet??? Dan wordt ik kieskeurig en wil eerst de verschillen 100% zeker weten. Met goochelen kom je van alles tegen vooral met de trefwoorden onkruid, bestrijdingsmiddelen, en capsules tegen krakkemikkigheid...... Toestand, ben benieuwd er ooit aan uit te raken en of heermoes hier in de bloemenbuurt geoogst gaat worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes wordt volgens mij Equisetum arvense genoemd

verder vondt ik dat je deze soorten in nederland hebt, maar je moet dus de eerste de heermoes hebben?

 

Heermoes (Equisetum arvense)

Holpijp (Equisetum fluviatile)

Schaafstro (Equisetum hyemale)

Equisetum ×litorale

Vertakt schaafstro (Equisetum ×moorei)

Lidrus (Equisetum palustre)

Bospaardenstaart (Equisetum sylvaticum)

Reuzenpaardenstaart (Equisetum telmateia)

Equisetum ×trachyodon

Vertakte paardenstaart (Equisetum ramosissimum)

Bonte paardenstaart (Equisetum variegatum)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag nog rond gekeken kon nergens heermoes zien, mischien komen die wat later op.

Las wel dat sommige paardestaarten licht giftig zijn dus inderdaad wel juiste leren herkennen, ook dat je bv 2 weken die thee mag drinken en dan een week niet ivm nierbeschadigingen en dan denk ik toch altijd beetje is met kruiden experimenteren wel verstandig.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experimenteren is niet verstandig nee, en een kruid, dit geldt voor elk kruid, lang achtereen gebruiken ook niet. Van de heermoes gebruik je 1/3 deel, het bovenste , de rest niet, dat weet ik wel. Nou goed we zien wat het voorjaar, de zomer nog te bieden heeft. Blijf dan nog maar even de natuurwinkel sponseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een kruiwagen meeneemt mag je alles uit mijn tuin halen...... 1 groot drama het komt overal op. Ik probeer zoveel mogelijk meteen te verwijderen om zo de wortel uit te putten. De ingezaaide stukken dan, de andere bedden steek ik het uit.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hadden we, op de Saradag, een wandeling door de Biesbosch, met daarbij uitleg over div. kruiden. Ik durfde nog te vragen naar heermoes, wat er overigens niet te vinden is, maar de reacties; dat wil je niet in je tuin, dat kun je je buren niet aandoen. Het is wel het kruid wat tegen/ voor vrijwel elk probleem te gebruiken is. Er zijn vele kruiden tegen nog meer kwalen, terwijl het heermees, het kruid van de Here, voor alles wel goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Een oud topic maar wel leuk.

Ik heb hier een plek gevonden waar heel veel staat en vorig jaar heb ik bergen geplukt en gedroogd en ik gebruik die thee vaak (gemengd met wat anders erbij).

De heermoes die je in NL tegenkomt en fijn van blad is, is oke, de arvense, de paluste, de moeraspaardestaart die moet je niet hebben, maar die is gemakkelijk te herkennen, die stengels zijn een pink dik en deze groeien langs sloten en op andere natte plekken, zoals de naam al aangeeft.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de verhouding die gebruikt wordt om de heermoesthee te maken (ten behoeve van consumptie)? Uitgaande van verse heermoes!

 

Off topic & @Nancy: Ik vind deze uitspraak hylarisch : Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die is leuk he

 

Maar over de Heermoes, een vol theelepeltje en die verse kruiden hoeven maar een halve minuut te trekken en als je hem droogt dan een paar minuten, dan is een afgestreken theelepeltje genoeg.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...