Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel telen uit aardappelschil


kenbeimer

Aanbevolen berichten

Vorig jaar uitgeprobeerd, maar te laat mee begonnen. Dit jaar deed ik poging 2 en het lukt weer.

 

Op 15 maart 2014 heb ik na het aardappels schillen één stukje schil meegenomen en gezaaid.

1958500_677724615617663_1416487787_n.jpg

 

Vandaag 27 april heb ik een foto gemaakt van het plantje dat er nu staat!

10301543_699636350093156_8299006366131320995_n.jpg

 

Vorig jaar was het gelukt, maar had de plant onvoldoende groeitijd om aardappelen te produceren. Of dit uberhaupt werkt weet ik niet, maar ik experimenteer graag. Wel leuk weetje dat op de plek waar ik vorig jaar een schil heb gezaaid, wel aardappel opschot omhoog komt. Er zat dus blijkbaar nog iets in de grond wat nu verder groeit.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat prima.

Op die manier werden vroeger veel aardappels geteeld.

Men had het niet breed, dus zomaar je eten in de grond stoppen?!?

Echt niet! De aardappelen werd gegeten, en de schillen gingen de grond in om te zorgen voor de volgende oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

In mijn moestuin staat het meeste in potten, ik gebruik compost waarvan de helft echte compost is, de andere helft half-of-onverteerde, dus ook aardappelschillen. In verschillende potten had ik na het oogsten van mijn groentjes vorig jaar aardappeltjes. En dit hoewel ik mijn aardappelen met dunschiller schil, er hangen dus geen stukjes meer aan. Ik had meer opbrengst van deze aardappeltjes dan van mijn pootaardappels.

 

Dit jaar stop ik bewust aardappelschillen mee in de potten en het lukt weer. Als de opbrengst van mijn poters dit jaar weer minder is, koop ik er volgend jaar geen meer, dan gebruik ik enkel nog de schillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb naar aanleiding van een youtube filmpje het ook geprobeerd. Nu heb ik twee soorten een stel heb ik al vroeg gezet, deze heb ik aangeaard. Maar nu heb ik twee weken geleden ook nog een stel geprobeerd en in de kas tot groen laten komen. Afgelopen week deze in een grotere bak gezet. Zou ik deze beter wel of niet aanaarden? Mijn idee erbij is, ze zijn nog niet erg groot en staan pas kort, misschien verstikt het dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een poter zit wel wat voeding die de nieuwe plant gebruikt / nodig heeft om aan de groei te gaan. Ik heb me laten vertellen dat daarom een klein stukje schil, ook een moeilijke start oplevert: kleinere plant, minder opbrengst uiteindelijk. Klein stukje zitten ook minder uitlopers aan, dus kun je wel nagaan dat je kleinere planten krijgt. Je ziet dat ook vaak met opschot, als je de kleine krieltjes over het hoofd ziet met rooien, als die uitkomen, komen er ook van die miezerige plantjes van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. Het is een klein bakje met wat plantjes. En wie zou mij moeten controleren. De noorse aardappelen politie?

 

Het is gewoon voor de lol, ik heb weknow voorgestelde topic nog eens doorgelezen en nog verschillende anderen, ik aard niet aan en wacht af wat er vanaf gaat komen. Bedankt voor jullie info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Is er nu niemand die denkt aan de mogelijke gevolgen van het een en ander? Aardappelziekte is niet zo fijn. Dat is de reden dat wij elk jaar nieuw pootgoed kopen en vier jaren achter elkaar het aardappelbed opschuiven. Ooit op een tuincomplex waren er strenge regels en werd er op toe gezien dat men maar niet aanklooide met aard appels. Hier waar wij wonen heerst die aardappel ziekte en daardoor moeten onze tomaten altijd onder een dakje staan, al 8 jaar. Dus denk eens na met je aardappel experimenten alstjeblieft!

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zou mijn grootvader niet eren wanneer ik zou tegen stemmen. Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat hij anders dan halve aardappelen pootte. Anders dan anderen heb ik geen foto, ik was toen ter tijd 10 jaren oud en had geen camera... Ben nu bijna 59....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...