Katrina Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Mijn vorig jaar geplante perenstruik heeft in dit voorjaar gebloeid.De bloemen zijn er nu bijna allemaal afgevallen.Kan ik nu nog peren verwachten,hoe is dit verloop ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 nee, denk t niet want bloem wordt peer...soms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Inderdaad, als je nu helemaal geen bevruchte bloempjes meer aan je boom hebt, krijg je geen peren. Je ziet dan een bolling bij het verdroogde bloesembloempje zitten. Zie je er helemaal geen? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Hier heeft hij helemaal geen bloesem gekregen.... slechte perenseizoen wellicht.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 @ Chrones. Het niet bloeien van een peer dit seizoen heeft niets met dit seizoen te maken. De bloemen werden aangemaakt in het afgelopen seizoen ( zomer / najaar 2013 )De toen aangemaakte bloemknoppen kunnen in dit seizoen eventueel niet bevrucht worden. Door vorst, of gewoon door uitblijven bestuiving. Dat kán dus met dit seizoen te maken hebben ( de bevruchting ) Zijn dus 2 heel verschillende dingen. Eigenlijk zijn er denk ik maar 3 mogelijke oorzaken : of vorst tijdens de bloei, of niet bestoven/bevrucht tijdens de bloei ( door afwezigheid bestuiver bv ) , of het boompje heeft te weinig kracht om de bloei en de daarop volgende bestuiving, om te zetten in vruchtvorming.Dat laatste kan gebeuren bij een jong boompje wat niet zo lekker in de wortels zit bv. Door droogte , door slechte kluit, door andere oorzaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katrina Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat het boompje nog te jong is. Het moet overigens wel een zelfbestuivende zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Dan moet er alsnog een beestje zijn dat voor je bestuift..! Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 bloemblaadjes vallen altijd kijk even goed of de rest er ook allemaal afgevallen is.(Niet elk bloemetje wordt een peer want dan zou de boom veel te vol hangen) Als dit zo is dan heb je inderdaad dit jaar geen peren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Mijn ervaring is dat zogenaamde zelfbestuivers zoals ze soms verkocht worden, dit niet altijd zijn. Ken je het ras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katrina Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Het is een Conference. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Dat is inderdaad een zelfbestuiver. Het kan natuurlijk geen kwaad om er nog een extra boompje bij te planten van een ander ras, dit zal zeker een grotere hoeveelheid peren opleveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katrina Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Ik ben helemaal blij. Toch nog twee peertjes in wording ontdekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katrina Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Goed nieuws! Wat fijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts