impy101 Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Hallo, Ik heb lopen rondzoeken op het forum, maar ik kan nergens concrete informatie vinden over het gebruiken van koemestkorrels voor fruitboompjes. Ik heb nu momenteel een vijgenboompje, een frambozenboompje en een bessenboompje staan. Over een week mag ik al weer gaan bijmesten want dan is de voeding vast wel op (alles staat in emmers). Kan ik gewoon koemestkorrels gebruiken of willen fruitboompjes liever iets anders? Quote
spike Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Je hebt speciale aparte boompjes. Dcm mest maakt veel verschillende soorten.Als je organische mest neemt hoef je minder vaak te bemesten en deze is langzaam werkend en loop je minder kans op wortel verbranding. Quote
impy101 Geplaatst: 3 mei 2014 Auteur Geplaatst: 3 mei 2014 Ik heb koemestkorrels van compo. Er staat: "- Activeert het bodemleven en verbetert de bodemstructuur waardoor de planten alle nodige voedingselementen krijgen gedurende lange periode- Bevordert de bloei en groei van rozen, bloemen en coniferen en bloemenborders- 100% natuurlijk product : bevat geen onkruidzaden of insecten" Quote
Bit Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Zelf zie ik koemestkorrels als een vroege basisbemesting ( maart / april ). Koemestkorrels hebben de tijd nodig om hun stoffen aan de bodem ( pot ) af te geven, om daar omgezet te worden in voor de plant opneembare stoffen. Dan is koemest wat rijker aan stikstof en bevat ook de andere elementen, maar daar ligt niet de nadruk op. Stikstof is prima voor de vegetatieve groei.Jouw fruitboompje kan dat gebruiken ja. Je doet met koemestkorrels niet gauw iets fout.Wel zou ik, omdat de boompjes in pot staan en ze het dus geheel en alleen dáár mee moeten doen, over een paar weken ook een andere mest inzetten. Een completere , meer speciaal voor frtuit bv. Eentje met wat meer nadruk op kalium. Er zijn daar goede organische meststoffen op de markt. Zelf gebruik ik Ecostyle. Voordeel van die meststoffen is dat ze completer zijn, met sporenelementen enzo. Rijker dan alleen koemest. Die complete mest verdunt ( dunner dan aanbevolen op het pak of op de fles ) geven , en eens een keer vaker. Niet meer na 1 augustus. Of heel dun nog eens half augustus. Lijkt je dit allemaal wat overdreven, dat kan , bedenk dan , dat jouw boompje, een fruitboompje, het helemaal moet hebben, alleen en alleen maar dáárvan. Verder is de maat pot van belang natuurlijk , en ook het grondmengsel waar je het boompje in hebt staan in die pot. Dit laatste in samenhang met je vraag: welke mest / is koemest voldoende ? Een goede aarde is je start. Alleen potgrond kán, maar niet voor jaren en jaren in 1 pot. Zelf meng ik bv klei in de potgrond bij dingen die dat graag hebben of lang in die pot moeten blijven. Maar dat voert wel wat ver nu in dit topic. Belangrijk is ook de mate waarin je mest. Liever wat vaker en veel minder ( dunner ) dan 1x heel veel. En niet té lang mee doorgaan in de nazomer. Quote
Rob Ster Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Osmocote tabletten. Je hebt er verschillende qua afgifte duur. Ik zou opteren voor 8/ 9 maanden tabletten, in de winter zijn ze in rust dus is er ook geen voeding nodig. Dit werkt goed bij opgepotte planten en je hebt er geen omkijken meer naar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.