Enjoy! Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 De doos is hier aangekomen! Morgen hoop ik 'm aan te vullen en dan kan de volgende blij gemaakt worden. De doos kan nog wel wat capsiumzaden gebruiken, dus die kunnen de volgende ontvangers vast klaarleggen! Quote
Stan Geplaatst: 26 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2014 Ehh, ik denk dat je een andere doos hebt ontvangen Enjoy . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Enjoy! Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Gelukkig! Ik voelde mij eerlijk gezegd wel wat geschokt over de inhoud van wat een 'capsium-envelop' zou heten. Maakt mij erg nieuwsgierig naar wat de envelop dan wel gaat inhouden... Fijn dat je even reageert @Stan Quote
Gast Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik ben ook erg benieuwd. Nu hoorde ik dat er in de blije zaden doos ook het een en ander aan paprika zat.Deze krijg ik vandaag. Maar kan ook niet wachten op de caspricum doos. Quote
loes Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Volgens mij is er enige verwarring over de enveloppe. Enjoy! Ik denk dat je envelop B van de beginners envelop bedoeld, aangezien minie een paar dagen geleden had gemeld deze naar jou te versturen. Jessica het zou wel heel bijzonder zijn als je morgen de blije zaden doos ontvangt, die is op het moment namelijk zoek. Denk dat jij ook de beginners envelop bedoeld maar dan envelop A Quote
Gast Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ja klopt Stan ben er nog niet echt bij op de vroege morgen. Quote
Erny Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Dat blijkt want het is Loes die je verwarring op een rijtje heeft gezet, niet Stan... Verwarring ontstaat natuurlijk ook als iedereen opeens de rondgaande enveloppen ook Doos gaat noemen... Quote
Stan Geplaatst: 27 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2014 Tsja en ik noem het nu dan wel doos maar gebruik de toevoeging 1 en 2. Enkel wacht ik nu even af hoe het met de blijdedoos gaat(dhl verhaal en anders gaat e.e.a deze week op de bus met post.nl(ik kijk het nog even tot morgen(28-10-14) aan). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
runninggirl Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Mocht er een nieuwe ronde gaan komen dan lijkt het me leuk om mee te doen. Mijn vader in Kroatië heb ik op pad gestuurd om daar zaden voor mij te kopen die voor hier wellicht een leuke aanvulling kunnen zijn. Quote
Stan Geplaatst: 29 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2014 @Runninggirl, stuur je gegevens even via pb en ik zet je erbij voor deze ronde. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gast Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Hoi Stan Ik en runninggirl wonen dicht bij elkaar misschien een idee om ons bij elkaar te zetten dan gaat de doos ook wat sneller. Als ik de doos bijvoorbeeld naar runninggirl krijg stuur ik deze de dag erna meteen naar de volgende zo houden we de doos snel in omloop. Quote
runninggirl Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Klopt, het is maar 10 minuten fietsen. Quote
Stan Geplaatst: 29 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2014 @Jessica, goed plan ik zet haar na jou. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gast Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 hoi Stan is goed dan breng ik de envelop als runninggirl kan dezelfde dag door naar haar. Quote
Victorus Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Piroska schreef dat ze uit paprikaland (Hongarije) komt. Maar als ik goed ingelicht ben zijn paprika's in Hongarije hete pepers. En men geeft er alleen de naam paprika (paprikash) aan als ze tot poeder vermalen zijn. Maar dat even ter zijde. Ik heb dit jaar in de aanbieding zaden van de Piment d'Espelette pepers. De Piment d'Espelette is een peper die fel rood afrijpt en een centimeter of 12 lang is, een beetje puntig toeloopt en boven ongeveer 4 cm rond is. Hij is matig heet ~3000 op de Scoville schaal, maar als je de zaden en zaadlijsten verwijdert blijft er nog maar een beetje hitte over. En die hitte prikt niet in je tong maar verwarmt de mond als een goed glas wijn. Je kan de peper beter niet vers eten, dat is zonde. Ik snij er wel vers een of twee in reepjes en doe ze in een fles met olie. Na een week of wat heeft de olie de pepersmaak aangenomen. Deze pepers worden vrijwel alleen maar gedroogd en dan tot poeder vermalen nadat de steelaanhechting (met daaraan het merendeel van de zaden) van de gedroogde peper afgebroken is. Zels een klein beetje van dat poeder geeft een delicaat aroma aan de gerechten. Per plant kunt u rekenen op een oogst van 0,5- 1Kg pepers, goed voor 75-125 gram poeder. Espelette is een dorp in Frans Baskenland aan de zuid-west zijde van de Pyreneen. Het poeder kost in de winkel tot 100 Euro per kilo. Kweek het nu zelf gratis! Quote
Jane Doe Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Zo te lezen prachtige paprika, ben benieuwd. Quote
Piroska Geplaatst: 29 oktober 2014 Geplaatst: 29 oktober 2014 Je bent toch niet helemaal goed voorgelicht Victorus. In Hongarije heten alle pepers en alle paprika;s groot klein, zoet, scherp, rond, vierkant, langwerpig etc allemaal Paprika. Het woord paprikash bestaat niet in het Hongaars. Paprikas weer wel en dat betekend met paprika(poeder) gekruid. Zelfs paprikapoeder heet hier paprika! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 d'Espelette is inderdaad erg mild... maar heeft ook weinig smaak. Er zijn pepers die veel lekkerder zijn. Het is wel een mooie grote peper die redelijk vroeg de eerste vruchten geeft. En de afgelopen jaren heb ik écht geen halve kilo per plant kunnen oogsten... Dat oogstbeeld is wel erg optimistisch... Quote
Stan Geplaatst: 30 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2014 Goed morgen gaan de dozen op de post met DHL. Er zit een kleine verandering in de route n.l. De doos naar het Zuiden gaat eerst naar Jenneke(daar Connie tot nu geen reactie geeft op pb). Ik heb 90 zakjes met zaden in de doos over ruim 70 soorten(verschillende soorten zowel uit de winkel als eigen oogstzaden(van mij en 3den)) ook zitten er een aantal gripzakjes bij. De hitte heb ik niet in de scoville-schaal maar alles boven de hitte van een Cayenne heeft een rode stip. Als je nu een cirkel met een half roodvlak ziet is dat een milde peper die gemeen prikt(zoals de Rawit). Als de dozen onderweg zijn naar de eerste uit de lijstjes verstuur ik de gegevens van de volgende ontvangers via pb naar de blijde ontvangers van de envelop/doos. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 Zijn het nu inderdaad dozen of enveloppes? DWZ, passen ze door de brievenbus? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 30 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2014 @Piroska, voor Nederland zijn het dozen(wel brievenbus-formaat)( anders kan het ook gewoon met de normale post dan enkel zonder track and trace). Naar jou stuur ik een envelop die met extra noppenfolie op de post gaat zo dat die zeker door de brievenbus past en de zaden veilig op transport gaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 Super! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jane Doe Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 Stan je hebt alles goed geregeld Quote
Jenneke Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 Oooooooh, ik als eerste Spannend!!!!!! Quote
Stan Geplaatst: 30 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2014 @Jenneke, en dan mag jij de doos daarna naar Piroska sturen(gewoon in Nerland)(begin topic is ook weer aangepast). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.